4 درصد خانوار‌های ایرانی 9 درصد آب شرب را هدر می‌دهند


4 درصد خانوار‌های ایرانی 9 درصد آب شرب را هدر می‌دهند

بنابر آمار و شواهد ۴ درصد خانوار‌های بد مصرف تهرانی به تنهایی ۹ درصد آب شرب خانگی این کلانشهر را مصرف می‌کنند.

سال آبی ۱۴۰۲ از ابتدای مهرماه سال جاری در حالی آغاز شده که پس از دو سال خشکسالی پی‌درپی، پیش‌بینی‌ها از کاهش ۵۰ درصدی نزولات آسمانی و بارش‌ها در پاییز امسال حکایت دارند و این وضعیت در استان تهران بسیار درهم و پیچیده تر است.

بنابر آمار‌ها طی۱۰ روز نخست سال آبی جدید، میزان بارش‌ها در کل کشور به ۰.۸ میلیمتر رسیده و این در حالی است که در سال گذشته ۱.۳ میلیمتر بوده است، در عین حال میزان بارندگی در استان تهران برای دهه نخست پائیز کماکان عدد صفر را نشان می‌دهد، وضعیتی که در حوضه آبریز پنج سد بزرگ تهران از سال گذشته نیز به همین منوال بوده است و تنگنا‌های موجود اکنون خود را در مخازن سد‌ها نشان می‌دهد.

سد‌های تهران چقدر آب دارند؟


​هم اکنون منابع آبی پنج سد تأمین کننده آب استان تهران با کاهش قابل توجهی نسبت به زمان مشابه سال قبل رو به روست، چنانکه سد امیرکبیر با ۲۵ میلیون مترمکعب افت نسبت به سال قبل به ۷۷ میلیون مترمکعب، سد لتیان با هفت میلیون مترمکعب به ۲۴ میلیون مترمکعب، سد لار با هفت میلیون مترمکعب به ۴۷ میلیون مترمکعب، سد طالقان با ۱۷ میلیون مترمکعب به ۱۸۹ میلیون مترمکعب و سد ماملو با ۲۸ میلیون مترمکعب کاهش به ۵۲ میلیون مترمکعب رسیده است، اما شاید مقایسه وضعیت منابع آب سد‌ها با وضعیت نرمال قابل انتظار در پایان مهر ماه، تحلیل گویاتری را به دست دهد، این در حالی است که وضعیت نرمال مخازن در انتهای مهر باید درسد امیرکبیر ۱۳۵ میلیون متر مکعب، لتیان ۶۲ میلیون متر مکعب، لار ۱۲۶ میلیون متر مکعب، طالقان ۲۸۹ میلیون متر مکعب و سد ماملو ۱۷۲ میلون متر مکعب باشد. به عبار دیگر حجم مجموع مخازن تهران هم اکنون ۳۹۰ میلیارد متر مکعب بوده در حالی که وضعیت نرمال انتهای مهر آن ۷۸۴ متر مکعب است.


اما هم اکنون وضعیت رعایت الگوی مصرف آب در تهران چگونه است؟ طبق آمار ۶ ماهه نخست سال جاری آمار مصرف‌کنندگان آب در تهران به ۴ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۲۷۴ واحد یا خانوار می‌رسد که تعداد مصرف‌کنندگان خانگی بیش از ۳.۵ میلیون خانوار است.


بر این مبنا الگوی متعارف مصرف ۱۴ مترمکعب در ماه بوده و مصرف‌کنندگان آب در دامنه ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب «پرمصرف» و بیش از ۲۸ مترمکعب «بدمصرف» تلقی می‌شوند. بر اساس آخرین آمار‌ها در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۷ درصد از مصرف‌کنندگان آب بخش خانگی در تهران مصرف منطبق بر الگو داشته‌اند و ۵۹ درصد «پرمصرف» و ۴ درصد «بدمصرف» بوده‌اند، اما مسئله مهم اینجاست که ۴ درصد خانوار‌های به اصطلاح بدمصرف، به تنهایی معادل ۹ درصد کل آب بخش خانگی را مصرف کرده‌اند!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام