سفر هیات عالی‌رتبه ترکیه به لیبی / پارلمان لیبی توافقنامه با ترکیه را رد کرد


به گزارش شفاف، به نقل از روسیا الیوم، دولت توافق ملی لیبی اعلام کرد، عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر این دولت با هیئتی از ترکیه به ریاست مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد و طی آن در راستای تقویت روابط دوجانبه، تفاهم نامه‌هایی در...

سفر هیات عالی‌رتبه ترکیه به لیبی / پارلمان لیبی توافقنامه با ترکیه را رد کرد

به گزارش شفاف، به نقل از روسیا الیوم، دولت توافق ملی لیبی اعلام کرد، عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر این دولت با هیئتی از ترکیه به ریاست مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد و طی آن در راستای تقویت روابط دوجانبه، تفاهم نامه‌هایی در زمینه آموزش امنیتی، نفت و گاز و حوزه رسانه به امضا رسید.

دفتر اطلاع رسانی الدبیبه اعلام کرد، وی با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه که به همراه چاووش اوغلو به طرابلس سفر کرده بود، همکاری نظامی میان دو کشور، برنامه‌های آموزشی ارتش لیبی و ارائه تجهیزات پیشرفته به ارتش این کشور را بررسی کرد.

در این سفر همچنین مقدمات برگزاری «شورای عالی استراتژیک لیبی-ترکیه» و مجمع مشارکت لیبی-ترکیه را بررسی شد و دولت طرابلس اعلام کرد، این مجمع نقطه شروعی برای پروژه‌های استراتژیک مهم خواهد بود.

از سوی دیگر پارلمان لیبی به ریاست عقیله صالح و دولت تعیین شده از سوی پارلمان به نخست وزیری فتحی باشاغا، توافقنامه امضا شده میان دولت توافق ملی و آنکارا پیرامون استخراج گاز را رد کردند.

دولت باشاغا در بیانیه‌ای اعلام کرد، با شرکای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ مناسب به این تجاوزها را بررسی خواهد کرد. این تجاوزها امنیت و صلح لیبی و منطقه را تهدید می‌کند.

عقیله صالح نیز با توافقنامه مذکور مخالفت کرده و طی بیانیه‌ای اعلام کرد، امضای هرگونه توافقنامه یا معاهده یا تفاهم نامه با دولت توافق ملی که دوره‌اش به پایان رسیده، مردود و غیر قانونی است.

وی افزود، هرگونه تفاهم نامه باید از طریق نخست وزیر یا رئیس پارلمان یا دولت مشروعی که اعتماد پارلمان را کسب کرده یعنی دولت باشاغا به امضا برسد.

پیشتر وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده بود، شرکت های مشترک لیبی و ترکیه تفاهم نامه استخراج نفت و گاز در آبهای منطقه و در خاک لیبی امضا کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام