گردوهای حادثه‌ساز در همدان / 75 نفر راهی بیمارستان شدند


گردوهای حادثه‌ساز در همدان / 75 نفر راهی بیمارستان شدند

گردو، این طلای سبز پرخاصیت هر ساله در فصل برداشت و گردو تکانی حوادث زیادی را برای باغداران رقم می زند و شمار زیادی را راهی بیمارستان می کند.

حدود ۱۹ هزار هکتار از باغ‌های استان همدان زیر کشت گردو قرار دارد و شهرستان تویسرکان با داشتن پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت گردو در رتبه اول قرار گرفته است و شهرستان های ملایر، همدان و نهاوند به ترتیب از نظر اراضی زیر کشت گردو در رتبه های بعدی قرار دارند.

برداشت گردو از اواخر شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد که همه ساله در فصل گردو تکانی شاهد مجروح شدن تعداد زیادی از باغداران و گاهی نیز فوت آنها بر اثر سقوط از درخت گردو هستیم.

بر اساس آخرین گزارش ها استفاده از روش های سنتی برای گردو تکانی سبب مرگ و مجروح شدن سالانه حدود ۱۰۰ نفر در استان همدان می‌شود که از این تعداد حدود پنج تا ۶ نفر فوت و ۱۵ تا ۲۰ نفر دچار ضایعه نخاعی می شوند.

با توجه به قرار گرفتن در فصل برداشت گردو انتظار است جلساتی به منظور هماهنگی و آموزش نحوه گردو تکانی در مساجد برای روستاییان برگزار شود تا شاهد حوادث ناگوار در این فصل نباشیم.

کارشناسان اورژانس پیش بیمارستانی همدان معتقد هستند که استفاده از دستگاه های جدید و به روز برای تکاندن درخت گردو به جای روش های سنتی، بهره مندی از شیوه های نوین از جمله اجرای طرح سرشاخه کاری گردو و استفاده از افراد دارای تخصص در چیدن گردو می تواند تا حدود زیادی از حوادث ناشی از گردو تکانی جلوگیری کند.

۷۵ نفر امسال بر اثر گردو تکانی و سقوط از درخت مصدوم شدند

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: از مرداد ماه امسال تاکنون در مجموع ۷۵ نفر بر اثر گردو تکانی و سقوط از درخت مصدوم شدند که از طریق اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

«عباس اولیاسمیع» افزود: در تماس هایی که اطرافیان مصدومان حادثه گردو تکانی با اورژانس داشتند خوشبختانه مورد فوتی در این مدت گزارش نشده است اما سال گذشته در ماموریت های اورژانس سه مورد فوتی ناشی از سقوط از درخت در حین گردو تکانی به ثبت رسیده است.

به گفته وی در مرداد ماه یک نفر، شهریور ماه ۴۲ و مهرماه ۳۲ نفر بر اثر سقوط از درخت دچار شکستگی دست، پا و قفسه سینه شدند و تاکنون گزارش قطع نخاعی نداشتیم.

وی به باغداران توصیه کرد که برای برداشت گردو از روش های سنتی استفاده نکنند و بدون حفاظ از درختان بالا نروند.

اولیا سمیع ادامه داد: مسئولان هم باید برای باغداران شرایطی را فراهم کنند تا با استفاده از تسهیلات و تهیه دستگاه های مجهز و به روز بتوانند با ایمنی کامل گردو تکانی کنند.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان توصیه کرد: مصدومان در هنگام سقوط از درخت منتظر کارکنان اورژانس باشند چراکه در صورت تکان خوردن و یا جابه جایی امکان آسیب دیدگی از ناحیه نخاعی و یا خونریزی وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی