روایت رئیسی از پیشرفت‌های کشور در دولت سیزدهم/ حاشیه‌ها مانع اعتماد مجلس به زاهدی‌وفا/ آخرین وضعیت مذاکرات از نگاه امیرعبداللهیان


روایت رئیسی از پیشرفت‌های کشور در دولت سیزدهم/ حاشیه‌ها مانع اعتماد مجلس به زاهدی‌وفا/ آخرین وضعیت مذاکرات از نگاه امیرعبداللهیان

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۰۴ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۴۵۸ نفر رسید.

در حال حاضر نیز هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست، ۱۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۹۱ هزار و ۲۹۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۷۶۲ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۹۹۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۰ هزار و ۷۲۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

روایت رئیسی از پیشرفت‌های کشور در دولت سیزدهم

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه دفاع از صلاحیت محمد هادی زاهدی‌وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی با یادآوری هدایت‌های حکیمانه رهبر انقلاب در روز گذشته، خاطرنشان کرد: رهبری علت را فرمودند که به این دلیل که کشور در حال پیشرفت است و دشمن نمی‌خواهد کشور پیشرفت داشته باشد چنین اتفاقاتی را رقم می‌زنند.

رییس‌جمهور ادامه داد: دشمن می‌بیند که ۶ شرکت ایرانی موفق به تولید واکسن کرونا شده است و امروز صادر کننده آن هستیم. دشمن می‌خواهد همه زندگی و آب خوردن‌مان به برجام و قرارداد و تحریم‌ها گره بخورد اما مردم عزیز خوزستان ظرف ۳ تا ۴ ماه مشکل آب شرب را حل کردند. آب در کردستان و سنندج طی طرحی که مردم سال‌ها چشم‌ انتظار بودند به زودی راه‌اندازی می‌شود. با وجود کمبود نزولات جوی می‌شود مشکلات آب را حل کرد. قطعی برق که در گذشته مردم را رنج می‌داد امروز نیروگاه‌ها با ۳۵ هزار مگاوات و با ۶ هزار مگاوات برق جدید در حال فعالیت است. برق در حوزه صنایع یا قطعی نداشتیم یا با برنامه‌ریزی انجام شد.

وی گفت: وضعیت کشاورزی در آغاز کار دولت منفی ۵.۸ درصد بود و امروز با منفی هشت دهم درصد کاهش یافته است یعنی وضعیت کشاورزی رو به مثبت شدن است. رشد وضعیت صنایع امروز به ۵ درصد رسیده است. ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات به ۶.۲ درصد رسیده است. در حوزه کشاورزی، صنایع و تولید مشکل داریم اما اراده بخش‌های مختلف و همکاری دولت و مجلس را می‌بینند که در حال باز شدن گره‌ها شده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: وضعیت حقوق و پرداخت و یارانه‌ها در دولت ما حتی با یک روز تاخیر روبرو نبوده است. دغدغه بازنشستگان در همکاری دولت و مجلس حل شد. نظر کارشناسان اقتصادی این بود که وضعیت دو نرخی دلار باید حل شود. اگر چه دو ماه وضعیت تورمی در پرداخت یارانه‌ها ایجاد شد اما اصلاح اقتصادی با همکاری دولت و مجلس اتفاق افتاد و البته با تحمل و همراهی مردم انجام شد. در مقدمه اصلاحات اقتصادی هستیم.

رئیسی تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده شرکتهای بزرگ اقتصادی در جهت پروژه‌های بزرگ مثل توسعه میادین نفتی و گازی کشور هم در بانک‌ها و هم در شرکت‌های بزرگ در حال انجام است تا نقدینگی آنها به سمت تولید سرمایه‌گذاری شود. عضویت در سازمان شانگهای ما را به زیربناهای اقتصاد آسیایی متصل کرده است. روابط تجاری برخی کشورهای اطراف به ۵ تا ۶ برابر افزایش یافت. دشمن نتوانست ما را منزوی کند. کارهای اقتصادی و تجاری و تولیدمان توسعه یافت. به همین دلیل دنبال توطئه، فتنه و بلوا افتاده است. آنچه رهبری بیان کردند در دستور کار ماست.

***

حاشیه‌ها مانع اعتماد مجلس به زاهدی‌وفا

به گزارش تسنیم، امروز جلسه علنی رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت کار با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و موافقان و مخالفان به اظهارنظر پرداخته و گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت شد.

پس از انجام رأی‌گیری ابتدا اعلام شد که آقای زاهدی‌وفا با رای اعتماد مجلس وزیر کار، تعاون و ورفاه اجتماعی شد اما پیرو این اعلام با اعتراض برخی نمایندگان، ابهامی در شمارس به‌وجود آمد. تعدادی از نمایندگان طبق آیین‌نامه درخوست بازشماری آراء را دادند و پس از انجام بازشماری، مشخص شد که محمدهادی زاهدی‌وفا از مجلس رأی اعتماد نگرفته و یک رای موافق کم آورده است.

آقای زاهدی وفا با 136 رای موافق و 125 مخالف و 9 ممتنع، موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد؛ با توجه به تعداد آرای ماخوذه یعنی 272 رای، زاهدی‌وفا باید 137 رای موافق به خود جلب می‌کرد اما بر اساس آنچه اعلام شده، یک رای کمتر موجب شد که وی از این موضوع محروم شود.

آنچه بیش از همه موارد در نطق مخالفان مشهود بود تاکید بر تولد فرزندان زاهدی‌وفا در کانادا، ثروت شخصی وی و عدم تعامل با محلس در دوره سرپرستی بود و ایشان چندان به برنامه و صلاحیت شخصی وی برای تصدی وزارتخانه توجهی نداشتند.

به گزارش ایسنا، فتح‌الله توسلی، نماینده بهار و کبودراهنگ در مخالفت با زاهدی وفا گفت: از گزینه پیشنهادی وزارت تکاور سوال کردم که آیا اموالی که به نام حضرتعالی است، فارغ از اینکه از کجا آمده و با چه ترفندی به دست آوردید، مال شما هست یا نیست؟ بر اساس بررسی که انجام دادم ارزش مالی این اموال ۳ هزار میلیارد تومان است اما آقای وزیر پیشنهادی به من گفتند که رقم را خیلی بالا گرفته اید و ارزش مالی این اموال هزار میلیارد تومان است و من سرایدار هستم.

وی با تاکید بر اینکه وزیری که می خواهد وزیر کارگران، بازنشستگان، معلولان و بهزیستی و وزیر کسانی باشد که محروم ترین قشر جامعه هستند، قطعاً نمی‌تواند سرمایه دار باشد، اظهار کرد: اگر این وزیر سرمایه دار نیز باشد قطعاً نمی‌تواند با شاخصه‌هایی که حضرت امام فرمودند کار کند و درک کند و بفهمد که موضوع چیست. از طرف دیگر گزینه پیشنهادی وزارت تکاور ۴ ماه است که مسئولیت دارد و تعامل او با مجلس را دیدیم؛ ایشان یا انگیزه ندارد که مسئول باشد یا اینکه خود را بسیار فراتر از مجلس می داند چون در این مدت با هیچکس همکاری نکرد.

هاجر چنارانی نماینده زبرخان، فیروزه و نیشابور در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت رفاه گفت: نمی‌شود که من وزیر کابینه‌ای انتخاب کنم که دو فرزند او در کانادا به دنیا آمده‌اند. آقای زاهدی وفا انسانی بسیار خوب و نیکو با سرمایه‌ای هزار میلیاردی هستند؛ اصلا کاری ندارم که این اموال از کجا آمده است اما انقلابی که امام راحل گفت، انقلاب مستضعفان و محرومان و پا برهنگان است.

چنارانی تاکید کرد: آقای رئیسی گفتند که اگر کسی فرزندش تابعیت خارج از ایران دارد خودش هم برود؛ ما منتظر اجرا هستیم. فرزندان ۵۴۰۰ و اندی از مسئولان جمهوری اسلامی در خارج از ایران هستند؛ چطور می‌شود جمهوری اسلامی ایران حقوق و مسئولیتش خوب است اما ولی تابعیت آن برای شما باشد؟ اگر کشوری متجاوز و متخاصم است و کشور دشمن است و آمریکا و کاناداست چطور فرزندان مسئولان آنجا هستند؟

اما موافقان زاهدی‌وفا درباره این شبهات پاسخ‌هایی داشتند. الیاس نادران نماینده تهران در موافق با زاهدی وفا نطق کرد و گفت: بنده در دوره سرپرستی پرسیدم چرا نمی آیید گفت من سرپرست و در معرض معرفی هستم اگر به مجلس بیایم می‌گویند لابی کرده است. بنده از قول ایشان می گویم بعد رای اعتماد قطعا تعامل وزیر با مجلس بیشتر خواهد بود. ما این را بر تواضع و فروتنی ایشان حمل کنیم. ایشان نمی خواست مجلس تحت تاثیر لابی ها مختلف قرار گیرد.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: باید توجه کنیم داشتن ثروت از نظر اسلام بد نیست. مسیر کسب و خرج ثروت مهم است. این ثروت به عنوان ارث به ایشان رسیده و بر اساس سندی که موجود است ایشان امین این اموال هستند و باید امانت داری کنند و در مسیر عام المنفعه هزینه می کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: رهبری فرمودند ممکن است نخبه ای از کشور خارج شود و معلوماتی کسب کند و بعد برگردد و به کشور خدمت کند. آقا زاهدی وفا به کانادا رفتند و درس خواندند و دو فرزند ایشان هنگام تحصیل به کانادا به دنیا آمدند اما ایشان اقدام به دریافت اقامت و گرین کارت برای آنان نکرد.

در نهایت مجلس به زاهدی وفا اعتماد نکرد و وی با یک رای‌ کمتر از رسید به کرسی وزارت بازماند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بعد از اعلام آرای وزیر پیشنهادی کار بیان کرد: با توجه به این‌که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانست رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را کسب کند و مهلت قانونی اداره این وزارتخانه با سرپرست نیز به پایان رسیده است انتظار می‌رود رئیس جمهور در اسرع وقت نسبت به معرفی وزیر جدیدی برای تصدی این وزارتخانه و اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مجلس معرفی کند.

***

آخرین وضعیت مذاکرات از نگاه امیرعبداللهیان

به گزارش ایسنا حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، گفت: فکر می‌کنم اقداماتی که برای لغو تحریم‌ها از مسیر مذاکرات و تبادل پیام در حال انجام است، در مجموع در مسیر درست خودش قرار دارد.

بر اساس گزارش العالم، امیرعبداللهیان همچنین اظهارداشت: ما در آخرین تحولات تلاش کردیم تا از فرصت حضور همه طرف‌ها در نیویورک در جریان برگزاری هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: در حال حاضر به نقطه‌ای رسیدیم که درک مشترک در موضوعات مختلف وجود دارد و این کمک می‌کند در گام‌های نهایی توافق بتوانیم با سرعت بهتر و بیشتری عمل کنیم. طرف آمریکایی با یک مشکل پیش از این مواجه بود، اینکه درک درستی از شرایط نداشت، احساس می‌کنیم طرف آمریکایی اکنون با درک بهتری در تبادل پیام‌ها حضور دارد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: فکر می‌کنم چنانچه طرف آمریکایی همین مسیری که در روزهای گذشته در رابطه با آن تبادل پیام شده است و یک درک نسبتا مشترکی در این موضوع ایجاد شده را به همین شکل واقع بینانه پیش ببرد، توافق بین ایران و سایر طرف های دیگر در دسترس است.

او تصریح کرد: از نظر زمانی هر مقطعی که احساس کنیم توافق ما به نقطه‌ای رسیده که خطوط قرمز کاملا رعایت شده و می‌توانیم نفع اقتصادی از بازگشت به توافق را داشته باشیم، حتما در نقطه توافق قرار خواهیم گرفت و خوشبین هستیم.

***

تبادل زندانیان ارتباطی به مذاکرات برجام ندارد

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص آزادی یک زندانی دوتابعیتی و منابع مالی بلوکه شده ایران و احتمال ارتباط آن با پیشرفت در مذاکرات برای احیای برجام، گفت: جمهوری اسلامی ایران به موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی نگاه می‌کند، ما هیچ ارتباطی بین موضوع انسانی زندانیان و بازداشت شدگان با برجام قائل نیستیم لذا برای تبادل زندانیان به عنوان اقدام انسانی آمادگی داریم و به طرف آمریکایی هم گفته‌ایم.

عمویی در پاسخ به این سوال که «برخلاف نگاه انسانی جمهوری اسلامی، طرف مقابل در جریان مذاکرات و حاشیه آن بارها بحث تبادل زندانیان را مطرح کرده و نشان داده که مذاکرات و تبادل را مرتبط می‌داند با این نگاه آیا می‌توان این آزادسازی زندانیان را نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات دانست؟»، اظهار داشت: از دید ما این موارد دو موضوع جدا از هم است، واقعیت این است که متن مذاکرات تا حدود زیادی به پیشرفت رسیده اما در چند موضوع که پیش از این هم صحبت شده بود مسائلی باقی مانده و جمهوری اسلامی نظرات خود را که نظرات فنی‌ای هم است ارائه داده است. اما به نظر می‌رسد که طرف مقابل به دلیل شرایط داخلی خود و در پیش رو بودن انتخابات آمادگی حل و فصل موضوعات را ندارد.

وی ادامه داد: از دید ما باید تحریم ها به صورت جدی، موثر با تضمین رفع شوند تا ما به یک توافق پایدار دست پیدا کنیم. بدون تضمین کافی و همینطور رفع موانع پایداری توافق، جمهوری اسلامی به یک توافق صوری تمایل ندارد.

***

برخورد قوه قضائیه با جوانان هیجان‌زده متفاوت است

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه گفت: براساس موازین شرعی و مقررات قانونی، کسانی که با علم و آگاهی و تمسک به برنامه ریزی قبلی، به بهانه فوت یک دختر هم میهن ما، با هدف اخلال و به آشوب کشیدن جامعه، آتش به جان و مال و ناموس مردم و اموال عمومی و دولتی زده و برخی از مناطق کشور را ملتهب کرده‌اند پس از رسیدگی به پرونده های آنان در مراجع قضایی صالحه به کیفر اعمال فساد انگیز و جرایم ارتکابی خود خواهند رسید.

وی با بیان این‌که «از دیدگاه دستگاه قضایی، میان برخی افرادی که در اثر هیجانات و التهابات رسانه ای وارد صحنه شده و ممکن است که در گوشه و کنار اقدامی انجام داده باشند با میدان داران و صحنه گردانان که بر طبق اسناد به دست آمده، وابسته به برخی سرویس های بیگانه هستند تفاوت قائل است»، خاطرنشان کرد: طبیعی است که برخورد دستگاه قضایی با گروه اول یعنی برخی جوانان هیجان زده، همراه با رافت و شفقت اسلامی خواهد بود و گرچه اقدام آنان مستلزم تنبه و تذکر است اما نگاه اصلاح گرایانه قوه قضاییه براساس موازین اسلامی اقتضا دارد که با روشنگری، تبیین و رعایت مهربانی، با آنان برخورد شود.

وی اظهار کرد: گرچه در این مرحله باید با انجام بررسی های لازم، دقیق و فنی، مشخص و معلوم شود که در اثر افعال ارتکابی از سوی برخی آشوب طلبان، چه آسیب ها و صدماتی به جان و مال اشخاص وارد شده است و نسبت به آن اتخاذ تصمیم کرد ولی در هر حال، رویکرد رافت اسلامی و باز گذاردن مسیر برای جبران اشتباه برای جوانان پیش گفته، در بررسی ها و احکام صادره مورد توجه واقع خواهد شد.

بازداشت‌شدگانی که مرتکب جرم نشده‌اند، مورد رأفت اسلامی قرار گیرند

احمد راستینه، نماینده شهرکرد در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با «لزوم تعیین تکلیف هرچه زودتر بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر که به نظر نظر می‌رسد تعدادشان رو به افزایش است و مشکلاتی که ممکن است در اثر جمعیت زیاد و فضای کم پدید آید»، گفت: بازداشت‌شدگان چند دسته هستند، یک دسته آمران هستند، یک دسته محرکان هستند و یک دسته دیگر مردمی هستند که در فضای آشوب ناخودآگاه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: طبیعتا همیشه رأفت اسلامی در دستگاه قضایی ما وجود داشته و این بار هم طبیعتاً دستگاه قضایی ما با نگاه رأفت اسلامی تلاش می‌کند که این افراد با توجه به نوع و ارتکاب جرمی که متوجه آن‌ها است، نسبت به تصمیم‌گیری درخصوص آن‌ها تسریع کند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس با تاکید بر لزوم برخورد با افراد دارای سابقه که در حوادث اخیر دستگیر شده‌اند، اظهار داشت: طبیعتاً در مورد آمران و محرکان و افراد سازمان‌دهی شده که مشخصاً هم دارای پرونده هستند، هم دارای سابقه مجرمیت هستند و هم شناسایی شدند؛ براساس قانون و آنچه که قانون بر آن تصریح دارد باید قوه قضائیه با قاطعیت برخورد کند. طبیعتا مسیر قانونی مشخص شده باید نسبت به آن‌ها اعمال شود.

وی با اشاره به تفاوت شرایط بازداشت شدگان با یکدیگر خاطرنشان کرد: طبیعتا بخش زیادی از افراد در قالب نوجوانان و جوانان ما در یک فضای هیجانی قرار گرفتند، البته به این شرط که آسیبی به اموال عمومی نزده باشند چراکه وقتی آسیب وارد می‌شود، جرم انجام شده و ما وفق قانون نمی‌توانیم از جرم چشم‌پوشی کنیم اما در مورد آن‌هایی که در فضای هیجانی آشوب‌ها قرار گرفتند انتظار می‌رود که این دسته افراد مورد رأفت و رحمت اسلامی قوه قضاییه قرار گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس