بهترین پلتفرم معاملاتی فارکس چیست؟


بهترین پلتفرم معاملاتی فارکس چیست؟

همانطور که میدانید پلتفرم های معاملاتی مختلفی در بازار فارکس مورد استفاده معامله گران می باشد.

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که کدام پلتفرم معاملاتی می تواند بهترین گزینه برای تریدرهای بازار ارز باشد.

پلتفرم معاملاتی فارکس چیست؟

معامله گران بورس جهانی ارز جهت معاملات خود بایستی در یک بروکر یا کارگزار فارکس، ثبت نام کنند. ارتباط بین معامله گر و بروکر با یک نرم افزار بخصوص می باشد که به این نرم افزار، پلتفرم معاملاتی می گوییم.

معامله گر با استفاده از این پلتفرم می تواند قیمت انواع جفت ارزها را مشاهده کند. همچنین با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال که در یک پلتفرم معاملاتی وجود دارد نمودار جفت ارزها را جهت معامله، بررسی می کند.

اما کارکرد اصلی پلتفرم معاملاتی، ارسال سفارش های خرید و فروش به بروکر جهت انجام معامله می باشد.

بروکر فارکس را می توانید مانند یک خرده فروش در نظر بگیرید و بانک های بزرگ را مانند عمده فروش در نظر داشته باشید. یک بروکر، قیمت انواع جفت ارزها را از یک یا چند بانک دریافت می کند. سپس آنرا در پلتفرم معاملاتی به تریدرهای خرد فارکس ارائه می دهد.

معامله گران مختلف، سفارش های خرید و فروش خود را به بروکر ارسال می کنند. بروکر نیز این سفارش ها را در همان لحظه به بانک خود ارائه می دهد. بدین ترتیب، معامله برای تریدر انجام می شود.

تا اینجا آموختید که پلتفرم معاملاتی چیست و همچنین مختصری از عملیات بروکر را فرا گرفتید. با این حال می توانید جهت آموزش بیشتر فارکس به وبسایت بورس تایم مراجعه کنید.

انواع پلتفرم های معاملاتی فارکس

پلتفرم های رایج بازار فارکس که بروکرها به مشتریان خود ارائه می دهند معمولا شامل متاتریدر، سی تریدر، نینجا تریدر، مارکت ایکس، پرو تریدر و پرو رییل تایم می باشد.

هر کدام از این پلتفرم ها دارای مزایا و معایبی هستند. اما چیزی که مشخص است تقریبا همه بروکرهای فارکس، پلتفرم معاملاتی متاتریدر را به مشتریان خود ارائه می دهند.

در ادامه به این پلتفرم معاملاتی، بیشتر می پردازیم.

پلتفرم معاملاتی متاتریدر

پلتفرم معاملاتی متاتریدر، محصول یک شرکت روسی به نام متاکوتس می باشد. این شرکت یک شرکت نرم افزاری است و هیچگونه خدمات واسطه گری مالی ارائه نمی دهد.

نرم افزار متاتریدر شامل متاتریدر 4 و متاتریدر 5 می باشد. متاتریدر 5 چندین سال پس از متاتریدر 4 به بازار عرضه شد و هدف آن بیشتر، بازارهای سازمان یافته مانند بورس ها بود. اما کارگزاران بازار فارکس متاتریدر 5 را نیز به مشتریان خود ارائه می دهند.

اغلب تریدرهای فارکس ترجیج می دهند از متاتریدر 4 استفاده کنند. با این حال، متاتریدر 5 در برخی امکانات، بسیار بهتر و قدرتمندتر از متاتریدر 5 عمل می کند.

امکانات متاتریدر چیست؟

متاتریدر یک نرم افزار قدرتمند است که با یک سیستم سطح پایین و اینترنت کم سرعت می توانید از آن استفاده کنید. با این حال، صرفا سرعت اینترنت شما جهت کار با پلتفرم، مورد توجه نیست. بلکه قدرت سرور بروکر شما نیز در این مورد اهمیت دارد.

متاتریدر، ابزارهای مختلف تکنیکالی را جهت تحلیل نمودارها ارائه کرده است. همچنین نحوه استفاده و دسترسی ابزارها بسیار ساده می باشد.

همین طور اگر شما یک تریدر حرفه ای بازار ارز باشید و اندیکاتور شخصی خود را طراحی کرده باشید، این امکان وجود دارد که آن را به پلتفرم خود اضافه کنید.

پلتفرم متاتریدر دارای یک زبان برنامه نویسی مخصوص به نام MQL می باشد. MQL 4 زبان برنامه نویسی متاتریدر 4 و MQL 5 زبان متاتریدر 5 است.

شما می توانید فرمول اندیکاتور شخصی خود را به یک برنامه نویس MQL ارائه دهید و فایل اندیکاتور را دریافت کنید. همانطور که قبلا نیز اشاره شد این امکان وجود دارد که یک اندیکاتور دلخواه را به متاتریدر اضافه کنید.

آموزش نحوه افزودن یک اندیکاتور سفارشی را می توانید در پست مربوطه مطالعه کنید.

علاوه بر این در متاتریدر می توانید یک استراتژی معاملاتی را به یک ربات معامله گر تبدیل کنید. به این ربات معامله گر، اکسپرت گفته می شود. اکسپرت ها همانند اندیکاتورها قابل کد نویسی هستند و می توانید آنها را به پلتفرم خود اضافه کنید.

بدین صورت، همه یا بخش اعظمی از کار معامله گری خود را به ربات (اکسپرت) محول می کنید.

در سایت متاتریدر، یک مارکت وجود دارد. در این مارکت انواع اندیکاتورها و اکسپرت های آماده بصورت رایگان و پولی قرار داده شده است. بنابراین شما می توانید آنها را براحتی دانلود و تست کنید.

از امکانات دیگر متاتریدر این است که پس از کد نویسی استراتژی معاملاتی می توانید از اکسپرت خود بک تست بگیرید. بک تست متاتریدر یک ابزار با ارزش دیگر در این پلتفرم معاملاتی است. یعنی قبل از اینکه یک استراتژی را با صرف زمان بسیار امتحان کنیدمی توانید آن را با داده های تاریخی تست کنید و نتایج آن را در عرض چند دقیقه بیابید.

البته بایستی در نظر داشت که نتایج بک تست با نتایج واقعی اکسپرت به دلایلی متفاوت خواهد بود. اما متوجه خواهید شد که بایستی از استراتژی استفاده کنید و یا نیاز به بهینه سازی بیشتر دارد.

از امکانات دیگر متاتریدر، پسورد سرمایه گذار می باشد. زمانیکه تریدر در یک بروکر فارکس، حساب معاملاتی ایجاد می کند یک نام کاربری و دو پسورد مختلف دریافت می کند.

یکی از پسوردها پسورد معامله گر و دیگری پسورد سرمایه گذار می باشد.

معامله گر می تواند پسور سرمایه گذار را با اهداف مختلف مانند آموزش یا جذب سرمایه گذار به دیگران ارائه دهد. با این پسورد، اشخاص دیگر صرفا می توانند معاملات و نمودارهای شما را مشاهده کنند. اما امکان انجام هیچ کار دیگری را ندارند.

از امکانات مفید دیگر متاتریدر، ترمینال آنلاین این نرم افزار می باشد.با این امکان می توانید بدون نصب متاتریدر بر روی سیستم خود از آن استفاده کنید.

زمانی را فرض کنید که شما به لپتاپ یا کامپیوتر خود دسترسی ندارید اما می خواهید معامله کنید. در این حالت می توانید با استفاده از هر سیستم دیگری که به اینترنت متصل است وارد سایت بروکر شده و از فرصت های بازاراستفاده کنید.

متاتریدر 4 بهتر است یا متاتریدر 5

متاتریدر 5 دارای امکانات بهتر و قوی تری نسبت به متاتریدر 4 می باشد. با این حال متاتریدر4 به نسبت نرم افزار سبک تری است.

همچنین از آنجا که اغلب معامله گران فارکس از متاتریدر 4 برای معاملات خود استفاده می کنند متاتریدر 4 شاید گزینه بهتری برای فعالان بورس جهانی ارز باشد. به این ترتیب می توانید در مارکت متاتریدر، اندیکاتورها و اکسپرت های بسیار بیشتر و متفاوت تری را بیابید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خصوصی های بازیگر آقای قاضی که نمی دانستید + عکس خانوادگی و بیوگرافی بهزاد خلج