فصل مدارس و شیوه های خلاقانه جذب دانش آموزان به سمت مسجد


فصل مدارس و شیوه های خلاقانه جذب دانش آموزان به سمت مسجد

پیوند مسجد و مدرسه به عنوان نهادهای مهمی که نقش مستقیم در پرورش و تربیت را بر عهده دارند می تواند در ایجاد و تحقق یک جامعه آرمانی نقش بسزایی داشته باشد.

خبرگزاری شبستان- استان فارس: مهدی رحمانیان

مدرسه به عنوان مکانی برای تعلیم و علم آموزی، در تربیت و پرورش فرزندان نیز نقش اساسی دارد؛ مسئله ای که اگرچه این روزها نسبت به آن کم لطفی می شود و بیشتر جنبه علم آموزی مد نظر است اما چنانچه نسبت به مسئله تربیت توجه و با نگاه عمیق تری به آن پرداخته شود می تواند در آینده کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

از جمله علل قرار گرفتن تربیت و پرورش در کنار تعلم و آموزش در مدارس، سپری شدن عمده وقت دانش آموزان در مدرسه بوده و می توان با بهره گیری از این فرصت ناب، مسائل تربیتی را به فرزندان به ویژه مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول به خوبی آموخت.

مسجد نیز به عنوان مکانی برای عبادت مومنان، کاربردهای دیگری همچون تعلیم و تعلم نیز دارد اما آنچه بیشتر در مسجد به آن پرداخته می شود جنبه های تربیتی مسجد بوده و می توان گفت وجه مشترک مسجد و مدرسه جنبه پرورشی و تربیتی این 2 نهاد تاثیرگذار است.

پیوند مسجد و مدرسه به عنوان نهادهای مهمی که نقش مستقیم در پرورش و تربیت را بر عهده دارند می تواند در ایجاد و تحقق یک جامعه آرمانی نقش بسزایی داشته باشد.

اگرچه متولیان امر تربیت به این مهم پی برده و همواره نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته اند اما ضرورت پرداختن به نقش، جایگاه و پیوند مسجد و مدرسه با توجه به دوری دانش آموزان از فضای مدرسه در 2 سال گذشته به سبب شیوع بیماری کرونا، این امر را بیش از پیش مورد توجه و تاکید قرار داده است.

البته نباید از این نکته غافل بود که با توسعه فناوری های نوین در عصر ارتباطات، زمینه های سرگرمی، علمی، آموزشی و تفریحی خانواده ها و به طبع آن فرزندان به مراتب دستخوش تغییرات و دگرگونی وسیعی شده و مساجد نیز باید همپای این تغییرات در جامعه، از شیوه های سنتی خود فاصله گرفته و با پرداختن به برنامه ها و شیوه های تربیتی و آموزشی نوین و به‌روز در جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به سمت مسجد بیش از پیش کوشا باشند.

فصل مدارس و شیوه های خلاقانه جذب دانش آموزان به سمت مسجد

لزوم برنامه ریزی پویا و مدون

مدیر کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» می گوید: قطعاً چنانچه خانواده ها از وجود مساجد پویا و فعال در محل زندگی خود مطلع شوند آنها نیز پیش قدم شده و فرزندان خود را تشویق به حضور در مساجد و بهره مندی از برنامه ها و فعالیت های آن می کنند.

به گفته مسعود گواهیان، در برنامه ریزی و پویا شدن فعالیت های مساجد، کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت بسیج به عنوان 2 رکن و بازوی اصلی مسجد نقش مهمی را بر عهده دارند.

چنانچه شما به مساجد شهر و یا محله خود بنگرید به یقین مساجدی را پرجمعیت تر می بینید که پویا، منسجم، دارای متولیان دغدغه مند، برنامه ریز و هدفمند هستند و برعکس آن نیز مساجدی هستند که تنها چند ساعت در طول شبانه روز و آن هم در زمان اذان و نمازهای یومیه فعال بوده و در بقیه ساعات نیز تعطیل و کم رونق هستند.

شیوه های خلاقانه برای تشویق کودکان به سمت مسجد

معمولاً مساجد فعال شهر با مدارس همجوار آن نیز تعامل سازنده و درخوری دارند؛ مدارس می توانند برای جذب هر چه بهتر دانش آموزان به سمت مساجد، نماز جماعت مدرسه را در مسجد برپا کرده و دانش آموزان را برای اقامه نماز به مسجد دعوت کنند.

این امر علاوه بر آشنایی دانش آموزان با محیط مسجد می تواند آنها را با برنامه های کانون یا پایگاه بسیج مستقر در مسجد آشنا کرده و به جذب دانش آموزان به سمت مسجد کمک کند.

مدیر کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» می گوید: استفاده از مدیران و معلمان مسجدی نیز می تواند در جذب دانش آموزان به سمت مساجد کمک ویژه ای کند؛ متولیان کانون های مساجد می توانند ضمن هماهنگی با مدارس و مراجعه به مدیران و معلمان مسجدی از آنها بخواهند تا دانش آموزان را به سمت مسجد تشویق و ترغیب کنند.

به اذعان وی، عامل دیگری که می تواند در جذب دانش آموزان به مسجد موثر واقع شود، استفاده از خود دانش آموزان است؛ یک دانش آموز مسجدی به خوبی می تواند دوست و هم کلاسی صمیمی خود را به سمت مسجد هدایت کرده و با خود به این مکان معنوی بیاورد؛ ضمن اینکه متولیان کانون های مساجد می توانند هدایایی را نیز برای آن دسته از بچه های مسجد که دوستان خود را به سمت مسجد تشویق می کنند در نظر بگیرند.

در جذب دانش آموزان به سمت مساجد باید از شیوه های جذاب و متنوعی بهره برده شود؛ می توان با استفاده از یک متن جذاب کودکانه و تصاویری زیبا، یک دعوت نامه خلاق تهیه و ضمن دعوت دانش آموز و والدینش به مسجد با برگزاری یک جلسه توجیهی، برنامه ها و فعالیت های کانون و مسجد را به آنها معرفی کرد.

شیوه دیگری که می تواند برای جذب بچه ها به مسجد موثر باشد هماهنگی با امام جماعت مسجد یا روحانی مدرسه است؛ آنها می توانند با حضور در کلاس ها و یا نماز جماعت مدرسه از فواید مسجد و همچنین برنامه ها و فعالیت های آن برای دانش آموزان صحبت کرد.

فصل مدارس و شیوه های خلاقانه جذب دانش آموزان به سمت مسجد

بهره گیری از هنر و ابزار رسانه

یک فعال فرهنگی حوزه مسجد نیز می گوید: تبلیغ چهره به چهره نیز می تواند گزینه مناسبی برای جذب دانش آموزان باشد که این روش توسط دوستان، معلمان، روحانی مدرسه و مدیر کانون یا پایگاه مقاومت بسیج امکان دارد.

سجاد کارگر معتقد است تهیه کلیپ، انیمیشن، نشریه، تراکت و موشن گرافیک نیز راهکار دیگری برای آشنایی بچه ها از مسجد و کانون است؛ می توان با تهیه یک مستند چند دقیقه ای به صورت هنرمندانه و زیبا، برنامه های مسجد را به دانش آموزان معرفی کرد.

به گفته این طلبه حوزه علمیه، راهکار دیگر برای این منظور، شرکت متولیان مسجد در جلسه اولیا و مربیان مدرسه است؛ می توان با هماهنگی مدیر مدرسه در جلسه اولیا و مربیان حضور یافت و با برشمردن برنامه های کانون، خانواده ها را تشویق به حضور بچه ها به مسجد کرد.

برگزاری مسابقه های مختلف فرهنگی، ورزشی و هنری، ایجاد کلاس های درسی و تقویتی، برگزاری اردوهای مختلف، استفاده از رسانه های محلی و بهره مندی از فضای مجازی از جمله راه کارها برای تشویق دانش آموزان به سمت مساجد است.

به گزارش شبستان، در شرایطی که دشمن با حربه های فرهنگی و جنگ نرم خود مترصد ضربه زدن به بنیان خانواده است، ضرورت دارد اهالی مسجد با تجهیز خود به مهارت های مختلف و بهره مندی از شیوه های تبلیغی جذاب و نوین برای جذب و تشویق کودکان و نوجوانان به سمت مسجد حرکت های اساسی و گام های استواری بردارند.

پایان پیام/691

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج