گرانی در بازار نوشت افزار جولان می دهد/لزوم برخورد با گران فروشان


گرانی در بازار نوشت افزار جولان می دهد/لزوم برخورد با گران فروشان

اهواز - ماه مهر برای دانش‌آموزان همیشه خوشایند و برای بزرگسالان یادآور یک نوستالژی خاطره‌انگیز بوده ولی این روزها گرانی نوشت افزار هزینه مضاعفی را به خانواده ها تحمیل کرده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - کوثر کریمی: گرانی نوشت‌افزار هزینه مضاعفی برای خانوارها به همراه داشته است و برخی‌ها وسایل سال گذشته فرزندان را برای استفاده در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته‌اند.

گران‌فروشی بی ضابطه برخی از اصناف باعث شده تا اولیای دانش‌آموزان از این وضعیت گلایه‌مند بشوند و در برخی موارد تا حد توان از باقیمانده نوشت‌افزار سال‌های گذشته برای سال تحصیلی جدید فرزندان خود استفاده کنند.

گران‌فروشی بی ضابطه برخی از اصناف باعث شده تا اولیای دانش‌آموزان از این وضعیت گلایه‌مند شوند

در کنار هزینه‌های لوازم التحریر الزام به استفاده از لباس فرم به خصوص در مناطق محروم هزینه‌ها را مضاعف کرده است.

«سرویس مدارس» یکی دیگر از مشکلات اولیای دانش آموزان برای شروع سال تحصیلی جدید است، دغدغه دیگری که با مسائل مالی گره خورده «هزینه سرویس مدارس درون منطقه‌ای» و به اصطلاح تاکسی سرویس مسیر داخلی است که به ۷۰۰ هزار تومان در ماه می‌رسد.

قرار گرفتن پنج یا حتی ۶ دانش‌آموز در یک خودروی سواری سرویس مدارس و عدم رعایت دستور العمل های بهداشتی و ایمنی از دیگر دغدغه‌های مردم است.

گرانی در بازار نوشت افزار جولان می دهد/لزوم برخورد با گران فروشان

طبق اعلام مادر یک دانش‌آموز مقطع دبستان، خرید نوشت‌افزار خارجی برای فرزندش حدود ۳ میلیون تومان هزینه داشته است؛ همچنین مادر دو دانش‌آموز مقطع ابتدایی با وجود خرید از فروشگاه پخش عمده ولی پرداخت هزینه‌ای حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان متقبل شده است.

بنا به اعلام مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان، مدادرنگی و خط‌کش را هنوز خریداری نکرده است چون به طور معمول خود مدرسه نوع خرید دانش‌آموزان برای این وسایل را اعلام می‌کند؛ خرید چند دفتر، یک جامدادی و چند خودکار هزینه ۴۰۰ هزار تومان و کیف مدرسه هم ۴۵۰ هزار تومان هزینه داشته است.

تفاوت قیمت دفتر از دیگر گلایه‌های اولیای دانش‌آموزان است؛ مثلاً قیمت دفتر ۱۰۰ برگ که سال گذشته نهایتاً ۱۶ هزار تومان بوده در سال جاری به بیش از ۲۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

واحد تولیدی نوشت‌افزار در خوزستان نیست

نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: با توجه به اینکه هر ساله زمان شروع سال تحصیلی جدید برای مسئولان مشخص است ولی باز هم به روزهای پایانی شهریور که نزدیک می‌شویم، نوشت‌افزار و عرضه آن در بازار با مشکل مواجه شده و اسباب زحمت والدین می‌شود.

سید کریم حسینی ادامه می‌دهد: با وجود مشخص بودن آمار دانش‌آموزان نباید شاهد بروز چنین مشکلاتی باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار می‌کند: گزارش‌های مردمی حاکی از این است که تفاوت قیمت و نبود نظارت صحیح بر عرضه نوشت‌افزار باعث بروز مشکلات برای خانواده‌ها شده و نبود واحد تولیدی نوشت‌افزار در خوزستان هم مزید بر علت شده تا برای عرضه و فروش با تفاوت قیمت مواجه باشیم.

او می‌گوید: در خصوص سرویس ایاب و ذهاب نیز شرایطی وجود دارد که هر ساله اعلام می‌شود ولی گزارشات حکایت از بلاتکلیفی دانش‌آموزان در شروع سال تحصیلی جدید دارد.

در خصوص سرویس ایاب و ذهاب نیز شرایطی وجود دارد که هر ساله اعلام می‌شود ولی گزارشات حکایت از بلاتکلیفی دانش‌آموزان در شروع سال تحصیلی جدید دارد

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: بازرسی از واحدهای صنفی به صورت گشت‌های محسوس و نامحسوس و مشترک با اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان به صورت مستمر انجام می‌شود ولی با توجه به شروع سال تحصیلی جدید این بازرسی‌ها برای بازار نوشت‌افزار در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا اواخر مهر ماه تشدید شده است.

نعمت‌الله بیرانوندی با اشاره به اینکه علاوه بر بازرسان در برخی موارد حتی رؤسای شعب مختلف برای بازرسی و سرکشی در بازار حضور پیدا می‌کنند، ادامه می‌دهد: افزایش جریمه تخلفات اثراتی در بازدارندگی از انجام تخلف داشته است؛ مثلاً جریمه درج نشدن قیمت کالا از ۲۶۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ارائه نشدن فاکتور به یک میلیون تومان و ارائه نشدن صورتحساب به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح می‌کند: هرچند بازرسی‌ها همواره در تمام فصول سال انجام می‌شود ولی سامانه تلفن گویای ۱۲۴ صنعت، معدن و تجارت و سامانه اینترنتی ۱۳۵ تعزیرات حکومتی به صورت شبانه‌روزی گزارشات، انتقادات و شکایات مردمی را دریافت و پیگیری می‌کند.

قیمت ثابتی برای نوشت افزارها وجود ندارد

معاون بازرسی اداره‌کل صمت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان می‌کند: از دو تا سهماه قبل بحث نظارت بر فروش پوشاک مدارس را در دستور کار قرار داده و با تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، واحدهای صنفی و دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله آموزش و پرورش، تعزیرات حکومتی و معاونت اقتصادی استانداری خوزستان جلسات منظمی را برگزار کردیم.

بهرام جباری ادامه می‌دهد: در نهایت بعد از هماهنگی‌های لازم نیز قیمت پوشاک مدارس دخترانه و پسرانه ابلاغ و از سوی آموزش و پرورش به واحدهای تولیدی و مدارس اعلام شد؛ بازرسی و نظارت سرزده به صورت مستمر انجام می‌شود و در عین حال گزارشات و شکایات مردمی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به معرفی برخی واحدهای صنفی متخلف به تعزیرات در خصوص بازار نوشت‌افزار می‌گوید: واحد تولیدکننده نوشت‌افزار در خوزستان نداریم و این محصولات از تهران و دیگر استان‌ها وارد می‌شود؛ هرچند قیمت‌ها بالاست، گرانی وجود داشته و مردم هم گلایه دارند ولی گرانی با گران‌فروشی متفاوت است.

واحد تولیدکننده نوشت‌افزار در خوزستان نداریم و این محصولات از تهران و دیگر استان‌ها وارد می‌شود؛ هرچند قیمت‌ها بالاست، گرانی وجود داشته و مردم هم گلایه دارند ولی گرانی با گران‌فروشی متفاوت است

معاون بازرسی اداره‌کل صمت خوزستان در خصوص قیمت بالای دفتر اضافه می‌کند: قبلاً کاغذ با ارز دولتی وارد می‌شد ولی حالا تولیدکنندگان آن را با ارز آزاد تأمین می‌کنند و این موضوع بر قیمت نهایی دفتر تأثیر دارد.

جباری با اشاره به اینکه قیمت کالاهای بازار نوشت‌افزار بر اساس فاکتور خرید تعیین می‌شوند، بیان می‌کند: درصد سود فروش نوشت‌افزار نسبت به قیمت فاکتورها ۱۵ درصد است؛ البته برای قیمت دفتر به عنوان یکی از نوشت‌افزارهای اصلی مورد استفاده دانش‌آموزان نرخ واحدی وجود ندارد چون کیفیت و تنوع محصولات داریم.

جباری با اشاره به اینکه نبود واحد تولیدی نوشت‌افزار در استان باعث شده تا امکان بررسی حاشیه سود و یا استاندارد هزینه‌های تولید را برای قیمت‌گذاری نداشته باشیم، اظهار می‌کند: مبنای تعیین قیمت فاکتور خرید و سود ۱۵ درصدی نسبت به آن است؛ البته مکان عرضه محصولات در تعیین قیمت مؤثر است به طور مثال دست‌فروشی که اجاره مغازه، عوارض و مالیات پرداخت نمی‌کند، امکان ارائه تخفیف بیشتری نسبت به واحدهای صنفی دارند.

انتظار می‌رود مسئولان در طول سال تحصیلی با بررسی دقیق بازار از هر گونه گران فروشی نوشت افزار در استان جلوگیری کنند و به خصوص در مناطق محروم اقدامات لازم برای حمایت از دانش آموزان کم بضاعت انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد