وضعیت وزارت کار نگران کننده است / بهبود امور کارگران، تعاونی ها و اشتغالزایی کشور در کما


وضعیت وزارت کار نگران کننده است / بهبود امور کارگران، تعاونی ها و اشتغالزایی کشور در کما

رکنا: محمد حسین فروزان مهر، معاون اسبق توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که تداوم اداره این وزارتخانه به شیوه سرپرستی برای مدتی طولانی نگران کننده است، عنوان کرد: اکنون جامعه مخاطب وزارت کار تشنه برقراری یک نگاه تخصصی در وزارت کار هستند، زیرا این وزارتخانه یک مجموعه حرفه ای محسوب می شود که نباید با سیاست زدگی اداره شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 24 خرداد امسال، حجت الله عبدالملکی، چهره سیاسی و رسانه ای مشهور جریان انقلابی که از ابتدای انتصابش در راس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نقدهای زیادی نسبت به انتصاب او وجود داشت و در طول دوران وزارتش نیز نتوانست به وعده های خود عمل کند و اصلاحی را در وضعیت معیشتی کارگران، بازنشستگان، مددجویان بهزیستی و سایر اقشار مرتبط با وزارت کار ایجاد کند، از سمت خود استعفا داد و از همان زمان تا دیروز، پرمخاطب ترین وزارتخانه کشور با سرپرستی محمد هادی زاهدی وفا اداره شد و در ادامه نیز زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

تا این که روز گذشته نمایندگان مجلس پس از بحث های فراوان درباره زاهدی وفا، به دلیل ابهامات موجود درباره ثروت شخصی او، عدم ارائه برنامه پیشنهادی مناسب برای اداره وزارت کار و نداشتن تعامل مثبت با پارلمان، به وزیر پیشنهادشده توسط آیت الله رئیسی رای اعتماد ندادند. در شرایط موجود نیز به نظر می رسد تا رئیس جمهور یک وزیر پیشنهادی دیگر به مجلس معرفی کند و آن وزیر از پارلمان کشور رای اعتماد بگیرد، احتمالا بین یک تا دو ماه طول می کشد و به این ترتیب، مدت بدون وزیر ماندن وزارت کار به عنوان گسترده ترین وزارتخانه دولت، به 6 ماه خواهد رسید.

وزارت کار حساس ترین وزارتخانه کشور است

در حالی وزارت کار در 9 ماه مدیریت عبدالملکی به خوبی اداره نشد و حتی بدنه این وزارتخانه به مخالفت با وزیر حاضر برخاستند و حالا هم حدود 4 ماه است که این وزارتخانه با سرپرست اداره می شود و احتمالا تا 2 ماه دیگر نیز این وضعیت ادامه پیدا می کند، که نه تنها نهادهای حمایتی مهمی مثل سازمان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی زیرمجموعه وزارت کار هستند، بلکه این وزارتخانه مسئولیت اصلی اشتغالزایی، رسیدگی به امور کارگران، بازنشستگان، شورای عالی کار، تعاونی ها، شرکت های بیمه پایه و ... را برعهده دارد و بنابراین بدون وزیر ماندن آن، می تواند آسیب های فراوانی را برای کشور به همراه داشته باشد.

این نکته ای است که محمد حسین فروزان مهر، معاون پیشین توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اسبق هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: وزارت کار حساس ترین وزارتخانه کشور است، زیرا با جامعه گسترده ای سر و کار دارد و باید در اداره امور کارگران، صندوق های بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی، بیمه های پایه و مددجویان بهزیستی نقش آفرینی کند و هم زمان دارای بخش های اقتصادی مهمی نظیر شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است.

وی افزود: محوری ترین مسئولیت وزارت کار، دبیری شورای عالی اشتغال کشور است و با توجه به این که بیکاری بخصوص بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مهمترین مشکلات کشور محسوب می شود و مرکز آمار از بیکاری حدود 16 درصد از جمعیت فعال 18 تا 35 ساله کشور خبر داده است، وزیر کار باید به عنوان دبیر شورای عالی اشتغال، بین دستگاه های اجرایی مختلف و نظام بانکی و تامین مالی کشور هماهنگی ایجاد کند و بتواند با همراهی بخش های اقتصادی دولت، باعث کاهش آمار بیکاری با رونق تولید در کشور شود.

برای اداره وزارت کار باید بر توانمندی های داخلی آن تمرکز شود

فروزان مهر با تاکید بر ویژگی های منحصر به فرد وزارت کار در میان سایر دستگاه های اجرایی، گفت: مدیریت روابط کار، یکی دیگر از نقش های مهم وزارت کار در اقتصاد کشور به حساب می آید و این وزارتخانه باید تعامل لازم بین تشکل های کارفرمایی، کارگری و دولت در تعیین حداقل دستمزد در شورای عالی کار را ایجاد کند و همچنین بستر مناسب برای فعالیت اقتصادی گسترده توسط تعاونی ها را فراهم کند و نقش شرکت های تعاونی پویا در اقتصاد کشور را افزایش دهد. همچنین وزارت کار مسئولیت اداره امور بهزیستی و تامین اجتماعی به عنوان دو نهاد حمایتی مهم کشور را برعهده دارد و مجموع این وظایف، ویژگی های منحصر به فردی را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پدید می آورد.

معاون اسبق توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ادامه داد: دولت باید در اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر پتانسیل ها و توامندی های داخلی این وزارتخانه متمرکز شود، زیرا خوشبختانه وزارت کار از بدنه کارشناسی قوی برخوردار است و حتی در سطوح مدیریتی نیز افراد پاکدست و توانمند بسیاری حضور دارند که فارغ از هیاهوی سیاسی، افرادی انقلابی و پای کار محسوب می شوند و دولت می تواند از این مدیران هم در راس وزارت کار و هم در سمت های مدیریتی این وزارتخانه استفاده کند.

وی در ادامه تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از کلیدی ترین دستگاه های اجرایی است که تداوم اداره آن به شیوه سرپرستی برای مدتی طولانی نگران کننده است و حتما باید مدیری خبره در راس این وزارتخانه قرار بگیرد که بتواند با ارائه یک برنامه بلندمدت و به دور از جنجال های سیاسی آن را اداره کند.

انتخاب وزیر می تواند از بدنه مدیریتی فعلی وزارت کار باشد

فروزان مهر با بیان این که افراد متبحری در بدنه مدیریتی وزارت کار حضور دارند که توان خوبی برای اداره این وزارتخانه دارند، عنوان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجموعه گسترده ای است که مدیران خوبی در سال های گذشته در آن پرورش پیدا کرده اند و دولت می تواند از بین همین مدیران، شخصی را برای پذیرش این مسئولیت انتخاب کند.

معاون اسبق توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ادامه داد: مسئولان ارشد دولت باید توجه داشته باشند که مسئولیت قرار گرفتن در راس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار سنگین است، زیرا این مسئولیت چند وجهی است و کسی که وزیر کار می شود، هم باید از تجربه کافی حضور در این وزارتخانه برخوردار باشد و فرهنگ سازمانی این وزارتخانه را بشناسد و هم از نظر تخصصی با پیچ و خم های وزارت کار آشنا باشد و از دانش آکادمیک لازم برای مدیریت این وزارتخانه برخوردار باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر، هم در سطوح مدیریتی ارشد وزارت کار، افرادی حضور دارند که از دانش و تجربه لازم در این زمینه برخوردار هستند و هم در بین معاونت های وزارت کار در دولت های نهم، دهم و یازدهم افرادی بوده اند که جزو مدیران مجرب و آشنا با بدنه این وزارتخانه محسوب می شوند و می توان از هرکدام از این افراد برای قرار گرفتن در راس وزارت کار استفاده کرد.

وزارت کار نباید با سیاست زدگی اداره شود

فروزان مهر با تاکید بر این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک مجموعه حرفه ای است، نه یک نهاد سیاسی، عنوان کرد: برخلاف آنچه بعضا در افکار عمومی یا رسانه ها مطرح می شود، اگر ما کارکردهای وزارت کار را مورد واکاوی قرار دهیم، متوجه می شویم با یک مجموعه حرفه ای مواجه هستیم که باید با نگاه تخصصی اداره شود و نباید نگاه سیاسی در اداره آن حاکم باشد و از افراد غیرمتخصص برای سمت های مدیریتی مختلف در این وزارتخانه استفاده شود.

معاون اسبق توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ادامه داد: اکنون جامعه مخاطب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل کارگران، کارفرمایان، بازنشستگان، کارآفرینان، مددجویان بهزیستی، بیمه شدگان تامین اجتماعی، سرمایه گذاران شستا و ... ، همگی تشنه برقراری یک نگاه تخصصی در وزارت کار هستند، زیرا این وزارتخانه یک مجموعه حرفه ای محسوب می شود که نباید با سیاست زدگی اداره شود و حتما اداره وزارت کار نیاز به یک تغییر رویکرد اساسی دارد تا بتواند با ارائه برنامه های حرفه ای، مشکلات مخاطبان گسترده خود را برطرف کند.

وی در پایان تصریح کرد: در چند سال گذشته کشور درگیر جنگ اقتصادی با استکبار جهانی بوده است و در چنین شرایطی، حتما باید وزارت کار به عنوان یکی از نهادهایی که هم در اقتصاد و هم در مسائل اجتماعی کشور نقش مهمی دارد، با یک نگاه تخصصی و با استفاده از نیروهای اجرایی توانمند، باتجربه، خوشنام، پاک دست و متخصص اداره شود؛ نیروهایی که هم در بدنه فعلی وزارت کار، هم در مدیریت های دوره قبلی وزارتخانه و هم در عرصه دانشگاهی کشور تعداد آنها کم نیست و حتما می توان از آنها در دوره آتی این وزارتخانه استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی