آغاز تور اروپایی باقری در میانه ابهام های برجامی


آغاز تور اروپایی باقری در میانه ابهام های برجامی

اقتصادنیوز: «آغاز تور اروپایی کنی در میانه ابهام های برجامی»، «ادامه حملات پهپادی و توپخانه به اقلیم کردستان»، «شبح جنگ هسته ای بر شرق آسیا»، «خیز آمریکا برای افزایش نفوذش در اقیانوس آرام» و «رویای بستن کانال مانش چالش جدید دولت تراس» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده است.

به گزارش اقتصادنیوز علی باقری کنی، مذاکره کننده اصلی کشورمان همزمان با اغاز تور اروپایی اش به بوداپست رفت و در خصوص برداشتن تحریم ها با یتر ستارای،معاون سیاست امنیتی و انرژی در وزارت امور خارجه مجارستان دیدار کرد.کنی در این دیدار با اشاره به سفر وزیر امور خارجه مجارستان به ایران در سال 2021 و برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجارستان در تهران گفت: عزم مقام های ارشد دو کشور برای تقویت روابط دو جانبه پشتوانه قوی برای فعالان اقتصادی در گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی تهران و بوداپست است.

او در ادامه به نبرد در اوکراین اشاره کرد و بر سیاست ایران مبنی بر مقابله با خطر جنگ تاکید کرد. باقری کنی همچنین در ارتباط با فرایند احیای برجام گفت که ایران آمادگی طرفین برجام جهت ارائه تعهدات پایدار را عاملی مهم برای دستیابی سریع به توافق و پایبندی به تعهدات را ضامن حفظ و تداوم توافق می داند.همزمان میدل ایست نیوز به نقل از ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نوشت، ایران معتقد است که علیرغم توقف مذاکرات و مواضع کشورهای غربی مبنی بر غیر سازنده بودن موضع تهران در باب پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا، هنوز امکان احیای توافق هسته ای وجود دارد. کنعانی با تاکید بر تعهد ایران بر دستیابی به توافق خوب و قوی خاطر نشان کرد: تلاش ها با هماهنگ کننده اروپایی و سایر میانجی ها از جمله وزارتخانه های خارجه کشورهای همسایه برای تبادل پیام جهت دستیابی به توافق جریان دارد.

ادامه حملات پهپادی و توپخانه به اقلیم کردستان

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر مواضعی را در منطقه سیدکان و ارتفاعات هلگورود و بربزین در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داد. به نوشته خبرگزاری تسنیم، سپاه با پهپادهای مهاجر6 و راکت‌اندازهای چندگانه مورد حمله پهپادی و توپخانه‌ای دقیق و نقطه‌زن این مناطق را هدف قرار داد.

پیشتر ، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در جریان حملات مشابه اعلام کرده بود با اشاره به «لزوم تصمیم‌گیری مقامات اقلیم شمال عراق برای جمع‌آوری بساط گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب و توطئه‌گر علیه جمهوری اسلامی ایران» تأکید کرده بود: «عملیات رزمندگان اسلام تا خلع‌سلاح کامل گروهک‌های ضدانقلاب و تروریستی تجزیه طلبانه در اقلیم شمال عراق ادامه دارد».او هم‌چنین درباره یکی از حملات گفته بود «73 فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی به‌طور دقیق به مواضع و اهداف موردنظر در محل استقرار و فعالیت تروریست‌ها اصابت کرده و منجر به انهدام کامل آن‌ها شده است».

شبح جنگ هسته ای بر شرق آسیا

بعد از آزمایش موشکی هولناک اخیر پیونگ یانگ، جو بایدن با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن تلفنی صحبت کرد تا در باب گام بعدی به توافق دست یابند. به نوشته آسوشیتدپرس، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رهبران دو کشور، آزمایش موشکی کره شمالی را به شدت محکوم کردند و این آزمایش موشکی را خطری برای مردم ژاپن، بی ثبات کننده منطقه و نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل قلمداد کردند. کاخ سفید اعلام کرد که روسای ژاپن و آمریکا توافق کردند تا هماهنگ با کره جنوبی و جامعه بین الملل به این ماجراجویی واکنشی قوی و بلند مدت دهند. آنها همچنین متعهد شدند که برای محدود کردن توانایی کره شمالی جهت داشتن برنامه های موشک های بالستیک غیر قانونی و سلاح کشتار جمعی تلاش کنند.

کره شمالی در سال جاری حدود 40 موشک را پرتاب کرده است چرا که کیم جونگ اون، رهبر این کشور از بازگشت به دیپلماسی با ایالات متحده خودداری می کند. پرتاب موشک اخیر پنجمین دور ازمای تسلیحاتی کره شمالی در ده روز گذشته است. این آزمایش ها پاسخی آشکار به دو مجموعه رزمایش نظامی میان واشنگتن و سئول و واشنگتن، سئول و توکیو قلمداد می شود. به نوشته آسوشیتدپرس، مقام های دولت بایدن نگران تلاش های کره شمالی برای تحریک آمریکا و متحدانش در اقیانوس آرام شده اند.

خیز آمریکا برای افزایش نفوذش در اقیانوس آرام

وزیر امور خارجه جزایر سلیمان اعلام کرد که این منطقه با امضای توفقنامه با ایالات متحده و بیش از ده کشور اقیانوس آرام موافقت کرده است. جرمیا مانل در این باره گفت: برخی موانع بودند که ما را در موقعیتی قرار دادند که باید طرف خود را انتخاب می کردیم، ما نمی خواستیم در موقعیتی قرار بگیریم که ناچار شویم گزینش کنیم. به نوشته آسوشیدتدپرس، این نخستین باری بود که جزایر سلمان به شکلی علنی در باب توافق با چین نگرانی های اولیه خود را طرح کرد و به شکلی ضمنی از تغییر مواضعش خبر داد.

توافق هفته گذشته در واشنگتن امضا شد و جو بایدن به رهبران اقیانوس آرام گفت که ایالات متحده متعهد به تقویت حضور خود در منطقه و تبدیل شدن به یک شریک با همکاری بیشتر است.دولت بایدن همچنین متعهد شد، ایالات متحده در یک دهه آینده 810 میلیون دلار کمک در اختیار کشورهای واقع در اقیانوس آرام قرار دهد. این توافق در میانه نگرانی های فزاینده ایالات متحده در باب نفوذ نظامی و اقتصادی چین در اقیانوس آرام انجام شد. اما توافق نهایی عمدتا بر موضوعاتی مانند تغییرات اقیلمی، رشد اقتصادی و بلایای طبیعی متمرکز است.

رویای بستن کانال مانش چالش جدید دولت تراس

سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا گفت که دولت این کشور طرح هایی را تنظیم کرده است که به واسطه آنها پناهندگانی که از کانال مانش عبور می کنند از درخواست ارائه پناهندگی منع شوند. او خاطر نشان کرد این ممانعت رویای او بود تا بدین شکل ببیند که دولت پناهجویان را راهی رواندا کند. به نوشته الجزیره، دولت بریتانیا برای مقابله با افزایش تعداد افرادی که درگیر سفرهای خطرناک می شود، تحت فشار بوده است. براساس گزارش ها، در سال جاری بیش از 30 هزار نفر با قایق های کوچک از این کانال عبور کرده اند، رقمی که رکورد سال گذشته را در این زمینه شکست. مقام های دولتی هشدار داده اند که تا پایان سال 2020 این تعداد پناهجو ممکن است افزایش یافته و به 60 هزار نفر برسد. در سال های اخیر ده ها نفر در جریان این سفرها جانشان را از دست داده اند.

براورمن از سخنرانی اش در کنفرانس سالانه حزب محافظه کار حاکم استفاده کرد تا متعهد شود که قدرت های قانونگذاری جدید را بررسی کند تا دولت بتواند کسانی را که به طور نامظنم به بریتانیا می آیند، اخراج کند. او در این کنفرانس گفت: من متعهد می شوم قوانینی را ارائه خواهم کرد تا روشن شود که تنها مسیر رسیدن به بریتانیا، مسیری امن و قانونی است. با این همه موسسه خیریه Care4Calais، پیشنهادهای دولت را وحشیانه، نادرست و غیرضروری خواند و گفت که اکثر پناهجویانی که به بریتانیا می آیند، پناهندگان واقعی هستند. بنیانگذار این موسسه خاطر نشان کرد: این تصمیم سرزنش آشکار قربانیانی است که فوق العاده آسیب پذیر هستند، سیاستی که هدفش صرفا قرار گرفتن در تیتر اول خبرها و برجسته کردن سیاست های غیر انسانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022