کابوس برای اپل؛ پارلمان اروپا استفاده از درگاه شارژ واحد USB-C را اجباری کرد


کابوس برای اپل؛ پارلمان اروپا استفاده از درگاه شارژ واحد USB-C را اجباری کرد

اتحادیه‌ی اروپا سرانجام قانون الزام استفاده از درگاه شارژ USB-C را در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های دیگر تصویب کرد. این قانون تا سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

در ماه ژوئن، گزارشی منتشر شد که می‌گفت USB-C از سال ۲۰۲۴ برای همه مدل‌های فروخته‌شده‌ی آیفون در اروپا اجباری خواهد شد؛ زیرا اتحادیه‌ی اروپا بر سر درگاه شارژ مشترک برای همه‌ی تلفن‌های هوشمند به توافق رسیده است. به‌گزارش 9to5mac، هدف اصلی این قانون کاهش ضایعات الکتریکی است؛ زیرا مصرف‌کنندگان شارژرها یا کابل‌های تلفن را هنگام تهیه‌ی دستگاهی جدید دور می‌اندازند.

اتحادیه‌ی اروپا راه‌حل این موضوع را اجبار‌کردن شرکت‌های مختلف به استفاده از پورت شارژ واحد می‌داند. پیش‌تر، microUSB پورت رایجی بود؛ اما حالا مسئله فرق کرده است و USB-C در میان گوشی‌های اندرویدی حرف اول را می‌زند. قانون‌گذاران در ایالات متحده‌ی آمریکا نیز از این رویکرد حمایت و اعلام کرده‌اند که داشتن درگاهی واحد هزینه‌های مصرف‌کننده و زباله‌های الکترونیکی را کاهش می‌دهد.

حال، امروز قانونی که استفاده از درگاه مشترک را اجباری می‌کند، با ۶۰۲ رأی موافق و ۱۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع و اکثریت قاطع تصویب شد. این قانون بخشی از تلاش گسترده‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای کاهش زباله‌های الکترونیکی و توانمندسازی مصرف‌کنندگان برای انتخاب‌های پایدارتر است. نه‌تنها گوشی‌های هوشمند، بلکه طیف وسیعی از دستگاه‌های دیگر نیز باید از آن پیروی کنند.

صرف‌نظر از شرکت سازنده، همه‌ی تلفن‌های همراه جدید، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال، هدفون و هدست، کنسول‌های بازی‌های ویدئویی دستی و بلندگوهای قابل‌حمل، کتابخوان‌های الکترونیکی، کیبوردها، ماوس‌ها، سیستم‌های ناوبری قابل‌حمل، هدفون‌ها و لپ‌تاپ‌هایی که ازطریق کابل سیمی شارژ می‌شوند و تا ۱۰۰ وات توان دارند، باید به پورت USB نوع C مجهز شوند.

این قانون از سال ۲۰۲۶ درباره‌ی لپ‌تاپ‌ها نیز اعمال می‌شود؛ اما اپل قطعاً در این‌جا بسیار جلوتر از بازی است. درحالی‌که جدیدترین مدل‌ها پورت‌های شارژ MagSafe دارند، می‌توان آن‌ها را ازطریق USB-C نیز شارژ کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار