بلینکن برای عربستان خط و نشان کشید


بلینکن برای عربستان خط و نشان کشید

در پی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت، وزیر خارجه آمریکا از بررسی‌های این کشور برای دادن پاسخ مناسب به عربستان خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در لیما، پایتخت پرو در واکنش به تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت گفت که کشورش در حال بررسی پاسخی مناسب به عربستان از جمله در روابط با این کشور است.

بلینکن در این باره تصریح کرد: در رابطه با روابط بعدی ما با عربستان سعودی، با مشورت کنگره در حال بررسی چند پاسخ‌ احتمالی و مناسب هستیم.

وی ادامه داد: ما قطعا اقدامی را انجام نخواهیم داد که در تعارض با منافع‌مان باشد.

اظهارات بلینکن درباره روابط با ریاض پس از آن مطرح شده است که اوپک پلاس روز چهارشنبه با کاهش قابل توجه تولید نفت موافقت کرد. این تصمیم عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز دچار محدودیت است محدودتر کرده و احتمالا، قیمتهای بنزین را درست پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در نوامبر بالاتر می‌برد.

بایدن در کاخ سفید درخصوص تصمیم اوپک به خبرنگاران گفت: ما در حال بررسی جایگزینهایی هستیم که می‌توانیم داشته باشیم. گزینه‌های زیادی وجود دارند اما هنوز تصمیممان را نگرفته‌ایم.

بایدن هفته جاری از دولت خود و کنگره خواست راه‌هایی را برای افزایش تولید انرژی آمریکا و کاهش کنترل اوپک بر قیمت‌های انرژی بررسی کنند. بعضی از گزینه‌های وی، شامل برداشت نفت بیشتر از ذخایر نفت استراتژیک یا بررسی محدودیت صادرات انرژی از سوی شرکت‌های آمریکایی است.

بایدن در ژوئیه به عربستان سعودی رفت اما این سفر بدون توافق برای کمک گروه اوپک پلاس برای کاهش قیمت‌های بنزین بود که یک مشکل سیاسی مهم برای بایدن در آمریکا مانده است. بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا از تصمیم خود برای رفتن به عربستان سعودی افسوس می‌خورد، گفت: این سفر فقط درباره نفت نبود.

پس از اینکه بایدن دستور یک سلسله برداشت از ذخایر نفت استراتژیک را صادر کرد، کاخ سفید در ماههای گذشته به دنبال کسب اعتبار برای کاهش قیمت‌های بنزین بود. تورم بالا، یک مشکل سیاسی برای رئیس جمهور آمریکا مانده و کاهش قیمتها یک پیروزی مهم محسوب می‌شود. تصمیم اوپک پلاس این روند را ممکن است به مخاطره بیاندازد و به سود روسیه باشد که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج