اسپیس ایکس با ماموریت کرو 5 برای نخستین‌بار کیهان‌نوردی روس را با فضاپیمای آمریکایی پرتاب کرد


اسپیس ایکس با ماموریت کرو 5 برای نخستین‌بار کیهان‌نوردی روس را با فضاپیمای آمریکایی پرتاب کرد

با پنجمین مأموریت سرنشین‌دار رسمی اسپیس ایکس برای ناسا به نام کرو ۵، برای نخستین‌بار یک فرد بومی آمریکا و یک کیهان‌نورد روس با فضاپیمایی آمریکایی به فضا پرتاب شدند.

کپسول دراگون حامل فضانوردان مأموریت کرو ۵ امروز در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ایران برفراز موشک فالکون ۹ از سکوی تاریخی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب شد و سفری ۲۹ ساعته به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را آغاز کرد.

چهار فضانورد این مأموریت عبارت‌اند از نیکول مان و جاش کاسادا از ناسا، کوئیچی واکاتا از ژاپن و آنا کیکینا، کیهان‌نورد روس. با پرتاب امروز، مان به‌عنوان نخستین زن بومی آمریکا به فضا سفر کرد و کیکینا نیز به نخستین کیهان‌نوردی تبدیل شد که با یک فضاپیمای خصوصی آمریکایی پرواز می‌کند.

مان در کنفرانسی مطبوعاتی در یکم اکتبر، اندکی پس از ورود خدمه کرو ۵ به مرکز فضایی کندی، گفت: «بسیار مفتخرم که نماینده بومیان آمریکا و میراث خود هستم. همگی ما از پیشینه‌های بسیار منحصربه‌فرد و متفاوتی آمده‌ایم و تحصیلات مختلف و تخصص‌های شغلی متفاوتی داریم. این واقعاً عالی است که می‌بینیم همگی دور هم جمع می‌شوند.» در همان رویداد، کیکینا از ناسا، اسپیس ایکس و مقام‌های فضایی روسیه و تمام کسانی که مأموریت کرو ۵ را امکان‌پذیر کردند، تشکر کرد.

اسپیس ایکس با ماموریت کرو 5 برای نخستین‌بار کیهان‌نوردی روس را با فضاپیمای آمریکایی پرتاب کرد

از راست به چپ: کوئیچی واکاتا، نیکول مان، جاش کاسادا و آنا کیکینا.

وقتی شمارش معکوس به عدد صفر رسید، ۹ موتور مرلین که به مرحله اول فالکون ۹ نیرو می‌دهند، غریدند و موشک ۷۰ متری را از روی سکو بلند کردند. دو دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از برخاست، موتورها خاموش شدند و مرحله فوقانی فالکون ۹ از بوستر مرحله اول جدا شد. ۱۲ دقیقه پس از پرتاب، کپسول «اندورنس» طبق برنامه‌ریزی از مرحله فوقانی جدا شد و سفر طولانی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز کرد.

واکاتا بلافاصله پس از جدایی کپسول از مرحله دوم، به کنترل مأموریت گفت: «پرواز راحتی بود و هر سه چهره‌ی اینجا را از اینکه به گرانش صفر بازگشته‌اند، خوشحال می‌بینم. خیلی ممنونم!»

مرحله اول فالکون ۹ تقریباً ۹٫۵ دقیقه پس از پرتاب، دور از ساحل فلوریدا روی کشتی بدون سرنشین اسپیس ایکس به نام «فقط دستورالعمل‌ها را بخوان» فرود آمد. این بوستر به‌خصوص امروز نخستین پروز فضایی و نخستین فرودش را انجام داد و برخلاف اغلب دیگر موشک‌های اسپیس ایکس که کهنه‌کارانی دوده‌گرفته با سابقه انجام چندین مأموریت هستند، پیش از پرتاب با ظاهر سفید درخشان روی سکو ایستاده بود.

استفاده‌ی دوباره از فالکون‌های ۹ به اسپیس ایکس امکان می‌دهد بهره‌وری خود را افزایش دهد و به سرعت فوق‌العاده بالایی در پرتاب موشک‌ها دست یابد. کرو ۵ چهل‌وچهارمین پرتاب مداری اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۲ بود و دو پرتاب دیگر نیز به‌زودی انجام می‌شوند. این شرکت قصد دارد دسته‌ی بزرگی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را تا ساعاتی دیگر از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا و دو ماهواره مخابراتی تجاری را فردا ۶ اکتبر از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب کند.

پرتاب‌های سرنشین‌دار اسپیس ایکس نیز درحال افزایش هستند. کرو ۵ هشتمین مأموریت فضانوردی این شرکت بود و قرار است تا پایان بهار ۲۰۲۳ دو خدمه دیگر به فضا اعزام شوند. تمام این پروازها برای ناسا نبوده‌اند. اسپیس ایکس مأموریت‌های گردشگری مداری اینسپریشن ۴ و اکسیوم ۱ را به ترتیب در شهریور ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ انجام داد. این شرکت علاوه‌بر پنج پرواز سرنشین‌دار رسمی برای ناسا، مأموریت آزمایشی دمو ۲ را در خرداد ۹۹ برای سازمان فضایی پرتاب کرد.

تمام فضانوردان کرو ۵ به جز واکاتا، تازه‌کار محسوب می‌شوند. مان اندکی پس از رسیدن به مدار به کنترل مأموریت گفت: «وای! این پرواز آرامی بود. ما سه تازه‌کار داریم که از حضور در فضا بسیار خوشحال هستند.» اندورنس قرار است اندکی پس از نیمه‌شب جمعه به ایستگاه فضایی متصل شود. فضانوردان کرو ۵ به مدت تقریباً پنج ماه در ایستگاه اقامت خواهند کرد و به‌عنوان بخشی از خدمه اکسپدیشن ۶۶، آزمایش‌های علمی و مجموعه‌ای از وظایف دیگر را انجام خواهند داد.

خدمه هفت‌نفره کنونی ایستگاه که چهار نفر از آن‌ها از مأموریت کرو ۴ اسپیس ایکس هستند، روز جمعه به استقبال کرو ۵ خواهند رفت و چند روز دیگر به زمین باز خواهند گشت. وقتی خدمه کرو ۴ ایستگاه را ترک کنند، سامانتا کریستوفورتی، فضانورد آژانس فضایی اروپا، فرماندهی ایستگاه را تا زمان رسیدن خدمه کرو ۶ در بهار سال آینده به مان واگذار خواهد کرد.

کرو ۵ قرار بود دوشنبه ۳ اکتبر پرتاب شود؛ اما ناسا و اسپیس ایکس به دلیل توفند ایان آن را دو روز به تعویق انداختند این توفند همچنین بر مأموریت بسیار مورد انتظار آرتمیس ۱ نیز تأثیر گذاشت و ناسا را مجبور کرد تا موشک اسپیس لانچ سیستم را به‌منظور درامان‌ماندن از توفند از سکوی پرتاب خارج کند. آرتمیس برای پرتاب در ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) برنامه‌ریزی شده بود؛ اما ناسا اکنون درنظر دارد آن را بین ۱۲ تا ۲۷ نوامبر (۲۱ آبان تا ۶ آذر) به پرواز درآورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس