مدیرعامل خبرگزاری فارس: در کف میدان با نوجوانان و جوانان کم سن و سالی که احساس می‌کردند گیم بازی می‌کنند، مواجه بودیم / این جوانان عمدتاً زیر 20 سال سن داشتند؛ دغدغه معیشت نداشتند


مدیرعامل خبرگزاری فارس: در کف میدان با نوجوانان و جوانان کم سن و سالی که احساس می‌کردند گیم بازی می‌کنند، مواجه بودیم / این جوانان عمدتاً زیر 20 سال سن داشتند؛ دغدغه معیشت نداشتند

فارس: مدیرعامل خبرگزاری فارس، ارائه اخبار منفی، ایجاد یاس و مشغول‌سازی مردم را سه استراتژی مهم دشمن دانست و گفت: این فضا که دانشجوی دانشگاه شریف از سلبریتی‌ها خط می گیرد، ناشی از نبود فکر و تعقل در جامعه است. پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری...

مدیرعامل خبرگزاری فارس: در کف میدان با نوجوانان و جوانان کم سن و سالی که احساس می‌کردند گیم بازی می‌کنند، مواجه بودیم / این جوانان عمدتاً زیر 20 سال سن داشتند؛ دغدغه معیشت نداشتند

فارس: مدیرعامل خبرگزاری فارس، ارائه اخبار منفی، ایجاد یاس و مشغول‌سازی مردم را سه استراتژی مهم دشمن دانست و گفت: این فضا که دانشجوی دانشگاه شریف از سلبریتی‌ها خط می گیرد، ناشی از نبود فکر و تعقل در جامعه است.

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس امروز سه شنبه 12 مهر در همایش «بررسی نقش نخبگان در جهاد تبیین» گفت: عملیات روانیِ گسترده‌ای در روزهای گذشته دیدیم، رهبر معظم انقلاب هم در سخنانشان به آن اشاره کردند. دشمنان برای اجرای این عملیات هزاران ساعت وقت گذاشته و آماده بودند.

وی افزود: برنامه دشمن این بود که از ابتدای مهرماه و با شروع سال تحصیلی اقداماتشان را در دانشگاه با بیانیه‌ها و تنش‌آفرینی‌هایی از این جنس شروع کنند تا جو دانشگاه ملتهب شود و به‌تبع آن، جامعه را متشنج کنند. گام بعد از صدور بیانیه، تحصن بود، بعد از تحصن قصد داشتند اعتصاب کنند و در نهایت می‌خواستند اغتشاش ایجاد کنند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس تشریح کرد: اما اتفاقی که برای خانم مهسا امینی رخ داد این اقدامات را جلو انداخت. چراکه سوژه‌ای به دست آورده بودند که نمی‌توانستند به راحتی از آن بگذرند؛ خانمِ کرد، سنی و جوانِ غریبی جانش را از دست داده بود که این اتفاق همه شرایط را برای تهییج احساسات داشت. لذا این افراد قمار کردند و به سرعت سرِ اصل مطلب رفتند، از سه مرحله اول چشم پوشی کردند و به اغتشاش رسیدند.

تیرانداز ادامه داد: در بحث تبیین اولین کار این است که بفهمیم ماجرا چیست. آن چیزی را که می‌خواهیم تبیین کنیم دقیقا باید بشناسیم، مرحله بعد تکنیک‌هایی هست که به وسیله آن بتوانیم تبیین را درست انجام دهیم.

وی تصریح کرد:‌ در کف میدان با نوجوانان و جوانان کم سن و سالی که احساس می‌کردند گیم بازی می‌کنند، مواجه بودیم. ما با آنها چه در زمان اغتشاشات که خبرنگاران ما در بین آنان حضور داشتند، چه بعد از آنکه بعضی از آنها بازداشت شدند و اطلاعاتی از آنها به دست آمد همراه بودیم.

وی گفت:‌ این جوانان عمدتاً زیر 20 سال سن داشتند و شرایط زندگی آنها به نحوی بود که دغدغه معیشت نداشتند. برعکس قضایای اتفاق افتاده در آبان 98 که در آنجا مسئله اول معیشت بود، جوانانی که در حوادث چند روز گذشته حضور داشتند خیلی دغدغه معیشت نداشتند که این مسئله از موبایل‌‌های‌شان، تیپ‌شان، خودروهای‌شان و کسانی که دنبال آنها می‌آمدند مشخص بود و نشان می‌داد علاوه براینکه خیلی مشکل معیشتی ندارند بلکه از قشرهای نسبتاً مرفه جامعه هستند.

تیرانداز افزود: بخش قابل توجهی از این افراد آزادی‌های حرام را به نحو کامل در زندگی خودشان داشتند؛ معتقدند بودند روابط با جنس مخالف می‌تواند حداکثری باشد و قبح استعمال مواد مخدر و بحث‌های مربوط به مشروبات الکلی و ... در پیش آنها ریخته بود، در کف میدان با چنین جماعتی مواجه بودیم. خیلی از این افراد پیوند خانوادگی عمیقی نداشتند. یعنی یا پدر و مادر از هم جدا زندگی می‌کردند یا متأسفانه در حین ازدواج با فرد سومی ارتباط داشتند که نشان‌دهنده سبک زندگی آنان بود.

وی با بیان اینکه در این حوادث چند مسئله روی هم سایه انداخته بود، تشریح کرد: نمی‌توانیم اعتراض کف میدانی را منحصر به این افراد بدانیم. شاید کسی باشد که از گرانی ناراضی است، ممکن بود او هم نظاره کند حتی شاید بدش هم نمی‌آمد اقدامی انجام دهد تا تنبیهی برای مسئولان باشد، عده‌ای با لایک کردن یا بوق زدن در خیابان نیز به با حوادث پیش آمده نوعی همراهی اولیه داشتند.

تیرانداز با اشاره به نقش آفرینی برخی از سیاسیون در این حوادث تصریح کرد:‌ خیلی از سیاسیون که امروز در رأس کار نیستند با انگیزه دیگری با این موج همراه شدند؛ بیانیه‌های روز اول را دیدیم، بعد از سال 88 چنین بیانیه‌های صریحی که مردم را برای ریختن به کف خیابان تهییج کند نداشتیم. خیلی از این آقایانی که سال 88 برای اغتشاشات میدان‌داری می‌کردند زمانی که آقای روحانی در دور اول ریاست جمهوری برای وزرایش می‌خواست رأی اعتماد بگیرد چفیه گردن‌شان انداخته بودند و در حال رأی اعتماد گرفتن بودند.

وی گفت: ریشه‌یابی که می‌کنیم می‌بینیم برخی افراد براساس منافع شخصی به راحتی رنگ عوض می‌کنند. عده دیگری به حق یا ناحق ممکن بود از وضعیتی که در کشور وجود دارد و ناکارآمدی‌های کوچک ناراضی باشند. همه اینها با هم مخلوط شده و موجب شده بود که چنین تصویری ایجاد شود.

مدیر عامل خبرگزاری فارس گفت: دشمن با چند استراتژی مشخص شروع به کار حجیم رسانه‌ای کرد. اقلیتی که در بیشترین حالت در اوج شلوغی‌ها کمتر از 50 هزار نفر در کل کشور بودند و بیشتر از آن نداشتیم.

وی افزود: دسته‌های کوچک در خیابان‌های مختلف به راه افتاده بودند که شامل بچه‌هایی بودند که وقتی کوکتول مولوتف‌ می‌انداختند، آتش می‌زدند و سنگ می‌انداختند فکر می‌کردند گیم بازی می‌کنند یا قبلاً در فضای مجازی نیز چنین اقداماتی انجام داده بودند.

تیزانداز تصریح کرد: حادثه غمناکی که برای خانم مهسا امینی رخ داد همه این مسائل با هم ترکیب شده بود که در این بین وظیفه تبیین برعهده ما بود.

وی با بیان اینکه گردوغبارها نسبت به روزهای اول کم شده است، تشریح کرد:‌ روزهای اول خیلی از دوستان من و شما مانده بودند و صحنه را نمی‌توانستند دقیق ببینند. البته کسانیکه سن‌شان بالاتر است یادشان هست در سال 88 حدود 7-8 ماه این وضعیت فتنه‌گون طول کشید تا برخی واقعیت را متوجه شوند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: بلکه حتی عده‌ای تا دو دوره انتخابات بعدی، یعنی حدود هشت سال بعد نیز متوجه ماجرا نشده بودند؛ از آنجایی که با پرچم سبز و اسم امام حسین (ع) و به اسم دین و نخست‌وزیر امام در میدان آمده بودند کار خیلی سخت بود ولی الان در روزهای اول موقعیت خودشان را نشان دادند.

وی با اشاره به اقداماتی که باید در جهاد تبیین انجام شود گفت: گام اول وزن دادن به هر کدام از مؤلفه‌هایی است که در شرایط فتنه مؤثر هستند و اجازه دادن به اینکه مردم بفهمند و مرز خودشان را از آنها جدا کنند.

تیرانداز گفت: دشمن چند استراتژی مشخص دارد؛ یکی از استراتژی‌های مهم آنان ارائه اخبار منفی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این نیز در سخنانی اشاره کردند هر 10 دقیقه یک خبر ملتهب‌کننده منتشر می‌شود. ما که در رصد رسانه‌ها هستیم می‌بینیم در زمان کمتر از 10 دقیقه این اخبار منفی منتشر می‌شوند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس افزود: عملیات روانی هر 10 دقیقه یکبار؛ کار دوم این بود که ایجاد یأس کنند و نشان دهند آینده‌ای وجود ندارد. از بچه‌هایی که با آنها صحبت کرده بودند این مطالب به دست آمده بود؛ نوجوانان و جوانان ایران قدیم را خوب می‌دانستند، وضعیت‌ شرایط فعلی را بد می‌دیدند و نگاه آنها به آینده سیاه بود. این ذهنیت و این تصویرسازی برای همه شکل گرفته بود. چنین نگاهی به آینده چه اتفاقی می‌تواند رقم بزند؟

وی گفت:‌کار بعدی دشمن مشغول‌سازی افکار ماست. خیلی از جوانان و حتی مسن‌ها درگیر فضای مجازی و مصرف‌کننده شده‌ایم و دائم در حال حرکت بین کانال‌ها، گروه‌ها و پیج‌ها هستیم. و بدون اینکه تفکر و تجزیه تحلیلی نسبت به موضوعات داشته باشیم وقت‌مان را صرف می‌کنیم. به همین دلیل امروز می‌بینیم دانشگاه شریف که جزو دانشگاه‌هایی است که باید الگو باشد چنین ابتذالی در آن به وقوع می‌پیوندد.

تیرانداز تشریح کرد:‌ به جای اینکه دانشگاه رهبر حرکات اجتماعی باشد از فوتبالیست‌ها و هنرمندان خط می‌گیرند، در حالی که دانشجوی کارشناسی ما در دانشگاه شریف جزو باهوش‌ترین فرزندان هستند، الفاظی رکیک و استادیومی به کار می‌برند تا هیجانات‌شان را تخلیه کنند؛ این فضا محصول نداشتن فکر و تعقل نکردن در جامعه است.

وی تصریح کرد: نکته بعدی ایجاد بی‌اعتمادی بین مسئولین و متدینین نظام است که جزو استراتژی‌های عملیات‌رسانی دشمن به شمار می‌رود و درصدد هستند دین را عامل هر بدبختی نشان دهند. کسانی که اهل خوش‌گذرانی‌اند و اهل عملکرد مبتنی بر غریزه‌های فردی هستند هرچقدر هم که در رفاه و آزادی داشته باشند به دلیل عدم همخوانی این سبک زندگی با فطرت‌شان ندارد دچار افسردگی می‌شوند، لذا لذتی از زندگی نمی‌برند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: این سبک زندگی با اصالتِ لذت شروع می‌شود و مفهوم زندگی برای‌شان این است که فقط لذت ببریم اما این لذت‌های حرام عملاً منجر به این می‌شود که دچار افسردگی شوند. به عنوان مثال آمار خودکشی در شمال شهر خیلی بیشتر از قشر کم برخوردار است. دشمن توانسته دین را عامل این حس ناخوشی و ناراحتی که از وضعیت فعلی دارند و خودشان هم نمی‌دانند برای چه این اتفاق رخ داده مسئله نشان دهد.

وی افزود: دشمن عامل بدبختی را دین، نظام اسلامی، روحانیت و متدینین نشان دهند. برای همین است که این رفتار خشن را از آنها می‌بینیم؛ احساس می‌کنند انتقام همه ناکامی‌های زندگی‌اشان را باید از روحانیت بگیرند. این تصویری است که برای جوانان و نوجوانان‌مان ساخته‌اند.

تیرانداز تصریح کرد: یکی از شعارهایی که سال 98 می‌دادند رضاخان روحت شاد بود. در تجمعات چند روز اخیر از این شعارها خبری نبود، چرا که مسئول این پروژه عوض شده بود و سلطنت‌‌طلبان مسئولیت آن را برعهده نداشتند و جریانات چپ عهده‌دار این مسئله بودند، چرا که شعار زن زندگی آزادی اولین بار در سال 1990 سر داده شد.

وی با اشاره به اقدامات برخی مسئولین تصریح کرد: مثلاً برخی از مسئولین مردد هستند که دشمن به آنها حمله می‌‌کند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند چراکه شجاعت ندارند و از تبعات آن می‌ترسند. البته در کنار همه مسئولین شجاعی که دارند زحمت می‌کشند به این افراد نیز باید توجه‌ کرد.

تیرانداز با بیان اینکه برخی از مسئولین متأسفانه درگیر کسب محبوبیت، لایک و فالوور و مسائلی از این دست هستند، گفت: اظهار نظرات‌ این افراد را هم دیده‌ایم یکی از این عزیزان محترم چند روز پیش در ایامی که این حوادث در حال رخ دادن بود گفته بود جمع کنید این حرف‌ها را؛ کومله و دمکرات کجاهستند؟ اینها یکسری نوجوان هستند که بلد نیستیم با آنها حرف بزنیم. این فرد بخشی از ماجرا را دیده اما چون صحنه را کامل متوجه نشده و قدری ژست روشنفکرانه می‌خواهد نشان دهد این مسائل را گفته است، که فرمایشات دیروز آقا بسیار روشنگرانه بود و ان‌شاءالله این افراد مواضع خود را اصلاح می کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار کرد: در جبهه خودی افراد کم تجربه داریم برخی افراد هستند که سابقه خوب انقلابی دارند و حرف‌هایی می‌زنند که گویی قصد دارند بنزین روی آتش بریزند. اگر سابقه‌ آنان نبود انسان تعجب می‌کند مگر می‌شود تبعات چنین سخنانی را ندانیم. همان حرف‌هایی که در قبال فوتبالیست‌ها زدند و ... .

وی با بیان اینکه افرادی هستند که از جایی ناراحت‌اند و احساس می‌کنند حق‌شان پایمال شده، گفت: مواجهه ما با دشمن مواجهه حق با باطل است و مواجهه شیطان و پروردگار است. البته ما مسیر را می‌بینیم و می‌گوییم اگر به خوبی عمل کنیم و از روش‌های درست بهره ببریم و از روش‌های ماکیاولی استفاده نکنیم حتماً براساس بشارت خداوند که وعده داده حز‌ب‌الله پیروز می‌شود موفق خواهیم شد. این مسیر برای ما مشخص است این کارزارها برای امتحان ما و شما است که در مواجهه با جامعه چگونه می‌توانیم از افکار درست و دقیق استفاده کنیم و تبیین را انجام دهیم.

تیرانداز گفت: جدال ما جدال نابرابری است دشمن لجستیک قوی دارد. میلیون‌‌ها دلار برای عرصه رسانه و جنگ تبلیغاتی‌اش هزینه و اجماع می‌کند. این جدال نابرابر است ولی ما پروردگار را داریم ما افراد مخلصی داریم که اگر بنا باشد پیروزی اتفاق بیفتد از دریچه زحمات آنها و توکل به ارتباط با پروردگار است.

تیرانداز افزود: چند نوع مواجهه با رسانه داریم بخشی از این کارها بیانیه صادر کردن است. این جنس کارهایی که جز سطحی‌ترین کارهایی است که در رسانه ممکن است اتفاق افتد. در زمان فعلی برای تربیت فرزندان هم این کار نتیجه نمی‌دهد؛ چراکه روانشناسان می‌گویند اشباع ایجاد می‌شود و بچه‌های امروزی نیز دیگر چنین چیزهایی را قبول ندارند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار کرد: سطح بالاتر این است که احساسات را تحریک کنند؛ همین کاری که جریان شیطانی انجام می‌دهد. البته بدان معنا نیست که ما نباید این کار را انجام دهیم. احساسات هم جزیی از وجود بشری است و برای آن هم باید برنامه داشته باشیم. غریزه را تحریک می‌کند، تهییج می‌کند، می‌ترساند و به اهداف خود می‌رسند.

وی گفت: سطح دیگر استدلال کردن است. خیلی از کارهایی که می‌بینیم ممکن است برای من و شما حقیقتش واضح باشد و برایمان جایِ سوال داشته باشد که چطور مردم متوجه نمی‌شوند. برای اینکه ما را مشغول می‌کنند و اجازه فکر کردن به ما نمی‌دهند.

تیرانداز تصریح کرد: در سطح بالاتر از آن فقط استدلال درست داشتن کفایت نمی‌کند. باید جامعه را به سمت فکر کردن و استدلال کردن سوق داد. آقا می‌فرماید حرف من را نزنید حرفی که اعتقاد دارید را بیان کنید. این در واقع به همین نکته پاسخ می‌دهد یعنی اگر می‌خواهیم مشکلات کشور به صورت دقیق فهم شود و دشمن کمترین استفاده را از آن ببرد باید کمک کنیم جامعه اهل تعقل و تفکر شود و این تضارب افکار و استدلال منجر به رشد عمومی جامعه می‌شود. امیرالمؤمنین (ع) نیز در حدیثی این نکته را می‌فرمایند و دقیقاً به همین فرایند اشاره می‌کنند؛ چیزی ماندگار می‌شود که جامعه بافکر و تعقلش قبول داشته باشد و یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در جهاد تبیین انجام دهیم مد نظر قرار دادن این موضوع است.

وی گفت: برای تبیین سه سطح نیاز داریم؛ سطح اول تکنیکی است و بسته‌بندی کردن محتوا است که چطور خبر بنویسم چطور تیتر بزنیم که جزو مهارت‌های حداقلی به حساب می‌آید که باید در کار تبیینی فرا بگیریم و به کار ببندیم.

تیرانداز تصریح کرد: سطح بالاتر از این مرحله؛ علم داشتن نسبت به موضوعی که قصد تبیین آن را داریم، وقتی می‌خواهیم تبیین کنیم میدان و صحنه را باید کامل بشناسیم یعنی اگر می‌خواهیم در مورد خشکسالی و بی‌آبی صحبت کنیم باید اعداد و رقم‌ها و کم و کیف آن حوزه را بدانیم وگرنه اگر وارد شوم با اولین چالش و پرسش انتقادی ممکن است نتوانم تبیین لازم را انجام بدهم.

وی تصریح کرد: لایه دوم شناخت علمی و تخصصی نسبت به موضوع است. لایه مهم‌تر نگاه نظری و جهان‌بینی ما است که چطور پدیده‌ها را تفسیر می‌کنیم. دشمن امروز به قابلیتی رسیده است که کوچک‌ترین مسئله و ناکارآمدی‌های کف میدان را می‌تواند به دین و ناکارآمدی نظام سیاسی وصل کند و خیلی راحت این کار را انجام می‌دهد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار کرد: این افراد وقتی از آزادی زن سخن می گویند انسان عصبانی می‌شود. به عنوان مثال هلندی‌ها نام یکی از پل‌هایشان را «زن، زندگی، آزادی» گذاشتند این در حالی است که در یکی از خیابان‌های آنها مبتدل‌ترین عرضه شیوه زن و پشت ویترین نگه داشتن آنان را شاهد هستیم. آزادی زن اینگونه است؟ آزادی که بی‌بی‌سی برای ما تبیین می‌کند از جنس این مسائل است.

وی گفت: بعد امروز ما باید در مقام دفاع از او تبیین کنیم که انقلاب اسلامی به زن حرمت داده است و برای وی احترام قائل شده و آنها را به همان اندازه که هست بزرگ کرده است. بنابراین می‌بینیم به راحتی موضوعات را تفسیر می‌کنند. تفسیر بی‌بی‌سی از آزادی به گونه‌ای است ولی تفسیر ما به گونه‌ دیگری است، اگر مجهز به جهان‌بینی درست نباشیم قافیه را خواهیم باخت.

تیرانداز تصریح کرد: در غرب اصالت براساس لذت است ولی در کشور ما نگاه بندگی و عبودیت الهی وجود دارد؛ عرصه ما نزاع و جنگ بین این دو تفکر است. این اتفاق که برای خانم مهسا امینی رخ داد معلوم شد به خاطر مریضی‌های قبلی بود ولی حتی اگر به فرض محال پلیس خطایی کرده بود نظام اسلامی مقصر بود؟ جامعه‌ای که اهل تعلق نیست و فکر نمی‌کند، تفسیر دشمنان را به سرعت قبول می‌کند و آن را به نظام ولایت فقیه وصل می‌کند. این جامعه مریض است و من و شما باید کمک کنیم این جامعه اهل فکر کردن شود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: حتماً‌ نسبت به دختر و پسری که فرزند و خواهر و بردار کوچک ما است وظیفه داریم. حتماً باید کمک کنیم مسیر هدایت‌ تک تک اینها را رقم بزنیم و از خدا بخواهیم هدایت ما را هم به واسطه ورود به چنین میدانی تسهیل کند و ان‌شاءالله همه ما عاقبت‌بخیری بشویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس