گزیده‌های نفتی هفته


گزیده‌های نفتی هفته

نفت: جواد اوجی، وزیر نفت این هفته در نشست کمیته رسیدگی به طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری وزارت نفت در بخش گاز که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، اعلام کرد: بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۶۰ هزار میلیارد ریال معادل یک...

نفت: جواد اوجی، وزیر نفت این هفته در نشست کمیته رسیدگی به طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری وزارت نفت در بخش گاز که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، اعلام کرد: بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۶۰ هزار میلیارد ریال معادل یک میلیارد دلار برای اجرای پروژه به‌منظور حفظ و نگهداشت تولید در پالایشگاه‌ها، ذخیره‌سازی گاز، توسعه شبکه انتقال گاز و گازرسانی به شهرها و روستاهای باقی‌مانده فاقد گاز پیش‌بینی شده است.

وزیر نفت همچنین این هفته در گفت‌وگویی بیان کرد: با راهکارهای جدیدی که همکاران بنده در امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ارائه کرده‌اند، هم‌اکنون صادرات نفت بدون هیچ‌گونه مشکلی جریان دارد.

اوجی دوشنبه این هفته (۱۱ مهرماه) هم در حاشیه حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه از آغاز به‌کار دولت احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را دنبال کردیم، اظهار کرد: وزارت نفت با همکاری بانک‌ها، ساخت پالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای با نام شهید سلیمانی را در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس کلید زده و ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای دیگری در منطقه مکران دنبال می‌شود.

وزیر نفت چهارشنبه این هفته نیز در حاشیه دومین همایش اقتصادی خزر به روسیه از سرمایه‌گذاری مشترک با گازپروم برای تولید ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) و فناوری‌های مرتبط با تأسیسات گازی خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه با این شرکت و شرکت‌های دیگر مذاکرات خوبی انجام شده است. وی در این سفر اعلام کرد: دولت ایران برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی روسیه در بخش نفت و گاز، مشارکت در میدان‌ها، سوآپ فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی آمادگی دارد.

گاز: مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران این هفته در نشست هیئت‌مدیره این شرکت با بیان اینکه شرط تأمین پایدار گاز برای بخش‌های مختلف کشور و مردم این است که شرکت انتقال گاز ایران مأموریت خود را که انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره‌ور گاز طبیعی است، به‌درستی انجام دهد، گفت: با توجه به ورود به فصل سرد سال، پایداری شبکه انتقال و گازرسانی به هموطنان اهمیت بیشتری می‌یابد، تا حدی که می‌توان گفت تأمین گاز کشور، به شرکت انتقال گاز بستگی دارد.

پالایش و پخش: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این هفته از اجرای کامل طرح سپهتن (طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش) در بستر سامانه هوشمند سوخت خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح، افزون بر مدیریت مصرف سوخت، توزیع سوخت ناوگان برون‌شهری به سمت عدالت‌محوری حرکت می‌کند و سبب رضایتمندی مالکان خواهد شد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم این هفته اعلام کرد: مصرف سوخت خودروها در سال‌جاری به صورت غیرمتعارف افزایش یافته و کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه آزاد کارت‌های هوشمند سوخت خودروهای شخصی به‌منظور مدیریت صحیح مصرف انجام شده است.

پتروشیمی: مهیار نادری، مسئول امور توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و ساخت داخل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه مرکز خودکفایی صنعت پتروشیمی راه‌اندازی شد، گفت: اهداف و فعالیت‌های مهمی برای این مرکز تبیین شده است که احصای تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز صنایع پتروشیمی، شناسایی توانمندی‌های ساخت داخل و دانش‌بنیان و به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضا در این حوزه، از جمله مهم‌ترین این اهداف به‌شمار می‌رود.

بین‌الملل: سی‌وسومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) پس از دو سال روز چهارشنبه این هفته (۱۳ مهرماه) در مقر دبیرخانه اوپک در وین برگزار شد. در این نشست ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ به اجماع رسیدند، قیمت نفت همسو با این تصمیم روند افزایشی در پیش گرفت.

دولت و مجلس: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سه‌شنبه این هفته (۱۲ مهرماه) که به‌منظور معرفی و دفاع از محمدهادی زاهدی‌وفا، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، سرمایه‌گذاری بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور را از جمله اقدام‌های ماندگار دولت سیزدهم دانست و گفت: شبکه سراسری گاز کشور که در کمتر نقطه‌ای از دنیا به این شکل وجود دارد یکی از جلوه‌های خدمت‌رسانی دولت به مردم است.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری هم پنجشنبه این هفته (۱۴ مهرماه) در دومین همایش اقتصادی خزر در مسکو با تأکید بر اینکه ایران از ظرفیت لازم برای صدور و سوآپ نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی به بازارهای مختلف منطقه و جهان برخوردار است، گفت: در این زمینه در سال گذشته، خوشبختانه تجربه‌ خوب از سرگیری سوآپ نفت و گاز از طریق ایران با برخی کشورهای ساحلی را داشته‌ایم. این قبیل همکاری‌ها با دیگر کشورهای ساحلی نیز قابل گسترش است. برای توسعه همکاری‌ها در این بخش، پیشنهاد می‌کنیم کمیته همکاری نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل شود.

وی همچنین در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و روسیه که در حاشیه دومین همایش اقتصادی خزر برگزار شد، گفت: سرعت بخشیدن به قراردادهای نفتی و گازی و ایجاد منطقه آزاد مشترک میان ایران و روسیه با جدیت پیگیری می‌شود.

سایر اخبار: نقش مهم شرکت نفت مناطق مرکزی در تأمین سوخت زمستانی، عزم ایران و ونزوئلا برای توسعه همکاری‌ها درحوزه گاز، پیشرفت ۷۰ درصدی شرکت ملی گاز در اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند، عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه روابط با شرکت‌های روسی، اراده روسای جمهوری ایران و روسیه برای گسترش سطح روابط اقتصادی دو کشور از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی