توسعه مناسبات با کشورهای همسایه از راهبردهای دولت است


توسعه مناسبات با کشورهای همسایه از راهبردهای دولت است

معاون اول رئیس جمهور پیش از عزیمت به مسکو برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر، گفت: توسعه مناسبات با کشورهای همسایه از راهبردهای دولت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مخبر ظهر امروز (چهارشنبه ۱۳ مهر ماه) به دعوت «میخائیل ولادیمیرویچ میشوستین» نخست وزیر روسیه برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر، در صدر یک هیأت عالی رتبه سیاسی-اقتصادی تهران را با بدرقه رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به مقصد مسکو ترک کرد.

معاون اول رئیس جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در دومین مجمع اقتصادی خزر، با برخی مقامات شرکت کننده در این اجلاس در خصوص توسعه روابط و سایر موضوعات مورد توجه طرفین گفتگو و مذاکره خواهد کرد.

وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و جهاد کشاورزی و تعدادی از معاونین وزرا در این سفر معاون اول رئیس جمهور کشورمان را همراهی می‌کنند.

مخبر همچنین پیش از عزیمت به روسیه در گفتگو با خبرنگاران به تشریح برنامه‌های سفر دو روزه خود به مسکو پرداخت و گفت: این سفر به دعوت نخست وزیر روسیه برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر انجام می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه نزدیک و صمیمانه است، افزود: روابط تهران و مسکو خصوصاً با راهبرد جدیدی که دولت سیزدهم برای ارتقا و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه در پیش گرفته، طی یک سال اخیر تحولات جدی و مثبتی را در حوزه تجارت، سرمایه گذاری و صنعت داشته است.

مخبر با تاکید بر اهمیت دومین مجمع اقتصادی خزر تصریح کرد: این اجلاس هم به لحاظ حقوقی و هم اقتصادی و هم از نظر مسائل زیست محیطی از اهمیت فراوانی برای کشورهای ساحلی خزر برخوردار است.

وی با اشاره به ملاقات رئیس جمهور کشورمان با سران کشورهای ساحلی خزر و همچنین حضور رئیسی در ششمین اجلاس سران کشورهای پیرامون خزر، افزود: یکی از برنامه‌های این سفر پیگیری مصوبات اجلاس سران و همچنین توافقات میان رؤسای جمهور کشورهای حاشیه خزر است تا اگر موانعی وجود داشته باشد، این موانع برطرف شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در این سفر همچنین ملاقات‌های دوجانبه با نخست وزیران کشورهای حاشیه خزر انجام خواهد شد تا توافقات و تفاهمات فیمابین مورد بررسی قرار گرفته و اجرای آنها تسریع شود.

مخبر با اشاره به موقعیت جغرافیایی استثنایی ایران برای توسعه ترانزیت خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه خزر مصمم هستند در حوزه سرمایه گذاری، ترانزیت و مناسبات اقتصادی، روابط خود را گسترش دهند که امیدوارم در این زمینه شاهد توافقات جدی باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، تصریح کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و همسایه، باید از فرصت استثنایی عضویت در سازمان همکاری شانگهای به نحو مطلوب استفاده کنیم.

گفتنی است نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر مرداد ماه سال ۱۳۹۸ با حضور پنج کشور عضو یعنی ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان در منطقه گردشگری آوازه ترکمنستان برگزار شد. رئیس جمهور کشورمان نیز در تیر ماه سال جاری در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در کشور ترکمنستان شرکت و سخنرانی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق