مسجدی که از دهه 50 پناه و گره‌گشای مردم منطقه 17 است


مسجدی که از دهه 50 پناه و گره‌گشای مردم منطقه 17 است

مسجد اعظم امام خمینی(ره) مسجدی پویا و بسیار موفق در عرصه‌های گوناگون در منطقه ۱۷ شهر تهران است. داشتن خیریه‌ای بزرگ و اردوگاه تربیتی ویژه نوجوانان از جمله اختصاصات این خانه خدا است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد اعظم امام خمینی(ره) (واقع در ابوذر، خیابان عیوض خانی، میدان گلچین) در دهه پنجاه به همت حجت الاسلام والمسلمین سید جلال محبی، امام جماعت آن و جمعی از خیران و مردم منطقه 17 شهر تهران ساخته شد.

حجت الاسلام والمسلمین محبی درباره دلایل ساخت مسجد اعظم امام خمینی (ره) به خبرنگار شبستان گفت: منطقه 17 شهر تهران جزو مناطقی است که همیشه مردمی متدین و اهل ذکر داشته است و من از اینکه تعداد مساجد در این منطقه کم است، محزون بودم بر همین اساس و با توجه به حمایت جمعی از روحانیون، در دهه پنجاه مسجد اعظم امام خمینی (ره) را در میدان گلچین بنا کردیم.

ساخت حسینیه برای بهره مندی حداکثری بانوان از برنامه های مسجد

امام جماعت مسجد اعظم امام خمینی (ره) افزود: از همان ابتدا که به فکر ساخت این مسجد افتادیم، به جمعی که دست به کار این اتفاق مبارک شدند عرض کردم که باید در کنار این خانه، حسینیه نیز بنا شود تا بانوان در همه ایام ماه بتوانند از برنامه های فرهنگی همچون سخنرانی و مداحی بهره مند شوند. الحمدالله با تلاش ما و جمعی از خیران و خود مردم منطقه 17، کار ساخت این مسجد در زمان مناسب به سرانجام رسید.

مسجد اعظم امام خمینی (ره) جزو مساجدی است که با داشتن گنبد و مناره های بسیار بلند از مسافتی بسیار دور نیز نمایان است. محبی در این خصوص گفت: مسجد نماد شهر اسلامی است بنابراین باید طوری ساخته شود که وقتی کسی قصد اقامه نماز در مسجد را کرد، بتواند با مناره ها و گنبد به راحتی آن را پیدا کند و ما همین شرط را در ساخت مسجد اعظم امام خمینی (ره) رعایت کردیم.

مسجد اعظم امام خمینی (ره) با وجود مساحت وسیع و نماگزاران بسیار، با دقت و حساسیت بالای حاج آقای محبی، بسیار منظم و مرتب اداره می شود. «اولاد حاجی» خادم میانسال این مسجد در این خصوص به خبرنگار ما گفت: خدمت به مسجد جزو افتخارات من است و به همین دلیل از زمانی که این توفیق نصیبم شده، با دقت تمام به وظیفه ام عمل می کند.

خادم مسجد اعظم امام خمینی (ره) ادامه داد: این مسجد مرکز بزرگ دینی و اجتماع مسجدی ها و روحانیون در منطقه 17 شهر تهران است و مرتبا جلسات بزرگ مذهبی و اجتماعی در این مسجد برگزار می شود.

حمایت ماهانه خیریه مسجد از 45 خانواده نیازمند

با توجه به اینکه حجت الاسلام والمسلمین محبی از شاگردان مراجع معظم تقلید در حوزه علمیه بود و نماینده مقام معظم رهبری و بسیاری از مراجع تقلید نیز است و اجازات زیادی در زمینه اجتهاد و امور حَسبیه دارد، مسجد اعظم امام خمینی (ره) به محل مراجعات مردمی نیز تبدیل شده است. بر همین اساس خیریه این مسجد بسیار فعال است و هر ماه به 45 خانواده نیازمند کمک های نقدی و غیر نقدی قابل توجهی دارد. مرکز نیکوکاری المهدی (عج) نیز در همین راستا خدمت رسانی زیادی به نیازمندان می کند.

نقش پررنگ کانون فرهنگی هنری در فعالیت های مسجد

محبی گفت: اعضای پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری «شهدای خبیر» مسجد اعظم امام خمینی (ره) در شناسایی نیازمندان و جمع آوری کمک های مردمی و دستگاه ها و نهادهای مختلف در خدمت رسانی به خانواده های محروم بسیار فعال هستند. بچه های این مسجد همچنین همه ساله در اعزام زائر به ویژه زائراولی ها به اعتاب مقدسه و مشهد و قم فعال هستند.

نظر یک استاد خارح فقه درباره مسجد اعظم امام خمینی (ره)

مسجد اعظم امام خمینی (ره) بنا بر گفته حجت الاسلام والمسلمین «سید حبیب حسینی» از استادان حوزه علمیه تهران جزو افتخارات انقلاب اسلامی به شمار می آید زیرا آنقدر بزرگ و فعال است که هر مسلمانی به وجود چنین مرکزی افتخار می کند. وی می گوید: چند باری که در این خانه خدا حاضر شدم شاهد رونق برنامه ها به ویژه نماز جماعت با شکوه در مسجد اعظم امام خمینی (ره) بودم.

مسجدی فعال در دوره دفاع مقدس

«حسن امامی» از نمازگزاران مسجد اعظم امام خمینی (ره) نیز با بیان اینکه این مسجد جزو مساجد قدیمی و از پایگاه های انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: این مسجد در دوره دفاع مقدس نیز بسیار فعال و مرکز اعزام نیروها و ارسال کمک های مردمی به جبهه ها بود.

این نمازگزار مسجد اعظم امام خمینی (ره) افزود: نکته بسیار مهم درباره این مسجد، امام جماعت آن است که مرتبا در مسجد حضور می یابد و مورد تایید و احترام علما و مردم منطقه 17 هستند. ضمنا ایشان نماینده مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است.

وی اضافه کرد: مسجد اعظم امام خمینی (ره) پایگاه بسیج بسیار فعالی دارد و در همه مناسبت های مذهبی و انقلابی، مجری برنامه های جذاب و جوان پسند است. نماز جماعت نیز همیشه با حضور گسترده مردم و با نظم خاصی در مسجد اعظم امام خمینی (ره) برگزار می شود.

اردوگاه بزرگ فرهنگی تربیتی بسیج ویژه نوجوانان

بنا بر گزارش خبرنگار شبستان، پایگاه بسیج مسجد اعظم امام خمینی (ره) اردوگاه بزرگ فرهنگی تربیتی دارد که ضمن برگزاری برنامه های مختلف در طول سال، همه ساله ویژه برنامه هایی در غنی سازی اوقات فراغت نسل جوان برگزار می کند. اردودهای زیارتی و سیاحتی از جمله این برنامه ها است. این اردوگاه به صورت ویژه در امر تربیت و پرورش نوجوانان فعال است.

یکی از نکات بسیار مهم درباره مسجد اعظم امام خمینی (ره) این است که کارگزاران آن تلاش بسیاری برای زنده نگه داشتن یاد شهدا دارند بر همین اساس همه برنامه های هفتگی و مناسبتی به یاد یکی از شهدا برگزار و این موضوع در ابتدای هر سخنرانی و مداحی از سوی منبری ها و ذاکران اهل بیت (ع) یادآوری می شود.

نکته دیگر درباره این مسجد که به همان بحث نظم در مسجد اعظم امام خمینی (ره) مربوط است مشخص بودن نام مکبران و درج این نام در تابلوی اعلانات ورودی این خانه خدا است. آخرین نکته آنکه مسجد اعظم امام خمینی(ره) جزو مساجدی است که امام جماعت آن اهل قلم است و چندین بار به این دلیل و همچنین به واسطه فعالیت بسیار، از سوی دستگاه های مختلف از جمله مرکز رسیدگی به امور مساجد و شهرداری مورد تقدیر قرار گرفته است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن