هواشناسی 15 مهر 1401/ بارش باران در برخی استان‌ها


هواشناسی 15 مهر 1401/ بارش باران در برخی استان‌ها

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا وضعیت جوی استان‌های کشور طی پنج روز آینده را تشریح کرد.

صادق ضیاییان در این باره اظهار کرد: امروز جمعه (۱۵ مهرماه) در استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز مرکزی، بارش باران و گاهی وزش باد شدید همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز دریای خزر نیز مواج خواهد بود، گفت: همچنین شنبه (۱۶ مهرماه) مقدار بارش در این نواحی کاهش یافته و فقط در سواحل دریای خزر بارش پراکنده رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به خبرگزاری ایسنا گفت: یکشنبه (۱۷ مهرماه) در نوار شمالی کشور روند افزایش موقتی دما پیش‌بینی می‌شود و در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل ابرناکی، وزش باد و بارش پراکنده انتظار می‌رود.

ضیائیان با بیان اینکه دوشنبه ۱۸ مهر ماه در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود، یادآور شد: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (۱۷ و ۱۸ مهرماه) در شمال غرب کشور خیزش گرد و خاک همراه با وزش باد شدید دور از انتظار نیست.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، سه‌شنبه (۱۹مهرماه) با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر ابرناکی، بارش و کاهش نسبی دما در سواحل دریای خزر، شمال آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و خراسان شمالی آغاز می‌شود.

ضیائیان با بیان اینکه چهارشنبه (۲۰مهرماه) بارش در شرق اردبیل، سواحل شمالی و خراسان شمالی ادامه داشته و در شمال خراسان رضوی نیز رگبار پراکنده رخ می‌دهد، گفت: از بعدازظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه بارش در گیلان و غرب مازندران شدت خواهد داشت و دریای خزر مواج و متلاطم است. طی امروز و فردا (۱۵و ۱۶ مهرماه) اهواز با دمای ۴۲ و ۴۱ درجه سانتیگراد گرمترین و شهرکرد با دمای ۲ و ۱ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران شنبه (۱۶مهرماه) صاف تا کمی ابری همراه با غبار صبحگاهی در بعد از ظهر وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و برای روز یکشنبه (۱۷مهرماه) صاف تا کمی ابری همراه با غبار صبحگاهی، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هشدار کاهش دما و خسارت به محصولات کشاورزی

همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار کاهش دما و خسارت به محصولات کشاورزی در ۷ استان از بارش باران تا چهارشنبه آینده در سواحل دریای خزر و شمال غرب کشور خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران، همراه با وزش باد شدید موقتی و کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است. فردا از میزان بارش‌های این مناطق کاسته شده و فقط در سواحل شمالی بارش پراکنده روی می‌دهد.

یکشنبه آینده در نوار شمالی کشور روند افزایش موقتی دما روی می‌دهد و در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل ابرناکی، وزش باد و بارش پراکنده انتظار می‌رود.

دوشنبه در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده و طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه در شمال غرب کشور خیزش گردوخاک همراه با وزش باد شدید دور از انتظار نیست.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سه‌شنبه آینده با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر ابرناکی، بارش و کاهش نسبی دما در سواحل دریای خزر، شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان شمالی آغاز می‌شود

چهارشنبه آینده بارش در شرق اردبیل، سواحل شمالی و خراسان شمالی ادامه داشته و در شمال خراسان رضوی نیز رگبار پراکنده روی می‌دهد.

آسمان تهران امروز صاف همراه با غبار صبحگاهی و وزش باد موقتی پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: نفوذ هوای سرد همراه با کاهش نسبی دما

زمان شروع: صبح جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۱۵

زمان پایان: پیش از ظهر شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۶

نوع مخاطره: کاهش نسبی دما به‌طور میانگین ۵ تا ۷ درجه

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۱۵: آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و زنجان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۶: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان.

اثر مخاطره: خسارت به صنعت کشاورزی

توصیه: تأمین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و سالن‌های پرورشی.

مصرف کود‌های پتاسه و ترکیبات بُر و روی و کود‌های اسید آمینه جهت مقاوم‌سازی درختان سیب و بوته‌های زرشک به سرما.

مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی.

تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت.

روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات بامداد).

عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالاً دما به زیر صفر می‌رسد.

تسریع در برداشت سیب و انگور در استان‌های شمال غربی کشور، ذرت علوفه‌ای در استان‌های کرمان و خراسان شمالی و زرشک در استان خراسان جنوبی (محصولاتی که در مرحله برداشت است).

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران و وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۱۵: شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۶: شمال آذربایجان شرقی، نوار شرقی اردبیل، گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال آبگرفتگی محدود و محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، کاهش نسبی دما و احتمال تاخیر در پروازها.

توصیه: پرهیز از اتراق در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای، به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی و حاشیه مسیل‌ها و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردو خاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۱۵: جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و کرمان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۶: نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق کرمان

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال سقوط تابلو‌های تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان فرسوده.

توصیه: پرهیز از سفر‌های غیرضروری، خودداری از انجام حرکات ورزشی در فضای باز، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی، میانگین بین ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی میانگین بین ۲ تا ۲.۵ متر

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۱۵: دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل در گیلان، مازندران و گلستان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۶: دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل در مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به تور‌های صیادی و قفس‌ها، اختلال در تردد با قایق‌های تفریحی و شناور‌های سبک

توصیه: محدودیت در سفر‌های دریایی با شناور‌های سبک و تمهیدات پیشگیرانه جهت دوری از خسارت در فعالیت‌های دریایی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه