مسجدی که به نام آیت‌الله کاشانی معروف است


 مسجدی که به نام آیت‌الله کاشانی معروف است

مسجد آقا بهرام حدود ۸۰۰مترمربع مساحت دارد، منزل آیت‌الله کاشانی، مجتهد و مبارز سیاسی دوره پهلوی، پشت این مسجد قرار دارد که با کمک جمعی از بازاریان خیّر پامنار اقدام به بازسازی آن کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، واقف زمین و بنای مسجد آقا بهرام در محله پامنار که به مسجد آیت‌الله کاشانی معروف است، خواجه «خدیجه تجریشی»، است که به دلیل نداشتن زن و فرزند، اموال خود را صرف امور خیریه کرده است.

آغا بهرام پیش از مرگ، این مسجد را در محله شاه‌غلامان پامنار ساخت که بعدها از سوی آیت‌الله کاشانی مرمت شد. این مسجد در محل گذر مردم و کنار بازارچه پامنار ساخته شد که خیابان‌های چراغ‌برق و امیرکبیر را به خیابان بوذرجمهری (پانزده خرداد) متصل می‌کرد.

 مسجدی که به نام آیت‌الله کاشانی معروف است

آن زمان سه مسجد دیگر هم در محله وجود داشت که عبارت بودند از مساجد سپهسالار، حکیم و حوض. شیخ «محمود عراقی»، از مجتهدان عصر ناصری هم از معلم‌های این مسجد و مدرسه بوده است.

براساس این سند تاریخی، مسجد آقا بهرام حدود ۸۰۰مترمربع مساحت دارد که موقوفات زیادی داشت. منزل آیت‌الله کاشانی، مجتهد و مبارز سیاسی دوره پهلوی، پشت این مسجد قرار داشت که با کمک جمعی از بازاریان خیّر پامنار اقدام به بازسازی آن کرد.

این مسجد به مسجد آیت‌الله کاشانی معروف بود، اما وی اجازه نداد اسمش روی مسجد حک شود. البته اشتباهی که صورت گرفته این است که از واژه آقا به‌جای آغا در نامگذاری مسجد استفاده شده است.

 مسجدی که به نام آیت‌الله کاشانی معروف است

قدیمی‌های محله عنوان می‌کنند مرحوم آیت‌الله کاشانی سال‌ها امام جماعت این مسجد بود که بعدها به دلیل کهولت سن، مرحوم شیخ «حسین خطیب کاشانی» را به جای خود انتخاب و معرفی کرد.

 مسجدی که به نام آیت‌الله کاشانی معروف است

خواجه بهرام همیشه مورد توجه شاه و از احترام اعیان و وزرا هم برخوردار بوده است. اگر کسی درخواستی از شاه داشت، از آغا بهرام کمک می‌گرفت.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس