آنچه باید درباره کلیدهای عمومی در تراکنش بیت کوین دانست


آنچه باید درباره کلیدهای عمومی در تراکنش بیت کوین دانست

این روزها همه از ارزهای دیجیتال شنیده‌اند. تقریباً تمام کسانی که با اینترنت سر و کار دارند، حداقل یک بار نام بیت کوین را شنیده‌ یا خوانده‌اند. اما کمتر کسی از جزئیات نحوه دسترسی به آن اطلاع دارد.

آنچه باید درباره کلیدهای عمومی در تراکنش بیت کوین دانست

در بسیاری از مواقع نیازی به داشتن اطلاعات فنی نیست چرا که کیف پول‌های مجازی تمام کار را انجام می‌دهند؛ اما با این حال هستند افرادی هستند که علاقه خاصی به دانش ارزهای دیجیتال دارند. در این مقاله در مورد بیت کوین صحبت کرده‌ایم. سپس به تشریح کلیدهای عمومی و خصوصی بیت کوین پرداخته‌ایم. همان طور که زوم ارز نیز اشاره کرده است، شما می‌توانید در سایت صرافی ارز دیجیتال والکس خرید بیت کوین را به راحتی انجام دهید. همچنین می‌توانید قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای ملاحظه کنید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است. این ارز دیجیتال یکی از شناخته شده‌ترین ارزهای مجازی امروزی است که ارزش آن از زمان عرضه در سال ۲۰۰۹ به طرز چشمگیری افزایش یافته است. بیت کوین با تبادل دیجیتالی کدهای هش ناشناس و به شدت رمزگذاری شده در یک شبکه همتا به همتا (P۲P) انجام می‌شود. شبکه P۲P انتقال بیت کوین بین کاربران را نظارت و تأیید می‌کند. تمام بیت کوین‌ها در شبکه بلاک چین مستقر هستند. نحوه دسترسی به بیت‌کوین هر کاربر در برنامه‌ای به نام کیف پول دیجیتال ذخیره می‌شود. این ذخیره سازی به وسیله دو کلید عمومی و خصوصی انجام شده است. عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون سکه محدود شده است. تا کنون ۱۸/۷۷ میلیون استخراج شده است. این امر ارزش بیت کوین را بالا نگه می‌دارد.

کیف پول کریپتو چیست؟

کیف پول‌های کریپتو یا دیجیتال همانند یک کارت عابر بانک عمل می‌کند. با وجود کیف پول‌های دیجیتالی شما می‌توانید ارزهای دیجیتالی خود را در امنیت کامل، جمع آوری یا خرج نمایید. کیف پول به کمک کلیدهای عمومی و خصوصی به شما امکان دسترسی ایمن به تمام ارزهای دیجیتالی را می‌دهد. به عبارت بهتر کیف پول از کلیدهای خصوصی و عمومی شما محافظت می‌کند. شما می توانید با کمک صرافی والکس به دنیای ارزهای دیجیتال بدون کمترین نگرانی ورود کنید. در سایت والکس می‌توانید علاوه بر قیمت BTC قیمت سایر ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه ای مشاهده کنید.

آنچه باید درباره کلیدهای عمومی در تراکنش بیت کوین دانست

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی یک کد امن است که دارنده را قادر می‌سازد تا تراکنش‌های ارز دیجیتال را انجام دهد و مالکیت دارایی‌های خود را اثبات کند. کلید خصوصی بیت کوین دارای یک رشته ۲۵۶ بیتی هستند که به صورت ترکیبی از حروف و اعداد نمایش داده می‌شود. این رشته کد در کیف پول رمزنگاری شما ذخیره می‌شود. به کمک کلید خصوصی می‌توانید هر زمان که نیاز دارید به بیت کوین خود دسترسی داشته باشید. اگر دیگران به کلید خصوصی شما دسترسی داشته باشند، می‌توانند بیت کوین شما را برداشت کنند. اهمیت این موضوع به اندازه ایست که در برخی کشوران برخی صرافی‌ها خدمات نگهداری کلید خصوصی را انجام می‌دهند.

کلید عمومی چیست؟

برخلاف کلید خصوصی، کلید عمومی طوری طراحی شده است که در اختیار دیگران قرار بگیرد. تا بتوانند برای شما ارز دیجیتال ارسال کنند. به عبارتی کلید عمومی به کلید خصوصی صاحب بیت کوین مرتبط است. فرد برای «باز کردن» کلید عمومی به کلید خصوصی نیاز دارد. کلید عمومی همانند یک آدرس ایمیل عمل می‌کند. کلید عمومی در جایگاه مقصد برای ارسال بیت کوین وارد می‌شود. گاهی اوقات به جای آن از آدرس بیت کوین برای تراکنش‌ها استفاده می‌شود. کلیدهای عمومی و خصوصی را به ترتیب مانند آدرس منزل و کلید ورودی خانه تصور کنید. سایر افراد برای دیدن شما به آدرس خانه نیاز دارند. اما فقط با کلید خانه که دست شما می‌توانند وارد شوند.

آدرس بیت کوین چیست؟

آدرس بیت کوین یک رشته منحصر به فرد از اعداد و حروف به طول ۲۶ تا ۳۵ کاراکتر است. این رشته نشان دهنده مبدا و مقصد پرداخت بیت کوین را نشان می‌دهد. برای ایجاد تراکنش باید با استفاده از کیف پول خود یک آدرس بیت کوین ایجاد کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند به دلایل امنیتی برای هر تراکنش یک آدرس بیت کوین جدید ایجاد کنید.

آیا آدرس بیت کوین همان کلید خصوصی بیت کوین است؟

قطعاً خیر. هرگز کلید خصوصی خود را به اشتراک نگذارید. اما می‌توانید آدرس بیت کوین را با هر کسی که می‌خواهد برای شما بیت کوین ارسال کند به اشتراک بگذارید. آدرس بیت کوین شکل هش شده کلید عمومی است که برای استفاده آسان‌تر استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از کلید عمومی برای ارسال بیت کوین

روند ارسال بیت کوین برای دیگران نسبتاً ساده است. گرچه همواره به خاطر داشته باشید که فرآیند دریافت و ارسال بیت کوین، ممکن است در کیف پول‌های مختلف، روش‌های مختلفی داشته باشد.

  • ابتدا اطمینان حاصل کنید که ارز کافی در کیف پول خود دارید.
  • کلید عمومی بیت کوین یا آدرس گیرنده را دریافت کنید. آن را در قسمت «گیرنده» در کیف پول خود وارد کنید.
  • دوباره بررسی کنید و از ورود صحیح آدرس گیرنده اطمینان حاصل کنید. اگر کلید عمومی اشتباه وارد شود، بیت کوین شما به شخص دیگری ارسال می‌شود و پس گرفتن آن تا حدی غیر ممکن است.
  • مبلغ ارسالی را تایپ کنید.
  • دکمه SEND را بزنید.

نحوه استفاده از کلید عمومی برای دریافت بیت کوین

دریافت بیت کوین نیز کار نسبتا ساده‌ای است.

  • کیف پول رمزارز خود را باز کنید. برای دسترسی به کلید عمومی خود resive را انتخاب کنید.
  • کلید عمومی خود را با فرستنده به اشتراک بگذارید.
  • منتظر بمانید تا بیت کوین‌ها در کیف پول شما ظاهر شوند.

کلام آخر

کلید‌های خصوصی مهمترین بخش فرآیند انتقال بیت کوین است. هرگز کلید خصوصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. دیگران برای ارسال بیت کوین به کلید عمومی شما نیاز دارند. بهتر است کلید خصوصی را روی کاغذی نوشته، یا در فایلی به صورت آفلاین نگه دارید. گذشته از این انواع روش‌های تهیه نسخه پشتیبان در انواع کیف پول‌های دیجیتالی وجود دارد. پس حتما نسخه پشتیبان از کلیدهای خصوصی خود تهیه کنید. در صورت فراموش کردن کلید خصوصی و نداشتن نسخه پشتیبان بیت کوین شما نیز از دست خواهد رفت.

به علاوه، به خاطر داشته باشید استفاده از کیف پول‌های بین المللی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چرا که آنها به راحتی می‌توانند هویت مالک کیف پول را تشخیص دهند. بنابراین به دلیل وجود تحریم‌های ضد ایرانی، بلافاصله حساب کاربری را مسدود کرده و مبلغ کیف پول نیز از دست خواهد رفت. صرافی‌های ایرانی والکس توانسته برای خرید BTC و سایر ارزهای دیجیتال استراتژی‌های قدرتمندی را طراحی و پیاده سازی کرده است. بنابراین بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید به دنیای ارزهای دیجیتال ورود کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن