لازم نیست در مسیر دیپلماسی اقتصادی نگاهمان صرفاً دولتی باشد


لازم نیست در مسیر دیپلماسی اقتصادی نگاهمان صرفاً دولتی باشد

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: در مسیر دیپلماسی اقتصادی لازم نیست نگاهمان صرفاً دولتی باشد، بلکه می‌توان از طریق ارتباط با نهادها و آژانس‌های غیردولتی کار را پیش برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی وضعیت دیپلماسی اقتصادی در کشور با حضور رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و نیز اعضای خانه دیپلماسی در محل مرکز بررسی‌های استراتژیک برگزار شد.

در این نشست اعضای خانه دیپلماسی با اشاره به ضعف‌های موجود در حوزه دیپلماسی اقتصادی و نیز ضرورت ایجاد مرکز سیاستگذاری کلان دیپلماسی اقتصاد محور، پیشنهاد کردند که شورای عالی دیپلماسی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور با اختیارات تعریف شده تشکیل شود.

در ادامه این نشست نیز محمدصادق خیاطیان طی سخنانی، اظهار داشت: تصمیم برای ایجاد نهاد یا شورای مستقل دیپلماسی اقتصادی با اختیارات ویژه، اقدامی لازم اما ناکافی است زیرا تجربه نشان داده تغییر ساختار به تنهایی موجب حل مسئله نیست.

وی افزود: شاید راحت‌ترین راهی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، همین ایجاد شورا یا نهادی برای هماهنگی کار باشد اما باید توجه داشت که صرف ایجاد شورای عالی دیپلماسی اقتصادی راهگشا نیست، زیرا مسئله اصلی در حکمرانی است.

خیاطیان با تاکید بر اینکه رسیدگی به دغدغه‌ها و آسیب‌شناسی‌های حاصل از تجربه‌های علمی و عینی سفرا و دیپلمات‌های صاحب تجربه، راه روشن‌تری را برای دستیابی به نتیجه مطلوب در دیپلماسی اقتصادی به ما نشان می‌دهد، از کارشناسان خانه دیپلماسی خواست نقشه راه دیپلماسی اقتصادی را تهیه و ارائه کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه با تدوین نقشه راه دیپلماسی اقتصادی، سند راهبردی آن نیز تهیه خواهد شد، تاکید کرد: پیش از تدوین این نقشه ضرورت دارد در حوزه دیپلماسی اقتصادی اقتضائات آن از جمله ارتقای روابط با همسایگان را در نظر بگیریم.

خیاطیان در پایان خاطرنشان کرد: در مسیر دیپلماسی اقتصادی لازم نیست نگاهمان صرفاً دولتی باشد، بلکه می‌توان از طریق ارتباط با نهادها، تشکل‌ها و آژانس‌های غیردولتی کار را پیش برد و این کار بسیار ارزشمندی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی