محسنی‌اژه‌ای: خسارت اغتشاشات اخیر را از عاملین بگیرید/ رئیس سازمان زندان‌ها: نیمی از بازداشتی‌ها آزاد شدند


محسنی‌اژه‌ای: خسارت اغتشاشات اخیر را از عاملین بگیرید/ رئیس سازمان زندان‌ها: نیمی از بازداشتی‌ها آزاد شدند

رئیس قوه قضائیه در نشست شورای عالی قضائی با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها گفت: خسارت اغتشاشات اخیر را از عاملین بگیرید. رئیس سازمان زندان‌ها هم در این نشست خبر داد؛ نیمی از بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای طی سخنانی در نشست پنج ساعته شورای عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها، ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، اظهار کرد: از صمیم قلب از نیروهای فراجا و همه نیروهای مدافع امنیت مردم و کشور تقدیر و تشکر دارم و از خداوند توفیق بیش از پیش آنها را طلب می‌کنم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های نیروی انتظامی در راستای تأمین و تحکیم امنیت شهروندان تصریح کرد: نیروی انتظامی جزو نهادهایی است که دارای متنوع‌ترین و بیشترین مأموریت‌هاست و بحمدالله تاکنون در انجام این مأموریت‌ها توفیق داشته و توانسته به نحو مطلوب امنیت مردم و کشور را با کمک سایر بخش‌های ذیربط تأمین کند و در این راه بیش از 13 هزار شهید و 31 هزار مجروح تقدیم کشور و مردم کرده است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با تبیین و تشریح مسئولیت‌های خطیر رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها در مسیر خدمت به مردم و تظلم‌خواهان، اجرای حق و عدالت، مساعدت و معاضدت مظلومان و محرومان و مقابله با ظالمان و افراد مُتجاسر، اظهار کرد: امروز یکی از مسائل مهمی که مردم از ما انتظار دارند رفتار خوب، بیان خوب و تصمیم خوب است؛ نکند خدایی ناکرده هوای نفس بر ما مسلط شود و چون در منصب قضائی هستیم و می‌توانیم حکم کنیم، صدای خود را بالا ببریم یا کلمات و عباراتی که شایسته یک مقام قضائی نیست را بر زبان خود جاری کنیم.

رئیس عدلیه در ادامه، صبر و حلم مقام قضائی را از ضروریات دانست و گفت: برخی از مراجعان به مراکز قضائی افراد دردمند هستند و به مقام قضائی به چشم یک طبیب نگاه می‌کنند؛ باید در مقابل این مراجعان، خضوع داشت و دردشان را درمان کرد؛ در مقابل افراد و مراجعانی هستند که به حق خود راضی نیستند و سخن خلاف بر زبان جاری می‌سازند؛ لذا تشخیص این دو گروه و صبوری و بردباری ما به عنوان مقامات قضائی در مقابل ارباب رجوع، از مقوله‌های بسیار حائز اهمیت است.

قاضی‌القضات در همین راستا افزود: از یک طرف ما به عنوان مقام قضائی دارای وظایف و مسئولیت‌های سنگین و خطیر هستیم و از سویی دیگر اختیاراتی نیز داریم؛ همچنین شیطان و هوای نفس نیز در کمین است؛ باید به این مقوله‌ها توجه کنیم؛ نباید وقتی فردی مستحق بازداشت نیست به صرف اینکه مقام قضائی از این اختیار برخوردار است، دستور بازداشت فرد مزبور را صادر کند؛ وقتی فردی مستحق اعمال محدودیت‌های قانونی نیست، نباید به صرف حرف دیگران، این کار صورت گیرد؛ و بالعکس، وقتی باید حکم قانونی را در قبال یک فرد اجرا کنیم نباید دلسوزی بیجا و بی‌مورد به خرج دهیم و به حرف دیگران گوش دهیم بدون آنکه خدا و قانون را مدنظر بگیریم.

رئیس قوه قضائیه در پایان بخش نخست سخنانش در نشست پنج ساعته شورای عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها به تمامی مقامات و مسئولان قضائی توصیه کرد که کار شبانه‌روزی آنها برای خدمت به مردم و رسیدگی به پرونده‌های قضائی نباید آنها را از توجه به خانواده‌های‌شان و صله ‌رحم بازدارد و مقامات و مسئولان قضائی در کنار کار و تلاشی که در طول شبانه‌روز در راستای رسیدگی به امور قضائی و حقوقی مردم دارند باید اوقاتی را نیز به خانواده خود اختصاص دهند.

در بخش دوم نشست 5 ساعته شورای عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها، 14 عضو شورای عالی دستگاه قضا و همچنین رؤسای کل دادگستری‌های 13 استان کشور به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در باب مسائل روز پرداختند.

مقامات قضائی کار خود را با اخلاص انجام دهند

حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور توصیه‌هایی را خطاب به مقامات قضائی مطرح و طی آن بیان کرد: کار خود را با اخلاص انجام دهید و به وقت و شخصیت مردم احترام بگذارید، از خرج‌تراشی‌های بی‌مورد برای مردم اجتناب کنید و تا حد مقدور در نزد همکاران و ارباب رجوع و مراجعان، تواضع داشته باشید.

برای پرونده‌های سازمان بازرسی شعب اختصاصی درنظر گرفته شود

ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه با اشاره به ماده 6 قانون تشکیل این سازمان که مقرر داشته پرونده‌های سازمان بازرسی باید حداکثر ظرف 3 ماه در مراکز قضائی رسیدگی شوند، گفت: از مقامات قضائی کلیه استان‌ها این درخواست را داریم تا نسبت به رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی از ناحیه سازمان بازرسی کل کشور، سرعت به خرج داده و برای این منظور شعب اختصاصی در نظر گرفته شود.

برگزاری 54 هزار جلسه دادرسی الکترونیکی

حجت‌الاسلام عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه نیز در این جلسه به بیان برخی آمار و عملکردهای سال گذشته دستگاه قضائی پرداخت و گفت: برگزاری 54 هزار جلسه دادرسی الکترونیکی، آزادسازی 2 هزار و 500 هکتار از سواحل و منابع طبیعی، صدور 25 میلیون سند رسمی، نجات 550 نفر از قصاص نفس به واسطه ایجاد صلح و سازش، ابطال هزار و 600 مصوبه و دستورالعمل خلاف قانون و شرع و همچنین اعاده 314 هزار میلیارد تومان به بیت‌المال، از جمله دستاوردهای قضائی در تمامی استان‌های کشور طی سال 1400 محسوب می‌شود.

تعیین تکلیف و رفع اختلافات زمین‌های زراعی و ملی

حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری رؤسای کل دادگستری استان‌ها و کلیه دادستان‌ها در سراسر کشور، تا پایان سال 1402 حدنگاری کلیه اراضی کشور در تمامی لایه‌ها را به پایان برسانیم.

وی با اشاره به صدور سند برای 98 درصد از اراضی ملی کشور گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری بیش از یک میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی زراعی معادل 10 درصد از اراضی زراعی کل کشور حدنگاری شده‌اند و پیش‌بینی ما تحقق 30 درصدی صدور اسناد برای اراضی زراعی کشور تا پایان سال جاری است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک همچنین عنوان کرد: تعیین قاضی ویژه حدنگاری در کمیسیون‌های رفع تداخل استانی از سوی روسای کل دادگستری‌های کشور، تسریع در روند تعیین تکلیف اراضی اختلافی را به دنبال داشته است.

نیمی از بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر آزاد شدند

محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها نیز در این جلسه اظهار کرد: حدود نیمی از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر از زندان‌ها آزاد شده‌اند.

وی گفت: افرادی که نقش اصلی و سازمان یافته اغتشاشات اخیر را داشته اند آزاد نخواهند شد.

زمینه‌سازان صلح و سازش تقدیر می‌شوند

حجت‌الاسلام صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه نیز در این جلسه با اشاره به در پیش بودن بیستمین سالگرد تشکیل شوراهای حل اختلاف، اظهار کرد: در صدد هستیم که آبان ماه سال جاری مراسمی را برای تقدیر از مصلحان و دادگستر‌ی‌های فعال در زمینه ایجاد صلح و سازش برگزار کنیم.

شایان ذکر است در این جلسه عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، حجت‌الاسلام حسینی، رئیس کل دادگستری کردستان، حجت‌الاسلام موسوی، رئیس کل دادگستری فارس، آسیابی، رئیس کل دادگستری گلستان، حجت‌الاسلام مظفری، رئیس کل دادگستری قم، حجت‌الاسلام موسوی، رئیس کل دادگستری مرکزی، صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، عبداللهی، رئیس کل دادگستری سمنان، فاضلی، رئیس کل دادگستری البرز، حجت‌الاسلام اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران، دهشیری، رئیس کل دادگستری یزد و حجت‌الاسلام جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را در خصوص مسائل روز در حوزه‌های مختلف قضائی، حقوقی و اجتماعی مطرح کردند و به بیان دستاوردهای مراجع قضائی زیرمجموعه خود در زمینه خدمت‌رسانی به مردم و تظلم‌خواهان پرداختند.

همچنین حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور، غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، حجت‌الاسلام رحیمی، معاون قضائی قوه قضائیه، اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضا، حجت‌الاسلام قدرتی، معاون حقوقی قوه قضائیه، رحیمی، وزیر دادگستری، صاحبکار، معاون راهبردی دستگاه قضا و القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، به بیان نکاتی در باب مسائل و موضوعات روز مرتبط با دستگاه قضائی پرداختند و در این راستا توصیه‌هایی را نیز به مقامات قضائی استان‌های کشور مطرح کردند.

رئیس قوه قضائیه: علل اغتشاشات اخیر آسیب‌شناسی شود

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه طی سخنانی در بخش پایانی نشست 5 ساعته شورای عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها، به تبیین و تشریح عوامل مُحدثه اغتشاشات و آشوب‌های اخیر پرداخت و در این باب دستورات و توصیه‌هایی مهم و کاربردی را خطاب به مقامات قضائی سراسر کشور مطرح کرد.

رئیس قوه قضائیه در همین راستا اظهار کرد: اغتشاشات اخیر علل و عواملی دارد که قطعاً باید در راستای شناسایی و تجزیه و تحلیل آنها اهتمام ورزید و آسیب‌شناسی‌ها و پیشگیری‌ها و پیش‌بینی‌های لازم و مقتضی را درخصوص آنها انجام داد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت رسیدن به فهم و درک مشترک در قبال مسائل مختلف مرتبط با اغتشاشات اخیر، گفت: حوادث اخیر از جهات مختلف هم به لحاظ محتوا و هم از حیث شکلی، واجد ویژگی‌های خاصی است لذا ضرورت دارد در باب این جهات مختلف و این ویژگی‌های خاص، به فهم و درک مشترکی نائل بیاییم.

رئیس عدلیه در ادامه به طرح سؤالاتی در باب ماهیت حوادث اخیر پرداخت و ضمن تأکید بر ضرورت شناخت ماهیت این حوادث، گفت: قطعاً اتفاقات اخیر آن هم به ویژه بعد از روزهای ابتدایی در زمره یک کنش اعتراضی نمی‌گنجد؛ چرا که کنش اعتراضی تعریف خاص خود را دارد؛ در جریان اتفاقات اخیر با مقولاتی نظیر ارعاب و ترساندن مردم، تحریق و تخریب اموال عمومی و مردمی، حمله به نیروهای حافظ امنیت مردم با انواح سلاح‌ها و کشتن و مضروب و مجروح کردن این نیروها و مختل کردن زندگی و کسب و کار مردم مواجه بودیم؛ در همه جای دنیا به این مقولات عنوان اغتشاش اطلاق می‌شود و به مقابله با آنها و عوامل دخیل در آنها برخاسته می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه توصیه‌هایی را خطاب به مقامات قضائی برای شناخت بهتر ابعاد مختلف قضایای اخیر ایراد کرد و بیان کرد: مقامات قضائی همانطور که به منظور رسیدگی متقن‌تر به پرونده‌های مختلف قضائی به کارشناس مربوطه و متخصصین امر مراجعه می‌کنند در قبال قضایای اخیر نیز باید به کارشناسان و متخصصین امر مراجعه کنند و بدانند که این مراجعه هیچگونه منافاتی با امر استقلال قضائی ندارد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه خطاب به مقامات قضائی سراسر استان‌ها دستور داد تکمیل پرونده افرادی که اتهامات سنگینی در جریان اغتشاشات و آشوب‌های اخیر متوجه آنهاست را در اولویت قرار دهند، چرا که این امر واجد بازدارندگی است و توقع به حق مردم نیز همین است.

رئیس دستگاه قضا همچنین این دستور را هم خطاب به مقامات قضائی سراسر استان‌های کشور صادر کرد که افرادی که به انحای مختلف از جمله تَسبیب، مشارکت و مُباشرت، موجبات وارد آمدن خسارت به اموال عمومی و مردمی و خصوصی را فراهم آورده‌اند، به موجب قانون، محکوم کنند تا خسارت اموال اسیب دیده از ناحیه آنها تأدیه شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی