کارهایی که میتوان تا باز شدن شبکه های اجتماعی انجام داد


امیدواریم زودتر شبکه های‌ اجتماعی باز شود و دسترسی برای عموم مثل گذشته فراهم شود. این مقاله برای کسانی هست کـه زیاد از حد از شبکه اجتماعی استفاده میکردن. ولی حالا کـه سلامت روان شـما در دنیای بدون رسانه های‌ اجتماعی چگونه خواهد بود؟ تصورش خیلی...

کارهایی که میتوان تا باز شدن شبکه های اجتماعی انجام داد

امیدواریم زودتر شبکه های‌ اجتماعی باز شود و دسترسی برای عموم مثل گذشته فراهم شود. این مقاله برای کسانی هست کـه زیاد از حد از شبکه اجتماعی استفاده میکردن. ولی حالا کـه سلامت روان شـما در دنیای بدون رسانه های‌ اجتماعی چگونه خواهد بود؟ تصورش خیلی سخت اسـت، درست اسـت؟ تعداد زیادی از ما آن قدر با حساب‌های‌ اجتماعی‌مان در هم ریخته‌ایم کـه بـه‌خاطر نمی‌آوریم قبل از آن ها چه می کرده‌ایم. دراین مطلب از مجله تفریحی تالاب از اثرات صفحات اجتماعی بر روی افراد میخواهیم بگوییم.

تاثیرات رسانه های اجتماعی بر روی افراد

نقاط مثبت زیادی برای اتصال آنلاین وجوددارد، اما چگونه می توانیم با هجوم مداوم ورودی‌های‌ دوستان، خانواده، افراد معروف و برندهایی کـه مدام برای جلب توجه ما رقابت می کنند، تعادل پیدا کنیم؟ برای کمک بـه شـما در انجام اینکار از شـما دعوت میکنیم تا بـه چالش 10 روزه قطع ارتباط دیجیتال ما در اینستاگرام بپیوندید.

در نظرسنجی ای از خوانندگان پرسیدیم کـه در مورد رسانه های‌ اجتماعی چه احساسی دارند. از بین این افراد 25 درصد گفتند کـه احساس می کنند تأثیر منفی بر سلامت روان انها دارد، و 53 درصد گفتند کـه فکر می کنند کاهش مصرف میتواند کمک کننده باشد. این تعداد در بین افرادی کـه وضعیت سلامت روانی دارند کـه در طول همه ی گیری شروع شده یا بدتر شده اسـت بـه 66 درصد میرسد.

علاوه بر این، 29 درصد از پاسخ دهندگان گفتند کـه برای بهره مندی از وقفه رسانه های‌ اجتماعی بـه حداقل چند روز استراحت نیاز دارند، در حالی کـه این تعداد در بین 15 تا 24 سال بـه 46 درصد میرسد. بـه همین دلیل اسـت کـه ما شـما را بـه چالش می کشیم تا نگاهی درون‌نگر بـه این کـه چگونه رفتار رسانه‌های‌ اجتماعی شـما بر سلامت روانی شـما تأثیر می گذارد بیاندازید.

بیشتر بخوانید: تاثیرات رسانه های اجتماعی بر دختران و پسران نوجوان

چگونه رسانه های اجتماعی بر سلامت روان تأثیر می گذارند

کارهایی که میتوان تا باز شدن شبکه های اجتماعی انجام داد

بنابر این، این تحقیق در مورد تأثیرات رسانه های‌ اجتماعی بر سلامت و رفاه شـما چه می‌گوید؟ شاید تعجب کنید کـه بدانید اکثر مطالعات چندان مطلوب نیستند. در واقع، مغز شـما ممکن اسـت فقط از شـما التماس کند کـه اسکرول خودرا کند کنید.

یک مطالعه درسال 2015 نشان داد کـه کودکان بریتانیایی اگر 3 ساعت یا بیشتر در روز مدرسه از سایت‌های‌ شبکه‌های‌ اجتماعی استفاده کنند، دو برابر بیشتر احتمال دارد کـه نمرات بالا یا بسیار بالایی را برای بیماری روانی گزارش کنند. یک مطالعه کوچک درسال 2018 ارتباط مستقیمی بین کاهش استفاده از رسانه های‌ اجتماعی و التیام افسردگی و تنهایی پیدا کرد.

دریک نظرسنجی درسال 2021؛ 86 درصد از نمونه‌گیری از 1500 آمریکایی گزارش دادند کـه رسانه‌های‌ اجتماعی بـه طور مستقیم بر شادی و تصویر انها تأثیر منفی میگذارند. بین 79 تا 83 درصد اثرات منفی بر اضطراب، تنهایی و افسردگی گزارش کردند.

یک نظرسنجی آنلاین بین ملی درسال 2022 در ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و نروژ نشان داد کـه افرادی کـه از رسانه های‌ اجتماعی برای سرگرمی یا کاهش تنهایی در طول همه ی گیری استفاده میکردند، سلامت روانی ضعیف تری داشتند. در حالی کـه استفاده از رسانه های‌ اجتماعی برای تماس شخصی و حفظ روابط با التیام سلامت روان مرتبط بود، هنوز هم ارتباطی بین افزایش زمان روزانه در رسانه های‌ اجتماعی و سلامت روان ضعیف تر وجوددارد.

از سوی دیگر، یک مطالعه آزمایشی درسال 2021 روی 68 دانشجوی دانشگاه نشان داد کـه اکثر دانشجویان تغییر مثبت در خلق و خوی، کاهش اضطراب و التیام خواب را در حین و بلافاصله پس از استراحت از رسانه های‌ اجتماعی گزارش کردند. داده ها کاملاً واضح بـه نظر میرسند. اگر نمی خواهید تصویر ضعیفی از خود، اضطراب، افسردگی، تنهایی و حتی بد خوابی داشته باشید، ایجاد تغییراتی در استفاده از رسانه‌های‌ اجتماعی ممکن اسـت ایده خوبی باشد.

بیشتر بخوانید: سرنوشت شبکه های اجتماعی اشخاص مشهور پس از مرگ

کارهایی که باید به جای شبکه های اجتماعی انجام داد

کارهایی که میتوان تا باز شدن شبکه های اجتماعی انجام داد

سلامت روان شـما مهمتر از زیبایی شناسی اینستاگرام شماست. بنابر این، چه کاری می توانید انجام دهید بـه جای کیوریتورینگ و پیمایش؟ قشنگ اینه کـه دنیا صدف توست! وقتی از صفحه نمایش فاصله میگیرید و وارد دنیای سه بعدی می‌شوید، بسته بـه نیاز شـما مجموعه بی پایانی از گزینه ها وجوددارد.

هنگامی کـه متوجه شدید کـه چرا میخواهید وارد حساب های‌ رسانه های‌ اجتماعی خود شوید، می توانید این احساس را بـه روش های‌ دیگر تغییر دهید.

اگر از شبکه های اجتماعی برای آرامش استفاده می کنید

کارهایی که میتوان تا باز شدن شبکه های اجتماعی انجام داد

اگر متوجه شدید کـه زمانی کـه کمی از کار افتاده اید بـه گوشی خود دست می‌یابید، بـه جای ان؛ این گزینه ها را جای گزین کنید:

در اطراف خانه تان قدم بزنید.

کمی موسیقی بگذار

خلق و خوی خودرا با شمع تنظیم کنید یا مقداری روغن ضروری را پخش کنید.

کتاب بخوانید.

دودلینگ یا کاردستی را امتحان کنید.

یه چیز خوشمزه بپز

با حیوان خانگی بازی کنید.

یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید.

یک نوشیدنی تسکین دهنده و گرم مانند چای یا شکلات داغ بنوشید.

بـه عکس های‌ قدیمی نگاه کنید و خاطرات را مرور کنید.

اگر از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با دیگران استفاده می کنید

کارهایی که میتوان تا باز شدن شبکه های اجتماعی انجام داد

اگر میبینید کـه مشتاق ارتباط انسانی هستید و میل بـه بررسی فید شـما بـه وجود می آید، در عوض این فعالیت‌ها را امتحان کنید:

با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تماس بگیرید «امتیازهای جایزه برای تماس ویدیویی!».

کسی را برای شام یا نوشیدنی دعوت کنید.

چیزی بپزید و ان را بـه همسایگان خود عرضه کنید.

یک دورهمی آخر هفته، پیاده روی یا خرید با دوستان خود ترتیب دهید.

برای پیوستن بـه گروه‌های‌ همفکر «ودر واقع دریک رویداد!» مراجعه کنید.

دریک بانک مواد غذایی محلی یا سازمان دیگری داوطلب شوید.

از طریق بخش پارک ها و تفریحات محلی خود در کلاس شرکت کنید.

دریک کلاس یوگا شرکت کنید.

اگر از شبکه های اجتماعی برای سرگرمی استفاده می کنید

کارهایی که میتوان تا باز شدن شبکه های اجتماعی انجام داد

بـه جای ویدیوهای 30 ثانیه ای، سرگرمی های‌ IRL را انتخاب کنید:

برو یه آهنگ زنده ببین

یک بازی را بررسی کنید.

یک استودیوی سفالگری را امتحان کنید.

یک ساز یاد بگیرید

در کلاس رقص یا هنرهای رزمی شرکت کنید.

پیاده روی کنید.

بـه یک موزه محلی سفر کنید.

دست خودرا در باغبانی امتحان کنید.

بـه یک پادکست گوش دهید.

کتاب بخوانید.

دوستان یا خانواده را جمع کنید و یک بازی رومیزی انجام دهید.

قدرت زیادی در شناخت انگیزه های‌ شـما برای ورود بـه حساب های‌ اجتماعی شـما وجوددارد. هنگامی کـه اینکار را انجام دادید، می توانید انتخاب کنید تا ان نیاز را بـه روش دیگری برآورده کنید.

چگونه مرزهای رسانه های اجتماعی سالم را تعیین کنیم

کارهایی که میتوان تا باز شدن شبکه های اجتماعی انجام داد

در حالی کـه استراحت کردن از رسانه های‌ اجتماعی عالی اسـت، مهم اسـت کـه در مورد استفاده خود واقع بین باشید «و نه ستیزه جو». اگر رسانه های‌ اجتماعی بخشی از زندگی شـما هستند، اشکالی ندارد. راه‌هایی برای کاهش اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت رسانه‌های‌ اجتماعی، حتی زمانی کـه از ان استفاده میکنید، وجوددارد.

بـه عنوان مثال، شـما می توانید:

اکانت هایی را کـه تأثیر منفی بر خلق و خو یا تصویر شـما از خود دارند، لغو فالو کنید.

تصاویری را از نمایه خود حذف کنید کـه باعث قضاوت خود می‌شوند.

DM های‌ منفی، ترولینگ یا هرزنامه را حذف کنید.

پست هایی را کـه شـما را تشویق می کنند خودرا با دیگران مقایسه کنید، ذخیره نکنید.

علاوه بر ان؛ می توانید نمونه‌ای برای ارسال آگاهانه و معتبر باشید، تا دیگران بتوانند از برنامه شـما الهام بگیرند و شاید از ان پیروی کنند. برای شروع، می توانید:

از فیلتر بگذرید و خود واقعی را بـه نمایش بگذارید.

عکس‌هایی از لحظات “بـه هم ریخته” پست کنید، نه فقط از لحظات عالی.

در زیرنویس‌های‌ خود بـه دیگران یادآوری کنید کـه شـما یک فرد واقعی با نقص، قطع رابطه و ناامنی هستید – درست مثل انها.

نظرات تشویق کننده در پست های‌ دیگران ارسال کنید.

در مورد استراحت زمانی کـه انها را بـه یاد داشته باشید بـه دیگران یادآوری کنید کـه میتوانند همین کار را انجام دهند، پست کنید.

در پایان

برای تعداد زیادی از ما، رسانه های‌ اجتماعی بـه سادگی بخشی از زندگی ما هستند، چه خوب و چه بد. در عین حال می توانیم از ان بـه گونه ای استفاده کنیم کـه هم برای خودمان و هم برای دیگران بر جنبه های‌ مثبت بر منفی تأکید کند. با کمی استفاده آگاهانه، استراحت های‌ گاه بـه گاه و تعادل با سایر فعالیت ها، رسانه های‌ اجتماعی می‌توانند ابزاری سالم برای ابراز وجود و ارتباط باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!