جلوه‌های عصر ظهور در حماسه اربعین؛ از غنای روح تا تکمیل عقول


جلوه‌های عصر ظهور در حماسه اربعین؛ از غنای روح تا تکمیل عقول

یک خطیب مذهبی با شرح جلوه‌هایی از عصر ظهور که در پیاده‌روی اربعین عینیت می‌یابد، گفت: آن غنای روحی که روایات درباره ظهور وعده داده‌اند در میزبانان اربعین بوضوح دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در بررسی ارتباط و پیوند میان پیاده‌روی اربعین حسینی با مهدویت و انتظار فرج با حجت الاسلام «حسین رضایی قمی»، مدرس جامعه المصطفی(ص) العالمیه و خطیب و کارشناس مذهبی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

پیاده روی اربعین چه جلوه هایی از عصر ظهور و دولت کریمه امام زمان(عج) را که در روایات به آنها تصریح شده است، عینیت می بخشد؟

حرکت اربعین حرکتی حقیقتاً استثنایی در دوران ما است، الحمدالله که به این حرکت پرداخته شده و آثار و برکات آن را نیز می بینیم، از جلوه های ویژه این حماسه جمع شدن همه زائران حول یک محور و مکان و فضا است.

در مباحث مهدویت وقتی عرصه ظهور رخ‌نمایی می کند همه مردم به یک ندا و یک شخص متمایل می شوند و آن وجود نازنین حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است و ما در حماسه اربعین این تمایل و لبیک را خطاب به حضرت سیدالشهداء(ع) و در حرکت به سمت کربلای معلی شاهد هستیم.

از دیگر جلوه های عصر ظهور در روایات مهدوی آن است که درباره غنای مالی و روحی مردم تصریح شده مردم به قدری ارتقاء می یابند که دیگر کسی برای دریافت از وجوهات زکات درخواست نمی کند در روایات است که در عصر ظهور اعلام می شود که برای دریافت زکات بیایید و هیچ دریافت کننده ای وجود ندارد!

در زمانه کنونی و در جریان پیاده روی اربعین شاهد هستیم فقرا خود پرداخت کننده زکات هستند، آنها که مشرف شده اند می دانند موکب داران و میزبانان پس اندازهای سالانه خود را جمع می کنند برای آنکه در مسیر اباعبدالله الحسین(ع) و خدمت به زائران ایشان هزینه کنند و هر چه را دارند در اختیار زائران قرار می دهند. اربعین سیدالشهداء(ع) عرصه جلوه‌گری زهد و سخادوتمندی است.

ریشه این جلوه های عصر ظهور در پیاده روی اربعین به چه عنصری انسان‌ای باز می گردد؟

از نکاتی که در روایات درباره عصر ظهور مورد تاکید است و باید روی آن مانور داد آن است که عقل ها در آن دوران کامل می شود و این تکامل عقل نگرش انسان ها را به دنیا تغییر می دهد اینچنین آخرت‌مدار می شویم ... مهم آنکه در اربعین حسینی این عقل‌مداری کاملاً و بوضوح دیده می شود و افراد هر چه از دستشان برمی آید برای زائران انجام می دهند.

تکمیل عقل است که انسان را به دین‌مداری رهنمون می شود مسئله ای که در پیاده‌روی اربعین امام حسین(ع) تجلی عینی دارد. در عصر ظهور مردم همه با دل های مملو از محبتِ امام، خود را وقف امام زمان(عج) می کنند؛ در اربعین حسینی این محور به خوبی دیده می شود و همه در یک مکان و نام جمع می شوند و همه وجودشان را وقف آن آستان مبارک می کنند.

در امام‌محوری و تبعیت از وجود مقدس امام بین اربعین و ظهور چه وجه تشابه و اشتراکی می توان یافت؟

تبعیت از ولی خدا یعنی گوش به فرمان او بودن در عصر ظهور تجلی ویژه‌ای دارد؛ در عصر ظهور همه تابع محض امام زمان(عج) هستند و در امور چون و چرا نمی کنند چون عقل هایشان کامل است و مقابل ولی خدا نمی ایستند. در زیارت اربعین نیز زائران در لبیک به فرمایش امام عسکری(ع) که این زیارت را از نشانه های مومنان برشمرده اند، رهسپار کربلا می شوند. تبعیت از یک روایت این حرکت عظیم را پدید می آورد.

به عبارت دیگر، جریان اربعین که قطعاً یکی از عظیم ترین اجتماعات بشری است و هر سال بر لبیک‌گویان آن اضافه می شود و شور و شوقی بیشتر می یابد، با نگاه به یک روایت شکل گرفته و ثابت می کند در هر کاری که از ولی خدا و امام زمان‌مان تبعیت کنیم حرکات ما عظیم، جریان‌ساز و اثرگذار خواهد شد.

دعا برای امام زمان(عج) و فرج ایشان و گره زدن پیاده روی اربعین با امام زمان(عج) چه برکاتی را شامل حال ما می کند؟

خوب است زائران اربعین گام به گام این مسیر را به یاد و نام امام زمان(عج) بردارند که در روایت است دعا برای حضرت حجت(عج) گشایش و فرج برای ما است. دعا می تواند امر فرج حضرت بقیه الله الاعظم(عج) را به نتیجه برساند. لذا همه آنها که در مسیر این پیاده روی عظیم قرار می گیرند یا دل‌هایشان با این حرکت است در این ایام دعا برای فرج داشته باشند و عمود به عمود این مسیر را به نیابت حضرت(ع) طی کنند و یک توسل روزانه در قالب دعای عهد، زیارت آل‌یس و ... به امام زمان(عج) داشته باشند تا از برکات این زیارت و پیاده روی بهره مندی حداکثری داشته باشند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟