ایجاد منطقه آزاد تجاری بین تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا2023


ایجاد منطقه آزاد تجاری بین تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا2023

وزیر توسعه اقتصادی روسیه انتظار دارد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران بر سر ایجاد یک منطقه آزاد تجاری به توافق کامل دست یابند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترفاکس، ماکسیم رِشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه با اشاره به همکاری کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران با توافقی موقت بر سر ایجاد منطقه آزاد تجاری، از احتمال ایجاد این منطقه تا سال ۲۰۲۳ خبر داد.

رِشتنیکوف در دومین مجمع اقتصادی دریای خزر گفت: انتظار داریم که در فضای مذاکرات که تاکنون پنجمین دور آن برگزار شده، بر سر ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با دسترسی گسترده‌تر و عمیق‌تر، تا سال آینده به توافق دائمی دست پیدا کنیم؛ زیرا به این نتیجه رسیده‌ایم که در حال حاضر شرایط، موقعیت و ظرفیت ایجادشده، به معنای واقعی ما را به سمت همکاری حداکثری و عمیق سوق می‌دهد.

وی یادآور شد که در راستای ایجاد منطقه آزاد تجاری، هم‌اکنون بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران، توافقی موقت وجود دارد.

توافق موقت در سال ۲۰۱۸ امضا شد و در ابتدا قرار بود در اکتبر سال جاری منقضی شود اما شورای عالی اقتصادی اوراسیا در پایان سال ۲۰۲۱، تمدید سه ساله آن و یا تا زمان رسیدن به توافق دائمی را تأیید کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است و ازبکستان، مولداوی و کوبا اعضای ناظر این اتحادیه هستند.

معاهده تشکیل این اتحادیه در ۲۹ مه ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا و از اول ژانویه ۲۰۱۵ لازم‌الاجرا شد. ایران در ۲۲ تیر ۱۳۹۷ از امضای توافق تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اوراسیا خبر داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر