توانایی اطلاعاتی و سایبری ایران یکی از نگرانی‌های جدی آمریکا در دو دهه اخیر است


توانایی اطلاعاتی و سایبری ایران یکی از نگرانی‌های جدی آمریکا در دو دهه اخیر است

ایران دهه هاست به کانون توجه آمریکا و اسرائیل در زمینه اطلاعاتی تبدیل شده ولی علی رغم تلاش‌های گسترده نتایج دلخواه‌شان به دست نیامده است.

به دنبال شکست‌های پی در پی اطلاعاتی آمریکا در برابر ایران و اذعان مقامات آمریکایی به این شکست‌ها و نیز انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توانایی‌های اطلاعاتی ـ امنیتی ایران در رویارویی با نقشه‌های جاسوسی آمریکا بر آن شدیم تا سلسله گفتگو‌هایی را با کارشناسان آمریکایی و اروپایی در مورد این موضوع ترتیب دهیم. خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در گفتگو با جرمی کازمارو، تحلیلگر و نویسنده آمریکایی در نیویورک به بررسی فعالیت‌های جاسوسان آمریکایی در ایران و چگونگی رو شدن دست ماموران سیا در داخل کشور پرداخت.

شما به عنوان فردی که تحقیقات زیادی را در مورد طرح‌های اطلاعاتی سیا و سازمان جاسوسی انگلیس در سراسر دنیا انجام داده اید، به نظرتان چرا در حال حاضر علی رغم تلاش‌های مستمر واشنگتن برای جمع آوری اطلاعات از داخل ایران این روز‌ها به وضوح به شکست طرح‌های جاسوسی خودشان اذعان می‌کنند.

-اول باید به این اشاره کنم که طرح‌های جاسوسی آمریکا در ایران نه موضوع جدیدی است و نه موضوعی است که تصور کنید بعد از این گزارش‌های اخیر که منتشر کرده اند به پایان خواهد رسید. آمریکا سال‌ها حتی دهه هاست که بر روی کشور‌های راهبردی منطقه از جمله ایران تمرکز کرده و طرح‌های جاسوسی زیادی برای آن‌ها دارد. آمریکا به ویژه در مورد ایران از چند سال قبل از انقلاب در این کشور، به دنبال اجرای طرح‌هایی بود که قرار بود در صورت موفقیت اطلاعاتی، هم واشنگتن و هم لندن شریک باشند. آن‌ها از طریق شاه ایران و از طریق کانال‌هایی که در این کشور ایجاد کرده بودند اطلاعات زیادی را از افراد و شرایط ایران فراهم کرده بودند، اما هر کدام از آن‌ها به نحوی به شکست خورد و در نهایت هم مردم ایران توانستند انقلاب خود را به پیروزی برسانند که به نظر من این بزرگترین شکست اطلاعاتی آمریکا در چند دهه اخیر است. مقالات، تحلیل‌ها و گزارش‌های زیادی از دلایل این شکست نوشته شده و حتی امروز هم مباحث زیادی در این مورد مطرح می‌شود که دلیل اصلی این شکست علی رغم اینکه در آن زمان امکانات و نفوذ آمریکا در داخل ایران بیش از هر زمان دیگری بود چه می‌تواند باشد. امروز، اما تنها یک جواب برای آن پیدا شده که در گزارش‌های اخیر که شما هم به آن اشاره کردید آمده و آن هم دست بالای ایران در رابطه با توانایی‌های اطلاعاتی نسبت به آمریکاست. ایران بیشتر از چهار دهه است که هدف اصلی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و انگلیس در منطقه است، اما هر بار توانسته نقشه‌های اطلاعاتی را خنثی و یا عوامل آن را شناسایی کند. موساد، ام آی ۶ و سیا سالهاست به دنبال جمع آوری اطلاعاتی هستند. اما یک تصور اشتباه شاید در این میان به وجود بیاد و آن این که اذعان آمریکا و متحدانش به شکست اطلاعاتی در قبال ایران به معنای پایان تلاش‌های اطلاعاتی آن‌ها در داخل ایران نیست.

آقای کازمارو شما به تلاش‌های چندین دهه آمریکا و اسرائیل به جمع آوری اطلاعاتی در ایران اشاره کردید، چرا به نظر شما علی رغم ناکامی آن‌ها در جنگ اطلاعاتی باز به این فعالیت‌ها و جاسوسی‌ها ادامه می‌دهند؟

-چون ایران کشور مهمی است. مهم نه فقط از لحاظ سیاسی که امروز به نظرم جایگاه خوبی را از این لحاظ حداقل در منطقه برای خود پیدا کرده و حتی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و پتانسیل‌های موجود کشوریست که مورد متوجه است. عملاً تسلط در ایران می‌تواند نقطه عطفی در منطقه برای آمریکا باشد. شاید بتوان گفت رسیدن به سرچشمه است. برای همین خیلی واضح است که دست از تلاش اطلاعاتی بر نمی‌دارند.

آیا شما با اصطلاح جنگ اطلاعاتی علیه ایران موافقید؟

-بله قطعاً. این یک جنگ تمام عیار است و شاید خیلی از یک جنگ نظامی اهمیت بیشتری در دنیای سیاسی داشته باشد. آمریکا سالهاست در یک نبرد اطلاعاتی مقابل ایران ایستاده، ولی موفقیت‌های خیلی کمی را به دست آورده در دو دهه اخیر پس از انقلاب ایران به ویژه شبکه عوامل جاسوسی سیا و موساد تمرکز ویژه‌ای بر مراکز علمی به ویژه مراکز تحقیقاتی و هسته‌ای ایران داشته اند. رسیدن به نتایجی در مورد فعالیت‌ها و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در تمام زمینه‌ها نه تنها در زمینه نظامی مورد توجه آمریکاست.

ایران در این سال‌ها حتی توانسته نه تنها نقشه‌های جاسوسی آمریکا را کشف و خنثی کند که حتی مامورانی را به داخل ساختار اطلاعاتی آمریکا فرستاده؛ گزارش‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد در برهه‌هایی ایران ماموران مخفی را در داخل سیا برای جمع آوری اطلاعات تربیت کرده بود و در این طرح موفق هم بوده است. یکی از هراس‌های واقعی آمریکا به ویژه در چند سال اخیر همین قدرت ایران از لحاظ اطلاعاتی و سایبری در قبال سازمان‌های جاسوسی غرب است. ایران امروز حتی در جنگ سایبری علیه واشنگتن و متحدانش نیز موفقیت‌های زیادی کسب کرده و به نحوی پیروز شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام