ارقام تکان‌دهنده از هدر‌رفت پول ملت عربستان در صنعت ورزش‌های الکترونیکی


ارقام تکان‌دهنده از هدر‌رفت پول ملت عربستان در صنعت ورزش‌های الکترونیکی

گزارش رسانه‌های غربی حاکی است ولی‌عهد جوان سعودی از سر علاقه خود به بازی‌های ویدئویی در سال جاری نیز میلیاردها دلار در صنعت ورزش‌های الکترونیکی سرمایه گذاری کرده است.

ارقام تکان‌دهنده از هدر‌رفت پول ملت عربستان در صنعت ورزش‌های الکترونیکی

به گزارش ایران اکونومیست، پایگاه خبری «سعودی لیکس» در گزارشی با عنوان « ارقام تکان دهنده از هزینه‌های عربستان سعودی برای شرکت‌های بازی‌های ویدیویی» نوشت: در راستای سیاست‌های محمد بن سلمان، ولی‌عهد این کشور برای سرگرم کردن ملت خود، هزینه‌های کلانی از پول ملت عربستان صرف سرمایه‌گذاری در ورزش‌های الکترونیکی می‌شود.

وب سایت فرانسوی France24 گزارش داد که از ابتدای سال جاری ۲۰۲۲، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان ۱.۵ میلیارد دلار در معاملات خرید شرکت‌های بزرگ بازی‌های ویدیویی مانند ESL Gaming و FACEIT، از طریق تأسیس گروه بازی Savvy Gaming Group صرف کرده است.

این منبع می‌گوید که ‌دولت عربستان سعودی در سال گذشته نیز فقط سه میلیون دلار برای جوایز مسابقات بازی PUBG هزینه کرده است.

به گزارش فرانس 24، عربستان سعودی زمانی که شرکت Riot Games همکاری خود را با NEOM (نئوم، شرکت سعودی)خاتمه داد و آن را از حمایت مالی از لیگ قهرمانان اروپای افسانه‌ها محروم کرد، بیشترین شکست را در بخش ورزش‌های الکترونیکی متحمل شد.

چستر کینگ، مدیر اجرایی «British Esports» می‌گوید: آنچه شگفت‌آور است این است که دولت عربستان ورزش‌های الکترونیکی را در اولویت قرار داده است و من می‌توانم بگویم که سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در بازی‌های ویدیویی احتمالا بالاترین سرمایه‌گذاری در جهان است.

این سایت فرانسوی تاکید کرد، بزرگترین صادرکننده نفت جهان از ثروت عظیم خود برای سرمایه گذاری در ورزش های الکترونیکی، میزبانی کنفرانس‌های جذاب و مسابقات بازی های ویدیویی افزون بر دیگر سرگرمی ها نظیر مسابقات فرمول 1 و گلف استفاده می‌کند.

او هشدار داد که اقدامات دولت عربستان ‌در سایه سابقه ناخوشایند حقوق بشری در این کشور موجب انتقاد و اعتراض برخی از سران ورزش‌های الکترونیکی شده است.

علاقه عربستان سعودی به بخش بازی‌های ویدیویی و ورزش‌های الکترونیکی از علاقه سردمداران قدرت به این سرگرمی‌ها نشات گرفته و گفته می‌شود بن سلمان به عنوان یک بازیکن پرشور Call of Duty شناخته می‌شود.

جیسون دلستر از دانشگاه لیل فرانسه، استاد ژئوپلیتیک در ورزش‌های الکترونیکی، علیه سرمایه‌گذاری‌های بن سلمان در بازی‌های ویدیویی اصطلاح جدیدی به نام «eSportswashing» را راه‌اندازی کرده است که به معنای «شستشوی ورزش‌های الکترونیکی» است.

جیسون دلستر گفت: وجهه حقوق بشری عربستان سعودی باوجود صرف میلیاردها دلار سرمایه گذاری در این صنعت (ورزش‌های الکترونیکی)، همچنان مانعی برای جامعه ورزش‌های الکترونیکی غربی خواهد بود.

به نوشته ویکی‌لیکس، هوس‌ها و خواسته‌های شخصی محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی موجب منحرف شدن بی سابقه روند سرمایه‌گذاری‌های سعودی است، آن هم در شرایطی که عربستان متحمل خسارات مالی همه جانبه است.

ناظران اتفاق نظر دارند که بن سلمان ثروت عربستان سعودی را به خاطر هوس‌های شخصی و سرگرمی‌های پیش پاافتاده‌اش هدر می‌دهد، به ویژه بازی‌های ویدیویی که از دوران کودکی‌اش اعتیاد او را برانگیخته است.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده است که صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی سهام خود را در شرکت آمریکایی بازی‌های ویدیویی Activision Blizzard ‌به میزان ۱۳.۳ درصد به ارزش ۳۷.۹ میلیون سهم افزایش داد.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان با خرید ۴.۴ میلیون سهم در شرکت سازنده بازی‌های ویدیویی‌ Activision Blizzard در سه ماهه دوم، سهام خود را در این شرکت آمریکایی افزایش داد.

صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، به ریاست بن سلمان، به زعم خود با ایجاد بخش‌های جدید و تنوع بخشیدن به درآمدهای خارج از نفت، در برنامه‌های عربستان برای تحول اقتصادی مشارکت دارد.

انتظار می‌رود این صندوق ۴۰۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ سالانه حداقل ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد محلی تزریق کند و طبق وعده‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰، دارایی‌های آن را تا آن تاریخ به ۱ تریلیون دلار افزایش دهد.

در فوریه گذشته، وسواس بن سلمان به بازی‌های ویدیویی موجب شد که او پول صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی را برای تصاحب بزرگترین شرکت‌های بازی در جهان هدر دهد.

این در شرایطی است که عربستان سعودی در تلاش است تا برای مقابله با بحران‌های اقتصادی خود به دنبال وام های مالی بزرگ خارجی باشد و از سوی دیگر بن سلمان میلیاردها دلار را هم صرف معاملات شخصی و شکست خورده می کند.

آژانس آمریکایی بلومبرگ اعلام کرده است که بن سلمان سرمایه گذاری هنگفتی را در بزرگترین شرکت‌های آمریکایی فعال در این زمینه انجام داده است.

به گزارش بلومبرگ، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی بیش از سه میلیارد دلار سهام در سه شرکت سازنده بازی‌های ویدیویی به دست آورده است و این شرکت‌ها Activision Blizzar وElectronic Arts وTake-Two Interactive Software هستند.

سرمایه گذاری‌های این شاهزاده بی پروا در بازی‌های ورزشی و بازی‌های الکترونیکی در راستای ایجاد وجهه مثبت در میان افکار عمومی در عربستان سعودی است تا کشورش را مترقی جلوه دهد، اما انتقادها در داخل و خارج عربستان به وضعیت حقوق بشری عربستان در پس این ظواهر مخفی نمانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا