500 خانه خسارت دید/ مصدومیت 1126 نفر/ اسکان اضطراری زلزله‌زدگان


500 خانه خسارت دید/ مصدومیت 1126 نفر/ اسکان اضطراری زلزله‌زدگان

ارومیه- بامداد امروز چهارشنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر شهرستان خوی را لرزاند که تاکنون بیش از ۵۰۰ منزل مسکونی خسارت‌دیده است و ۱۱۲۶ نفر در شهرستان‌های خوی و سلماس هم مصدوم شده‌اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بامداد امروز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر شهرستان خوی را لرزاند و این زمین لرزه در ۷ روستا و بخش مرکزی خوی موجب بروز خسارات مالی و نیز مصدومیت ۱۱۲۶ شهروند خویی شده است.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که در شهرستانهای ارومیه، سلماس و بخش‌هایی از استان آذربایجان غربی و نیز بخشی از کشور ترکیه نیز احساس شد.

عوامل امدادی و نیروهای کمک رسان پس از وقوع زمین لرزه در شهرستان خوی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

500 خانه خسارت دید/ مصدومیت 1126 نفر/ اسکان اضطراری زلزله‌زدگان

این زمین لرزه در ۷ کیلومتری خوی، آذربایجان غربی، ۳۰ کیلومتری ایواوغلی، آذربایجان غربی و ۳۸ کیلومتری تسوج، آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است.

در این گزارش آخرین آمار از میزان خسارات مالی و نیز مصدومان ناشی از این زمین لرزه را بروز رسانی می‌شود.

تعداد مصدومان زلزله خوی به ۱۱۲۶ نفر رسید

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: تا ساعت ۲۱ چهارشنبه شب تعداد مصدومان زمین لرزه خوی به یک هزار و ۱۲۶ نفر رسید.

عباس جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت خسارات مالی زمین لرزه در شهرستان خوی اظهار کرد: زمین لرزه ۵.۴ ریشتری بامداد روز چهارشنبه در شهرستان خوی موجب مصدومیت یک هزار و ۱۲۶ نفر شد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۱۳ مصدوم در بیمارستان بستری بوده و تحت مداوا قرار دارند.

جعفری با بیان اینکه بر اثر این زمین لرزه ۱۱۲ واحد مسکونی روستایی به صورت کامل تخریب شده است، گفت: همچنین ۵۰۰ واحد مسکونی نیز بین ۲۰ تا ۵۰ درصد دچار خسارت شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: بر اثر این زمین لرزه ۱۲ روستای مرکزی شهرستان خوی درگیر بحران زلزله شده‌اند.

جعفری با اشاره به حضور ۴۰ تیم امدادی و عملیاتی هلال احمر استان در خوی افزود: در این تیم‌ها ۱۲۰ نفر نیرو شامل واکنش سریع، جستجو و نجات و نیروهای امدادی حضور دارند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ۱۲ آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با ۲۶ نفر تکنیسین در منطقه حضور دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ۱۰ تیم ارزیاب بنیاد مسکن آذربایجان غربی در حال بررسی میزان خسارات وارده به واحدهای مسکونی هستند.

مصدومان زمین لرزه در سلماس به ۴۲ نفر رسید

فرماندار سلماس گفت: تعداد مصدومان زمین لرزه بامداد چهارشنبه در سلماس به ۴۲ نفر رسید.

کاظم غنی زاده بعد از ظهر چهارشنبه در بازدید از بخش‌های اورژانس و بستری بیمارستان خاتم الانبیا (ص) سلماس با اشاره به مصدومیت تعدادی از شهروندان به حین ترک منازل به دلیل ترس ناشی از زمین لرزه در این شهرستان افزود: از این تعداد، ۱۲ نفر بستری شده ولی ۳۰ نفر به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: از تعداد مصدومان بستری شده، یک نفر به دلیل آسیب شریانی به بیمارستانی در ارومیه اعزام شد تا اقدامات درمانی لازم روی او انجام شود.

فرماندار سلماس با بیان اینکه وضعیت خسارت مالی و آسیب دیدگی منازل مسکونی شهری و روستایی در دست بررسی است، گفت: حال همه مصدومان بستری رضایت بخش است.

نمایی از خسارات زلزله

اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده خوی دایر شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی از برپایی اردوگاه اسکان اضطراری هلال احمر با ۹۰ چادر در مناطق زلزله زده خوی خبر داد.

شهرام میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده خوی به همراه ۹۰ چادر افزود: اردوگاه برپا شده در خوی با ٣٣٠ تخته پتو، ١٢٥ تخته موکت و ١٤٠ بسته غذایی تجهیز شده است.

500 خانه خسارت دید/ مصدومیت 1126 نفر/ اسکان اضطراری زلزله‌زدگان

وی با بیان اینکه علاوه بر حضور ۱۰۸ نیروی امدادی، بالگرد هلال‌احمر استان هم آماده ارائه خدمات و انتقال نیروها و اقلام امدادی مورد نیاز است، گفت: ارتباط مرکز کنترل و هماهنگی عملیات آذربایجان غربی و سازمان امداد و نجات نیز برقرار شده و تمام امور و اقدامات مربوط به امدادرسانی به زلزله‌زدگان در حال پیگیری و رصد است.

میرزایی افزود: از زمان دریافت گزارش وقوع زلزله تاکنون، اعلام آماده باش به جمعیت هلال‌احمر استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و ۸ شهرستان خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند، شبستر و جلفا، همچنین تشکیل جلسه مدیریت بحران در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات و برپایی اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۹۰ چادر در شهر دیزج‌دیز توسط جمعیت هلال احمر انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور وارد خوی شد

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با هدف بازدید از مناطق زلزله زده خوی دقایقی پیش وارد این شهرستان شد.

مهدی ولی پور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران بعد از ظهر چهارشنبه جهت بررسی و بازدید میدانی از مناطق زلزله زده شهرستان خوی وارد آذربایجان غربی شد.

تعداد مصدومان زلزله خوی به ۵۸۰ نفر رسید

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: تا ساعت ۱۴ ظهر چهارشنبه تعداد مصدومان زمین لرزه خوی به ۵۸۰ نفر رسیده است.

عباس جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار تعداد مصدومان زمین لرزه ۵.۴ ریشتری بامداد امروز چهارشنبه در خوی تا ساعت ۱۴ ظهر به ۵۸۰ نفر رسیده است، افزود: از این تعداد ۱۳۵ مصدوم در بیمارستانها بستری و ۴ نفر نیز تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در اثر این زمین لرزه ۵۰ واحد به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است، افزود: همچنین زلزله به ۵۰۰ واحد مسکونی خوی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت زده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ روستای خوی به صورت مستقیم درگیر زلزله هستند، گفت: آرامش در شهر برقرار شده و مردم در خانه‌هایشان هستند و روند امدادرسانی به زلزله زده‌ها ادامه دارد.

آب و برق خوی برقرار است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر، شبکه برق به طور کامل در شهرستان خوی برقرار است و مشکل قطع برق نداریم.

طاهر کیامهر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت برق در شهرستان زلزله زده خوی اظهار کرد: ۱۵ اکیپ امدادی در شهرستان خوی مستقر بوده و مشکلات احتمالی را به سرعت رصد و رفع کرده‌اند.

وی اظهار کرد: البته اکیپ‌های شرکت توزیع نیروی برق در شهرستان‌های شمال استان آذربایجان غربی در ارومیه به صورت آماده باش هستند تا در صورت بروز زمین لرزه‌های جدید احتمالی فعالیت کنند که خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد.

همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: در زمین لرزه بامداد امروز چهارشنبه در خوی تأسیسات آب این شهر آسیب ندیده است.

لطیف خوش سیرت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم اکنون مشکلی در زیرساخت‌های خدماتی و تأسیسات آب شهرستان خوی مشکلی وجود ندارد و به تأسیسات آب این شهرستان آسیبی وارد نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در همه روستاها و شهرهای شهرستان خوی و برخی شهرهای اطراف، آب شرب پایدار برقرار است.

۳۱ تیم عملیاتی و امداد هلال احمر آذربایجان غربی به خوی اعزام شد

سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی از اعزام ۳۱ تیم عملیاتی و امداد هلال احمر استان به مناطق زلزله زده خوی خبر داد.

شهرام میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زلزله ۵.۴ ریشتری ساعت ۳:۵۱ بامداد امروز، ۱۳ مهرماه، افزود: در پی این حادثه تاکنون ۳۱ تیم عملیاتی و امدادی هلال‌احمر شامل ۹۳ نفر امدادگر و نجاتگر از سه شهرستان سلماس، خوی و چایپاره برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به محل اعزام شده‌اند.

وی با تفکیک خانوارهای مورد ارزیابی در زلزله امروز گفت: در خوی ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار شامل ۳۴ هزار و ۲۳۹ نفر، در چایپاره دو هزار و ۱۵۰ خانوار شامل هفت هزار و ۷۸۱ نفر و در سلماس سه هزار و ۹۲۱ خانوار شامل ۱۴ هزار و ۸۷۷ نفر توسط تیم‌های امدادی و عملیاتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

تخریب کامل ۵۰ واحد مسکونی در زلزله خوی

استاندار آذربایجان غربی گفت: در اثر زمین لرزه بامداد امروز چهارشبه در خوی ۵۰ واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شده است.

محمدصادق معتمدیان صبح چهارشنبه در حاشیه عیادت از مصدومان زلزله خوی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بامداد امروز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر شهرستان خوی را لرزاند و مرکز شهرستان به همراه ۱۲ روستای این شهرستان به صورت جدی درگیر بحران زلزله هستند.

500 خانه خسارت دید/ مصدومیت 1126 نفر/ اسکان اضطراری زلزله‌زدگان

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش اولیه تیم‌های ارزیاب بیش از ۵۰۰ منزل مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیده و ۵۰ واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شده است.

معتمدیان با بیان اینکه از این تعداد، حدود ۴۵۰ واحد خسارت بین ۲۰ تا ۵۰ درصد داشته است، اظهار کرد: همچنین خسارت به زیرساخت‌های برق و آب در این شهرستان وارد شده ولی مشکل خاصی نداریم و آب و برق هم در همه مناطق شهر و روستایی وصل است.

مقدمات اسکان اضطراری زلزله زدگان در خوی فراهم شد

فرماندار خوی از آماده سازی اسکان اضطراری زلزله زدگان در این شهرستان خبر داد.

ذبیح الله کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مقدمات اسکان اضطراری برای موقع ضروری فراهم شده است، گفت: همه ادارات شهرستان در حالت آماده باش کامل هستند و در صورت بروز حوادث احتمالی، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: تیم‌های ارزیاب در مناطق حضور دارند همچنین از دیگر شهرستان‌های آذربایجان غربی از جمله چایپاره، چالدران، سلماس و ماکو نیز تیم‌های ارزیاب حضور یافته‌اند تا برای بررسی وضعیت شهرستان کمک کار ما باشند.

وی اضافه کرد: آمار تخریب منازل مسکونی در سطح شهرستان با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته در حال تغییر است و میزان تخریب از ۱۰ تا ۶۰ درصد داشته‌ایم.

۵۰۰ واحد مسکونی در زلزله خوی خسارت دید/۱۳۰ مصدوم بستری شدند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: تاکنون در اثر زمین لرزه خوی ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرستان خوی دچار خسارت مالی شده‌اند.

امیرعباس جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در اثر زمین لرزه بامداد امروز در خوی تاکنون ۵۲۸ شهروند به دلیل ترس حین ترک منزل دچار مصدومیت شده‌اند، افزود: ۱۳۰ نفر از مصدومان هم اکنون در بیمارستان بستری و تحت مداوا هستند.

وی ادامه داد: همچنین چهار نفر از مصدومان تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و حال بیشتر مصدومان مساعد است.

تعداد مصدومان زلزله خوی به ۵۲۸ نفر رسید

مدیر بحران شهرستان خوی گفت: تعداد مصدومان زمین لرزه بامداد امروز خوی به ۵۲۸ نفر رسید.

سالم خویی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مصدومان زمین لرزه خوی به ۵۲۸ نفر رسیده است، افزود: همچنان آمار مصدومان این زمین لرزه که حین ترک منزل به دلیل ترس از زمین لرزه مصدوم شده‌اند در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه تاکنون آمار خسارات مالی وارده این زمین لرزه ۲۰۰ واحد مسکونی بین ۱۰ تا ۵۰ درصد برآورد شده است، افزود: به دلیل حضور تیم‌های ارزیاب مدیریت بحران استان احتمال افزایش آمار خسارات مالی نیز وجود دارد.

خوی خاطرنشان کرد: تاکنون مورد حادی که نیاز به اعزام مصدوم به مراکز درمانی ارومیه باشد، گزارش نشده ولی این آمادگی بطور کامل ایجاد شده است.

مدیر بحران شهرستان خوی با بیان اینکه هم اکنون آرامش در شهر خوی برقرار است و مردم به خانه‌هایشان بازگشته‌اند، عنوان کرد: بیشتر مصدومان دچار شکستگی دست، پا، سر و مجروحیت شده بودند در بیمارستان خوی تحت مداوا قرار دارند.

زمین لرزه خوی تلفات جانی نداشت / ترک خوردگی برخی منازل

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: تاکنون بر اساس گزارش‌های رسیده زمین لرزه خوی تلفات جانی نداشت و خسارات مالی در حد ترک خوردگی برخی منازل است.

امیرعباس جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تلفات جانی در زمین لرزه بامداد امروز خوی ارسال نشده است، افزود: در این زمین لرزه تعدادی از شهروندان در حین فرار به دلیل زمین لرزه مصدوم شده بودند که به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

500 خانه خسارت دید/ مصدومیت 1126 نفر/ اسکان اضطراری زلزله‌زدگان

وی با بیان اینکه خسارات مالی نیز در حد ترک خوردگی برخی منازل گزارش شده است، عنوان کرد: پس بررسی‌های نهایی گزارش دقیقی از میزان خسارات مالی این زمین لرزه اطلاع رسانی می‌شود.

جعفری با بیان اینکه خوشبختانه این زلزله خسارات جانی نداشته و خسارت جدی به اماکن مسکونی نیز وارد نکرده است، اضافه کرد: دیوارهای منازل مسکونی در چند روستا ترک‌هایی برداشته‌اند و بررسی‌های دقیق میزان خسارات ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل تداوم پس لرزه‌ها مردم نیز از لحظه وقوع این زلزله در بیرون از منازل خود به سر می‌بردند، ادامه داد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مدیریت بحران در شمال این استان در آماده باش کامل هستند.

جعفری با اشاره به قطعی برق در برخی مناطق خوی در دقایق اولیه وقوع زمین لرزه عنوان کرد: قطعی برق بلافاصله با تلاش نیروهای شرکت برق وصل شد و هم اکنون مشکلی در تأسیسات زیربنایی این منطقه وجود ندارد.

۲۷ پس لرزه در خوی ثبت شد / ۹ زمین لرزه بالای ۳ ریشتر

بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور از ساعت ۳ و ۵۱ دقیقه بامداد امروز تاکنون ۲۷ پس لرزه در خوی به ثبت رسید.

بامداد امروز چهارشنبه زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر شهرستان خوی را لرزاند و تا ساعت ۹ و ۳۱ دقیقه صبح امروز چهارشنبه ۲۷ پس لرزه پس از این زمین لرزه شدید در خوی به ثبت رسیده است.

براساس این گزارش، شدت این پس لرزه‌ها تاکنون بین ۳.۵ تا ۲.۶ یشتر بوده است و این روند همچنان ادامه دارد.

از ۲۷ پس لرزه ۹ پس لرزه بین ۳.۱ تا ۳.۵ ریشتر در این منطقه به ثبت رسیده است.

مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران محل وقوع این زمین لرزه را حوالی خوی استان آذربایجان غربی اعلام کرده است.

گزارش به روز رسانی می‌شود...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن