آزمایش همنوایی اش


آزمایش همنوایی اش

به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور آزمایش همنوایی اش (Asch conformity experiments) به مجموعه آزمایش‌هایی ارجاع دارد که توسط سالومون اش برای بررسی اینکه افراد به چه میزان از گروه اکثریت اطاعت می‌کنند یا...

آزمایش همنوایی اش
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور آزمایش همنوایی اش (Asch conformity experiments) به مجموعه آزمایش‌هایی ارجاع دارد که توسط سالومون اش برای بررسی اینکه افراد به چه میزان از گروه اکثریت اطاعت می‌کنند یا در مقابل آن مقاومت می‌کند و اثر چنین تأثیراتی بر باورها و عقاید چیست اشاره دارد طراحی شده در سال ۱۹۵۰، کاربردهای این آزمایش در روانشناسی شامل بررسی اثرات اهمیت وظیفه، سن، جنسیت و فرهنگ بر همنوایی است.

محققان مدت‌ها علاقمندِ دانستن این موضوع بودند که افراد تا چه درجه‌ای از هنجار‌های اجتماعی تبعیت کرده یا علیه آن‌ها شورش می‌کنند این آزمایش نشان داد افراد به طرز شگفت‌آوری مستعد تبعیت از گروه هستند، حتی وقتی که می‌دانند گروه در اشتباه است.

در آزمایش اَش، یک فردِ بی‌خبر در اتاقی با ۷ نفر از همکاران خود قرار میگرفت که از پیش توافق کرده بودند چه پاسخی به سوالات آزمون بصری بدهند. اَش علاقمند بود بداند که آیا شرکت‌کننده‌ی واقعی با نظر اکثریت موافق است یا خیر. اگر شرکت‌کننده واقعی پاسخ نادرستی می‌داد، ثابت میشد این امر به دلیل فشار گروهی است، چون زمانی که جداگانه از او سوال می‌شد، ارزیابی‌اش بسیار دقیق بود. در نهایت آزمایشات اَش اثبات کرد هم‌نوایی (تبعیت) چگونه می‌تواند اثر قدرتمند و نامحسوسی بر رفتار انسان بگذارد.
بااین حال بعضی منتقدان معتقدند که سطوح بالای همنوایی‌هایی که توسط سولومون اَش موردکشف قرارگرفت، بازتابی از آمریکایی‌ها و فرهنگ دهه ۱۹۵۰بود. که بیشتر درباره شرایط تاریخی و فرهنگی ایالات‌متحده در دهه‌ی ۱۹۵۰ به ما توضیح می‌داد فی الواقع در آن زمان بوده است که افراد براساس پدیده همنوایی عمل می‌کردند و حال حاضر ممکن است شرایط به گونه دیگری باشد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن