تشدید تحرکات گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا در سوریه


تشدید تحرکات گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا در سوریه

معاون مرکز روسی آشتی طرف‌های متخاصم در سوریه اعلام کرد که گروه‌های مسلح غیرقانونی تحت حمایت ایالات متحده فعالیت خود را در سوریه تشدید کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «اولگ یگوروف»، معاون مرکز روسی آشتی سوریه روز چهارشنبه در سخنانی از تشدید و افزایش تحرکات گروه‌های مسلح غیرقانونی در سوریه با حمایت آمریکا خبر داد.

این مقام وزارت دفاع روسیه در این ارتباط گفت: گروه‌های مسلح غیرقانونی تحت کنترل آمریکا فعالیت‌های خود را در سوریه افزایش داده اند.

یگوروف همچنین اظهار داشت: «ما توجه خود را بر این واقعیت متمرکز می‌کنیم که تشکل‌های مسلح غیرقانونی مورد حمایت ایالات متحده در حال افزایش فعالیت خود در سوریه هستند. از اول اوت ۲۰۲۲ تاکنون هشت مورد گلوله باران مواضع نیروهای دولتی از سوی این گروه‌ها رخ داده است که نشان دهنده ناتوانی فرماندهی ایالات متحده در کنترل نیروهای مسلح در منطقه تحت اشغال خود است.»

مرکز روسی آشتی ملی در سوریه ماه گذشته میلادی نیز اعلام کرد که نیروی هوایی روسیه یکی از مواضع تروریست‌های جبهه النصره را در منطقه شیخ یوسف در شهر ادلب سوریه بمباران کرد و بیش از ۱۲۰ تروریست را کشت. چند روز بعد، این مرکز دوباره اعلام کرد که نیروی هوایی روسیه به پایگاه گروه تروریستی جبهه النصره در استان ادلب سوریه حمله هوایی کرد و در نتیجه آن ۴۵ نفر از اعضای این سازمان از جمله چند سرکرده آن کشته شدند.

به گزارش مهر، آمریکا در حال حاضر ٢٨ پایگاه شامل ٢٤ پایگاه نظامی در سوریه دارد. طبق گزارش رسانه‌ها در این پایگاه‌ها بیش از ۲ هزار سرباز آمریکایی به بهانه حمایت از نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک (قسد) و جلوگیری از بازگشت مجدد داعش حضور دارند. این نیروها از لحاظ پراکندگی بین استان‌های دیرالزور و الحسکه توزیع شده‌اند. پایگاه‌های نظامی آمریکا در امتداد شرقی رود فرات از جنوب شرقی سوریه در نزدیکی گذرگاه مرزی التنف به سمت شمال شرقی در نزدیکی میادین نفتی رمیلان و به صورت کلی در الحسکه و دیرالزور پخش شده‌اند.

این ۲۸ پایگاه مهم‌ترین مراکز حضور آمریکا در خاک سوریه به شمار می‌روند. واشنگتن از طریق این پایگاه‌ها به دنبال این است چاه‌های نفت و گاز سوریه را تحت محاصره قرار دهد و از پیوستن نیروهای مقاومت در سوریه به یکدیگر ممانعت کند. بدیهی است که آمریکا در سوریه رویکردی را دنبال می‌کند که حضورش در سوریه به ویژه منطقه شمال شرقی جایی که مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکا در آن قرار دارد را تثبیت کند.

آمریکا هدف اعلامی خود را مبارزه با داعش و حمایت از نیروهای کُرد سوریه اعلام کرده است اما در شرایط کنونی که حاکمیت سرزمینی داعش در سوریه از بین رفته هیچ توجیهی برای تداوم حضور آمریکا در سوریه وجود ندارد. به همین دلیل باید به این نتیجه رسید که اهداف آمریکا در سوریه نه مبارزه با داعش بلکه اجرای نقشه‌ای دیگر است.

بسیاری از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که آمریکا با هدف غارت منابع نفتی سوریه اقدام به ایجاد این پایگاه‌ها کرده است. هر چند این تحلیل با واقعیت همخوانی دارد اما نباید از استراتژی کلان آمریکا در سوریه غافل شد و این حضور را صرفاً محدود به وجود منابع نفتی سوریه دانست.

آمریکا برای تداوم نقش آفرینی خود در سوریه (پس از داعش) نیاز به نیروهای مورد اعتماد دارد. در شرایط کنونی استراتژی آمریکا حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه یعنی قسد با هدف نقش آفرینی در ترسیم آینده سوریه است.

دولت سابق آمریکا بر این باور بود که سوریه و مناطق تحت امر نیروهای دموکراتیک سوریه در سایه فشارها برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق، آخرین منطقه امن و قابل اعتماد برای نیروهای آمریکایی خواهد بود. استان الحسکه برجسته‌ترین مرکز استقرار نظامی آمریکا در سوریه است و اکثر پایگاه‌های نظامی در مناطق میادین نفت و گاز و نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر هستند. به همین دلیل هر چند وجود منابع نفتی در شمال شرق سوریه دلیلی بر وجود پایگاه‌های آمریکا در این مناطق است اما نباید وجود ۲۸ پایگاه آمریکا را به دلیل منابع نفتی تقلیل داد.

آمریکا به دنبال حضور بلند مدت در سوریه است و سعی دارد آینده این کشور با نفوذ و بازیگری واشنگتن ترسیم شود. این همان دلیل و راهبرد اصلی آمریکا در منطقه است. عراق دیگر برای آمریکا مکانی امن و قابل اعتماد نیست چرا که با ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و تشدید فشارها برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق، مکان امن دیگری برای نیروهای آمریکایی باید ایجاد شود. شمال و شرق سوریه همان مکان امنی است که آمریکا سعی دارد به محلی برای تداوم پروژه‌های منطقه‌ای خود به ویژه در عراق و سوریه تبدیل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس