درآمد اپ‌استور اپل در ماه گذشته بیشترین کاهش را در 7 سال اخیر تجربه کرد


درآمد اپ‌استور اپل در ماه گذشته بیشترین کاهش را در 7 سال اخیر تجربه کرد

براساس تجزیه‌وتحلیل‌های Sensor Tower، درآمد اپ‌استور اپل در ماه سپتامبر درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است. علاوه‌براین، فروش بازی‌ها در این پلتفرم با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شده است.

مورگان استنلی که مدل‌های مالی شرکت‌ها را براساس داده‌های ارائه می‌دهد، اعلام کرد که درآمد اپ‌استور اپل در ماه سپتامبر، از سال ۲۰۱۵ به‌بعد بیشترین افت را تجربه کرده است. دو دلیل احتمالی برای این کاهش درآمد اعلام شده است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اریک وودرینگ، تحلیلگر مورگان استنلی، روز گذشته در گزارشی نوشت: «درآمد اپ‌استور در ماه سپتامبر در بازارهایی مثل ایالات متحده و کانادا و ژاپن کاهش یافته است.»

این تجزیه‌وتحلیل براساس داده‌های Sensor Tower ارائه شده است؛ شرکتی که میزان دانلود و فروش برنامه‌ها را ردیابی می‌کند. مورگان استنلی می‌گوید دلیل اصلی این کاهش درآمد به بخش بازی‌های اپ‌استور ارتباط دارد و طبق داده‌های اخیر، میزان فروش این بخش در ماه سپتامبر ۱۴ درصد کاهش یافته است.

اپل در جدیدترین گزارش درآمدزایی خود اعلام کرد که در نسبت سال‌به‌سال، همچنان تقاضای زیادی برای سرگرمی‌های خانگی وجود دارد. درحالی‌که سال گذشته شاهد پایان‌یافتن قرنطینه‌های ناشی از کرونا بودیم، بازگشت مصرف‌کنندگان به رفتار قبل‌ از همه‌گیری کووید ۱۹، ازنظر بازدید از رستوران‌ها، سینماها و... کمی زمان‌بر بود.

دومین دلیل برای کاهش درآمدزایی اپ‌استور در ماه سپتامبر، تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه و اختلالات مربوط به عرضه‌ی گاز است که باعث افزایش درخورتوجه قیمت انرژی در سرتاسر جهان شده است. این شرایط باعث شد در بسیاری از کشورها شاهد تورم دورقمی باشیم؛ به‌همین‌دلیل، مردم با‌‌توجه‌‌‌‌‌به سطح درآمدشان، بخشی از هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند. حتی بسیاری از افرادی که هنوز تحت‌تأثیر شرایط کنونی قرار نگرفته‌اند، در هزینه‌های اختیاری خود بیشتر احتیاط می‌کنند.

به‌نوشته‌ی 9to5Mac، شاید درآمد اپ‌استور در ماه جاری حتی بیشتر از ماه قبل کاهش یابد؛ زیرا از فردا شاهد اعمال افزایش قیمت‌های اپ‌استور در اروپا و سایر نقاط جهان خواهیم بود. این امر هزینه‌ی فروش اپلیکیشن‌ و خریدهای درون‌برنامه‌ای را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد؛ زیرا اپل همیشه سعی می‌کند از درآمدهای خود دربرابر ارزش دلار محافظت کند.

مناطقی که شرایط کنونی بیشترین تأثیر را روی آن‌ها گذاشته است، شامل شیلی، مصر، ژاپن، مالزی، پاکستان، لهستان، کره‌جنوبی، سوئد، ویتنام و همه‌ی کشورهایی می‌شود که از یورو به‌عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

کاربرانی که در کشورهای حوزه‌ی یورو زندگی می‌کنند، برای خرید اپلیکیشن‌ها و خرید‌های درون‌برنامه‌ای که قیمتشان قبلاً ۰٫۹۹ یورو بود اکنون باید ۱٫۱۹ یورو پرداخت کنند. به‌طور مشابه، اپلیکیشن‌هایی که قیمتشان ۹٫۹۹ یورو بود، اکنون ۱۱٫۹۹ یورو قیمت‌گذاری شده‌اند. اپل به توسعه‌دهندگان یادآور شده است که قیمت‌های جدید از ۵ اکتبر (۱۳ مهر) در فروشگاه اپلیکیشن این شرکت اعمال خواهند شد.

علاوه‌براین، غول فناوری مستقر در کوپرتینو درباره‌ی قوانین ضدانحصار با فشارهای سازمان‌های نظارتی مواجه است که بیشتر آن‌ها به کاهش درآمدزایی اپ‌استور مربوط می‌شوند. درآمد کلی کسب‌وکارهای خدماتی اپل همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد؛ اگرچه پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد درآمدزایی این بخش نیز کاهش خواهد یافت.

اپل میزان فروش اپ‌استور را گزارش نمی‌کند؛ اما درآمد آن را به‌عنوان بخشی از کسب‌وکار خدماتی خود در نظر می‌گیرد که شامل ضمانت‌نامه‌ها و اشتراک‌هایی مثل اپل‌وان می‌شود. مورگان استنلی انتظار دارد درآمد کلی خدمات این شرکت در سه‌ماهه‌ی جاری حدود ۸ درصد افزایش یابد. کوپرتینویی‌ها انتظار دارند رشد درآمد خدماتی این شرکت در سه‌ماهه‌ی جاری کمتر از ۱۲ درصد باشد. مورگان استنلی تخمین می‌زند که درآمد فروشگاه گوگل‌پلی در ماه گذشته حدود ۹ درصد کاهش یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| کل‌کل حامد آهنگی با خانم بازیگر با چاشنی نوشابه