افشاگری وزیرخارجه ترامپ از دخالت‌های کوشنر در امور دیپلماتیک


افشاگری وزیرخارجه ترامپ از دخالت‌های کوشنر در امور دیپلماتیک

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، که به ندرت درباره دوران تصدی خود به عنوان دیپلمات ارشد آمریکا صحبت می‌کند، از کاخ سفیدی تعریف کرد که در آن جارد کوشنر، داماد ترامپ، در امور دیپلماتیک دخالت می‌کرد، حتی زمانی که تصور می‌شد تیلرسون مسئول سیاست خارجی دولت است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌بی‌اس، اظهارات رکس تیلرسون، وزیر خارجه دولت ترامپ در جایگاه شاهد در نیویورک بیان شد، جایی که او حدود سه ساعت در دادگاه فدرال توماس باراک، دوست میلیاردر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا متهم به لابی غیرقانونی از طرف امارات متحده عربی، شهادت داد.

رکس تیلرسون در دادگاه گفت که در دوران فعالیتش در وزارت خارجه، هرگز از توماس باراک، دوست میلیاردر دونالد ترامپ نخواسته به نیابت از آمریکا اقدامات دیپلماتیک انجام دهد.

با این حال، او تصریح کرد که گاهاً احساس می‌کرده که جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ (رئیس‌جمهوری سابق آمریکا) در امر دیپلماسی دخالت می‌کرده است.

او که در اقدامی کم‌سابقه در انظار عمومی ظاهر شد، گفت: گاهی اوقات ثابت می‌شد که کوشنر با همان مقامات و درباره همان موضوعاتی گفت‌وگو می‌کرده، که من در حال گفت‌وگو بودم و آن پیام‌ها منسجم نبودند.

این اظهارات تیلرسون در شهادت سه ساعته دادگاه توماس باراک، مطرح شد، کسی که به لابی‌گری غیرقانونی برای امارات متحده عربی متهم شده است.

شهادت تیلرسون در مورد گفت‌وگوهای سال ۲۰۱۷ پیرامون یک نشست برنامه‌ریزی شده در کمپ دیوید بود، نشستی که در آن ترامپ می‌خواست یک بن‌بست سیاسی با امارات و دیگر کشورهای خلیج فارس علیه قطر را حل کند. باراک به این متهم شده که سعی کرده تا در همکاری با یک مقام اماراتی، برنامه‌های نشست کمپ دیوید را تضعیف کند.

تیلرسون این نشست را ایده ترامپ دانست و گفت: حداقل من چنین برداشتی کردم، اینکه او سعی داشت همه طرفین را در کمپ دیوید گرد هم آورد.

او اطلاعات رد و بدل شده در این نشست را حساس دانست و گفت: واقعا نباید یک طرف خارجی از این اطلاعات باخبر می‌شد.

تیلرسون نخستین عضو کابینه ترامپ است که در پرونده باراک شهادت می‌دهد. باراک مشاور ترامپ در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ بود. او اکنون به فعالیت به عنوان یک عامل خارجی ثبت‌نشده برای امارات، مانع‌تراشی بر سر راه اجرای عدالت و صدور بیانیه‌های اشتباه به اف‌بی‌آی درباره اقداماتش متهم شده است.

مجریان قانون فدرال می‌گویند که باراک از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سعی کرده خواسته‌های سیاست خارجه امارات را در آمریکا پیگیری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟