ارائه نتایج بالینی جدید از بیماری نورون حرکتی


به گزارش شفاف، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) که از آن تحت عنوان لو گهریک یا بیماری نورون حرکتی یاد می‌شود. یک اختلال تحلیل برنده و پیشرونده است که به تخریب آن دسته از سلول‌های عصبی می‌پردازد که وظیفه کنترل حرکات ارادی عضله را بر عهده دارند. به...

به گزارش شفاف، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) که از آن تحت عنوان لو گهریک یا بیماری نورون حرکتی یاد می‌شود. یک اختلال تحلیل برنده و پیشرونده است که به تخریب آن دسته از سلول‌های عصبی می‌پردازد که وظیفه کنترل حرکات ارادی عضله را بر عهده دارند.

به این سلول‌ها نورون‌های حرکتی می‌گویند که از مغز و از طریق ساقه مغز یا طناب نخاعی به عضلات که وظیفه کنترل حرکات بازو با قفسه سینه، گلو و دهان را بر عهده دارند متصل می‌شوند. در افراد مبتلا به این اختلال این سلول‌ها از بین می‌روند و باعث می‌شوند که بافت عضلانی دچار تحلیل رفتگی شود.

نشانگر طراحی شده توسط محققان را ، می‌توان در مغز در حالت استراحت اندازه گیری کرد که اهمیت انعطاف پذیری مغز را برای بیماران ALS برجسته می‌کند.

این مطالعه توسط Institut de Neurosciences des Systemes با همکاری Consiglio Nazionale delle Ricerche ، دانشگاه Parthenope ناپل و موسسه تشخیص و مراقبت هرمیتاژ Capodimonte در ناپل و دانشگاه موناش در ملبورن انجام شده است.

ALS یک بیماری عصبی مغز و نخاع است که کنترل عضلاتش را از دست می‌دهد.

توانایی حرکت ، صحبت کردن و در نهایت تنفس به تدریج دچار اختلال می‌شود.

طبق بررسی محققان هیچ درمان شناخته شده‌ای وجود ندارد، اما درمان‌هایی برای بهبود علائم ، از جمله تحریک مغناطیسی ، در حال آزمایش هستند.

رفتار مغز یک بیمار ALS اغلب به سختی قابل درک است.

این اختلالات می‌تواند ناشی از اختلال عملکرد عصبی ناحیه کوچکی از مغز باشد که ناحیه بسیار بزرگتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به این معنی که برای پیش بینی بالینی نیاز به اسکن کامل مغز دارید.


پیرپائولو سورنتینو از INS ، آخرین نویسنده این مطالعه توضیح می‌دهد که بیماران می‌توانند در حین اسکن با وظایف حرکتی دست و پنجه نرم کنند.

در عوض ، این روش جدید می‌تواند روی مغز در حالت استراحت اعمال شود و این کار را برای بیماران راحت‌تر و سازگارتر می‌کند.

محققان داده‌های مغناطیسی مغزی را روی ۴۲ بیمار ALS و ۴۲ فرد سالم در دانشگاه پارتنوپ در ناپل جمع‌آوری کردند که امکانات MEG آن اخیراً بخشی از EBRAINS شده است.

یک زیرساخت تحقیقاتی دیجیتال که به عنوان بخشی از HBP توسعه یافته است.

مطالعه جدید بر اساس کار قبلی همان گروه است که این روش را برای بیماری پارکینسون به کار برده است.

محقق سورنتینو می‌افزاید: یک مغز سالم ، مغزی انعطاف‌پذیر است که می‌تواند خود را برای پاسخ به محرک‌ها دوباره پیکربندی کند و پاسخ‌های تکانه‌ای عصبی را در نواحی مختلف ایجاد کند.

در واقع مثل یک دروازه بان که در انتظار ضربه پنالتی است، عمل می‌کند.

اگر به اندازه کافی سریع هستید ، حرکت مداوم به جای ایستادن در یک مکان ، استراتژی بهتری برای آماده شدن برای اکثر مسیر‌های ممکن است.

آریانا پولورینو از مؤسسه تشخیص و مراقبت هرمیتاژ کاپودیمونته ، نویسنده اصلی این مطالعه ، توضیح می‌دهد: تکانه‌های عصبی در الگو‌هایی پخش می‌شوند که می‌توانیم با اسکن‌های کل مغز آن‌ها را بررسی کنیم.

ما مجموعه‌ای از الگو‌های منحصربه‌فرد را «رپرتوار عملکردی» می‌نامیم که اندازه‌گیری انعطاف‌پذیری مغز است.

محققان بر روی کمی و قابل اندازه‌گیری کردن رپرتوار عملکردی مغز‌های ALS تمرکز کردند ، حتی زمانی که بیمار درخواستی نداشت و مغز در حالت استراحت است.

ما دریافتیم که محدودیت در کارنامه عملکردی با یک اختلال عملکردی شدیدتر مطابقت دارد.

هر چه مغز انعطاف پذیرتر باشد ، نتیجه بالینی بهتر است.

مجموعه عملکردی می‌تواند به عنوان پیش بینی کننده قابل اعتمادی در مورد چگونگی چشم انداز بالینی بیمار مورد استفاده قرار گیرد و تکامل یابد.

سورنتینو می‌گوید: اغلب تشخیص اینکه یک درمان خاص چگونه کار می‌کند دشوار است ، اکنون ممکن است یک نشانگر قوی برای پیش‌بینی نتیجه آن داشته باشیم.

گام بعدی، به گفته دانشمندان ، استفاده از این بازخوانی غیر تهاجمی در یک مطالعه طولی است که تکامل بیماری را به روشی خاص بیمار ردیابی می‌کند و درمان را بر اساس آن تنظیم می‌کند.

پولورینو نتیجه می‌گیرد: هدف نهایی اعمال قدرت ، پیش بینی کارنامه عملکردی در پزشکی شخصی شده است و شاید همین رویکرد را برای پویایی مغز به سایر برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ گسترش دهد.

این یافته علمی به صورت آنلاین در Neurology منتشر شده است.
منبع: سایت مدیکال اکسپرس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان