استطاعت تبعیت از ولایت باید در مردم ایجاد شود/ دولت جهانی به تشکیل حزب‌الله نیاز دارد


 استطاعت تبعیت از ولایت باید در مردم ایجاد شود/ دولت جهانی به تشکیل حزب‌الله نیاز دارد

حجت‌الاسلام لکزایی با بیان اینکه برای ظهور امام زمان(عج) باید استطاعت تبعیت از ولایت در انسان‌ها ایجاد و حزب‌الله تشکیل شود، گفت: این آینده محتوم، سنت الهی و فلسفه تاریخ است اما بر عهده مردم قرار دارد یعنی انسان‌ها باید فعال شوند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، سومین کرسی ترویجی از کرسی های همایش «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی» با موضوع «بسط ولایت مهدوی و جهانی شدن دین» سه شنبه، 12 مهرماه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام لکزایی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»، اظهار کرد: بنابر تصریح قرآن قرار است دنیا نورانی شود اما بدون امام و رهبری الهی، نورانی نمی شود؛ لذا رهبری الهی بر جامعه اسلامی مهمترین مولفه حکمرانی به معنای راهبری مومنانه قدرت از مبدا تا مقصد جهت تحقق عدل و عمل صالحانه است؛ یعنی حکمرانی دینی سبب تحقق ایمان و گسترش تقوا می شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: با همین رویکرد به آینده نگاه می کنیم امروز در نگاه به آینده نظریات متعددی وجود دارد و مراکز متعددی در این باره فعال هستند، مشهورترین آنها مربوط به موسسه واتسون است که 20 30 پیش بینی برای آینده جهان دارد مثل جنگ آمریکا و چین، تروریسم، بیماری های ویروسی ... اما پیش بینی های قرآن قطعی و روشن است که راه تحقق آنها نیز بیان شده، در آثار آیت الله العظمی صافی بیان شده یک منتظرِ مسلمان، نسبت به آینده نگرانی ندارد و قرآن در این باره به ما کد می دهد.

وی با اشاره به ماجرای حضرت خضر(ع) و حضرت موسی(ع)، گفت: خدای متعال در این ماجرا می گوید اینطور نیست که در این دنیا هر کسی هر کاری را خواست انجام دهد.

 استطاعت تبعیت از ولایت باید در مردم ایجاد شود/ دولت جهانی به تشکیل حزب‌الله نیاز دارد

حجت الاسلام لکزایی با بیان اینکه طواغیت دست از کار خود برنمی دارند، ابراز کرد: آیات متعدد در قرآن تصریح می کند: شما نمی توانید ما را به عجز درآورید. آنها که سراغ ولایت الهی رفته اند، خانه هایشان عنکبوتی است (سست و بی پایه) چون نمی توان مقابل سنت های الهی ایستاد!

استطاعت تبعیت از ولایت باید در مردم ایجاد شود

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آینده قرآن قطعی و دینی است، ابراز کرد: یعنی دینِ توحیدی است که جهانی می شود نه بی‌دینی، دینداران بدانند که آینده جهان در دست دین خواهد بود و از جباران خبری نخواهد بود منتها آگاهی های مردم زمانی شکل می گیرد که با رهبری الهی پیوند بخورد و استطاعت تبعیت از ولایت الهی در مردم ایجاد شود.

وی تاکید کرد: این آینده محتوم، سنت الهی و فلسفه تاریخ است اما بر دوش مردم قرار دارد یعنی انسان ها باید فعال شوند.

حزب الله باید ساخته شود

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آیات مهدوی که آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) در کتاب امامت و مهدویت، جلد 2، صفحه 262 به بعد آورده است، تصریح کرد: ایشان تاکید دارد اصالت مهدویت از جهت ابتای آن بر آیات قرآن کریم است، ایشان به آیه «حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ» (مائده، 56) و نیز آیه «أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (مجادله، 22) اشاره کرده اند، این یعنی حزب الله باید ساخته شود وگرنه آن غلبه جهانی رخ نمی دهد.

وی در ادامه بیان کرد: بنابر فرموده قرآن، ایمان به خدا و پیامبر کافی نیست بلکه حزب الله به عنوان تشکیلات الهی، باید به امامت هم معتقد باشد. تعابیری در قرآن وجود دارد که تشکل و ضرورت آن را می رساند، مثل: «أَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِکَ فِی عِبادِکَ الصّالِحِینَ» یعنی عنصری باشم در تشکل صالحان. تشکل مومنانه برکات و ثمرات بسیار دارد، کثرت نفرات این تشکل مهم نیست و به فرموده قرآن اینها حتی با تعداد کم بر لشکرهای کثیر پیروز می شوند.

حجت الاسلام لکزایی با بیان اینکه شبکه ای از آیات قرآن به موضوع امامت اختصاص دارد، گفت: کل کائنات در خدمت پیروزی رسولان و رهبران الهی هستند، برخی می خواهند آیات مربوط به امامت را به قیامت محصور و محدود کنند، لذا خدای متعال با علم به چنین تفاسیری این مسئله را به حیات دنیا نیز مرتبط می داند چنان که می فرماید: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ».

وی اضافه کرد: در روایات اهل بیت(ع) است که: اگر شما در سایه امام جائر زندگی کردید حتی اگر سراسر زندگیتان را هم با قرآن منطبق کنید فایده ندارد اما اگر با امام عادل باشید، خدا گناهان شما را می آمرزد. رهبری معظم قبل از انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» این مسئله را بیان کرده و توضیح داده اند؛ ایشان فرمودند: فرض کنید می خواهید به مشهد بروید و سوار اتوبوس می شوید و همه مشتاق زیارت هستید و امکانات عالی است اما راننده شخصی منحرف و بدخلق است و شما را به جای مشهد به شهری دیگر می برد، این یعنی آن عشق و ارادت بدون راهنما و بلد راه، شما را به مقصد نرسانده چون اختیارتات را به کسی سپرده اید که در مسیر نیست! اما در مقابل سفری را فرض کنید که همسفران بد و اتوبوس فاقد امکانات است، اما راننده در مسیر است و بعد از چند ساعت به مشهد(هدف) می رسید.

چهار رکن حکمرانی مهدوی

حجت الاسلام لکزایی در ادامه ابراز کرد: روایات سیستمی که می گویند امامت مولفه ای کلیدی است، متعدد و متکثر هستند مشکل بزرگ جهان اسلام امروز مسئله رهبری است، حکمرانی مهدوی چهار رکن دارد، نخستین آنها رهبری است چنان که اول پیامبر(ص) مبعوث شدند و سپس به ایشان وحی شد، عنصر دوم دین و مکتب است که در قالب قرآن و حدیث عرضه شده، عنصر سوم امت و عنصر چهارم دولت است.

وی بیان کرد: در تفکر کلامی شیعه، رهبری بر فراز دولت قرار دارد اینطور نیست که بدون دولت رهبری تعطیل شود، چنان که در مکه 13 سال دولتی نبود اما پیامبر(ص) رهبری می کردند یا در جریان انقلاب، امام خمینی(ره) در دهه 40 و 50 هم امت را رهبری می کردند. رهبری دولت را برای اجرای دین و تامین امنیت امت، تاسیس می کند.

تقوا راه خروج از بحران ها

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا دشمن از جمهوری اسلامی خشمگین است؟، تاکید کرد: چون هر نقشه ای می کشد نقش بر آب می شود و این به دلیل آن است که نایب امام زمان(عج) جامعه را رهبری می کند. نتیجه تقوا، فرقان و خروج از بحران ها و نشان دادن راه است: «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا».

وی با بیان اینکه متاسفانه مفهوم دین را دقیق بررسی نمی کنیم، گفت: دین سه مولفه مضمونی دارد که باید به هم وصل شوند انسان به دینی نیازمند است که خدا آن را ارسال کرده است، به دلیل همین نیاز، دیندار می شویم، این نیاز هم دائمی است و هر چه بشر آگاه تر شود، دیندارتر می شود.

حجت الاسلام لکزایی اضافه کرد: نخستین مضمون در دین، امام است، هر روز در سوره مبارکه حمد می خوانیم: «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» یعنی روزی برای تسویه حساب هست؛ اگر در‌ دنیا از خدا اطاعت کنیم خدا در مقابل از ما حمایت می کند. ما انسان ها نیازمند حمایت هستیم اساساً بشر سراپا نیاز است. بنابر تعبیر قرآن، دین کارکردهای متفاوتی دارد مثل قانون، تسلیم خدا بودن، و ... .

باید به دولت جهانی بیندیشیم

وی با بیان اینکه دولت سازی و جامعه سازی باید ذیل اندیشه رهبری الهی تعریف شود، ابراز کرد: از ایده های مطرح نظام کفر، ناسیونالیسم است ... اما اسلام مربوط به قوم و نژاد و ملت خاصی نیست؛ مهدویت به ما می گوید باید به دولت جهانی بیندیشم چون دولت امام عصر(عج) جهانی است نه منطقه ای و محلی.

حجت الاسلام لکزایی افزود: اروپایی ها امروز از دولت ملی عبور کرده و چراغ خاموش و بدون جریان‌سازی سراغ دولت تمدنی رفته اند!، اتحادیه اروپا دارای سیاست خارجی و پول واحد و ... نشانه این سیاست است یا ناتو به رهبری آمریکا چنین رویکردی دارد جالب آنکه برای خود درصدد هم افزایی تمدنی هستند و برای ما تجزیه قومیتی را تجویز می کنند!!

تاکیدات آیت الله العظمی صافی در موضوع مهدویت

وی با اشاره به نگاه و رویکرد مهدوی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)، بیان کرد: هوشمندی ایشان به عنوان مرجعی که راهبردی می اندیشید، در دست گذاشتن بر محور امامت مشخص است ایشان مسئولان نظام را به ارتباط با دنیا توصیه می کرد، هر چند برخی دیگر، برداشت های متفاوتی داشتند ایشان تاکید داشت که امامت و مهدویت باید. جهانی شود

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: دولتی که آیات قرآن تجویز می کند، دولتی جهان است و رهبر آن نیز اکنون حی و حاضر است، علامت تبعیت از آن رهبر، اطاعت از نواب ایشان است، دین هم که وجود دارد چون قرآن هست و تحریف نشده پس دو چیز باقی می ماند، امت جهانی و سپس دولت جهانی؛ این امت جهانی با بسط ولایت ایجاد می شود، دولت آخرین مرتبه است، پیامبر(ص) در مرتبه چهارم و پس از بیعت جمعی از مردم مدینه، دولت تشکیل دادند؛ باید توجه داشت در بیعت و همراهی کثرت لازم نیست، چنان که پس از تشکیل دولت در مدینه، مردم مکه و طائف و یمن و ... هم با حضرت رسول(ص) بیعت کردند.

وی اضافه کرد: آیت الله صافی در موضوع مهدویت تاکید دارد دشمن بیکار نمی نشیند، «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ»، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بیش از 30 بار این آیه را آورده است. چطور یک مرجع بیش از 20 اثر درباره مهدویت می نویسد، این در تاریخ تشیع بی‌سابقه است، ایشان تاکید دارد که اندیشه ولایت باید بسط یابد هر مقدار این بسط رخ دهد تشکیلات اضافه و اینچنین در سطح دولت ظاهر می شود.

حجت الاسلام لکزایی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین رکن در حکمرانی اسلامی به معنای عام، رکن رهبری الهی است که سطوحی دارد شامل انبیاء، پیامبر اکرم(ص)، ائمه(ع)؛ عنصر دوم مکتب و دین است که توسط این رهبران تبیین می شود، دو رکن ابتدایی وجود دارد و باید دو رکن دیگر تامین شود. رکن سوم امت سازی است، رهبر بر اساس دین، امت را می سازد اما برای ساخت جامعه به کارخانه آدم سازی نیاز است کارخانه ای که دولت اسلامی نام دارد، دولت اسلامی ملی منطقه ای نیست بلکه به وسعت بسط ید رهبر است، برای روی کار آمدن این دولت، باید انتظار جهانی در امت شکل بگیرد. امام خمینی(ره) تاکید داشتند به سمت تشکیل جمهوری های اسلامی (اتحاد جماهیر اسلامی) برویم که زمینه ساز ظهور است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !