نخستین رایزنی دیپلماتیک ایران و صربستان + جزئیات


نخستین رایزنی دیپلماتیک ایران و صربستان + جزئیات

اقتصادنیوز: معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به دعوت «نمانیا استاروویچ» قائم مقام وزارت خارجه صربستان به‌منظور برگزاری نخستین دور از رایزنی‌های سیاسی ایران و صربستان وارد این کشور شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقصد دوم سفرش به اروپا و پس از مجارستان ۱۳ مهر ماه وارد صربستان شد.

سفر باقری به دعوت «نمانیا استاروویچ» قائم مقام وزارت امور خارجه صربستان و به منظور برگزاری نخستین دور از رایزنی‌های سیاسی ایران و صربستان انجام شد.

باید چندجانبه گرایی را جایگزین یکجانبه گرایی کرد

بر همین اساس، نخستین دور از رایزنی‌های سیاسی بین ایران و صربستان با حضور علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و نمانیا استاروویچ قائم مقام وزیر خارجه صربستان روز پنجشنبه ۱۴ مهر در محل وزارت امور خارجه صربستان برگزار شد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران ضمن ابراز خرسندی نسبت به برگزاری این دور از رایزنی‌ها، بر تداوم اینگونه نشست‌ها تأکید کرد و از همتای خود برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد.

قائم مقام وزیر خارجه صربستان نیز ضمن استقبال از این دعوت، ابراز امیدواری کرد که برای ادامه رایزنی‌ها در آینده نزدیک به تهران سفر کند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به دیدگاه مشترک ایران و صربستان در قبال بسیاری از مسائل بین‌المللی تصریح کرد: استمرار بی‌ثباتی در غرب آسیا و گسترش دامنه آن حتی تا اروپا حاکی از آن است که یا نظم جهانی مبتنی بر یکجانبه گرایی از برقراری ثبات پایدار ناتوان است و یا منفعت یکجانبه گرایان در استمرار ناامنی و بی‌ثباتی در نقاط مختلف جهان است. بر این اساس چنانچه بشریت بخواهد روی صلح و آرامش را ببیند، باید چندجانبه گرایی را جایگزین یکجانبه گرایی کرد.

باقری ابراز امیدواری کرد با توجه به این‌که روابط سیاسی بین دو کشور در عالی‌ترین سطح قرار دارد، روابط اقتصادی نیز متناسب با روابط سیاسی توسعه یابد و افزود: اقتضائات ایجاب می‌کند که به تلاش‌های خود در این زمینه به طور روزافزون ادامه دهیم.

وی تأکید کرد: در زمینه گردشگری ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که باید تلاش‌های ویژه‌ای برای تسهیل همکاری‌ها و توسعه روابط در این زمینه انجام شود.

علاقه‌مندی تجار صربستان برای همکاری با شرکای ایرانی

قائم مقام وزیرخارجه صربستان هم در این نشست، ضمن اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در حاشیه هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، عنوان کرد: طرفین همواره بر توسعه همه جانبه روابط تأکید کرده‌اند.

وی افزود: تعامل روزافزون بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور نشان از اهتمام طرفین به تحقق اهداف تعیین شده از سوی روسای جمهور داشته و این مسئله به تعمیق روابط دو کشور کمک کرده است.

قائم مقام وزیر خارجه صربستان علاقه‌مندی تجار صربستان برای همکاری با شرکای ایرانی خود را مورد اشاره قرار داد.

در ادامه طرفین بر تسریع در شروع مذاکرات امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور تأکید کرده و همچنین برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور را در ارتقای سطح روابط اقتصادی تاثیرگذار خواندند.

دیدار با رئیس پارلمان صربستان

به گزارش فارس، علی باقری همچنین در این سفر با «ولادیمیر اورلیچ» رئیس پارلمان صربستان ملاقات کرد. دو طرف در این ملاقات درباره توسعه همکاری‌ها و آخرین تحولات مرتبط با مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

اورلیچ ضمن دیرپا و دوستانه خواندن روابط صربستان و ایران گفت: صربستان مصمم به توسعه و ارتقای روابط همه جانبه با ایران است. همکارهای پارلمانی در سطح مطلوبی قرار دارد. وجود گروه‌های دوستی پارلمانی و تبادل هیأت‌ها‌ی پارلمانی در دوره‌های گذشته موید این واقعیت است.

وی از رویکرد اصولی کشورمان مبنی بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها تشکر کرد و خواستار تداوم و ارتقای تعاملات و همکاری‌ها در محافل و عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شد و همچنین بر لزوم دستیابی به سازوکارهای مناسب برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری متناسب با روابط و مناسبات سیاسی تأکید کرد.

امیدواری نسبت به سفر رئیس جمهور صربستان به ایران در آینده نزدیک

رئیس پارلمان صربستان نسبت به دیدار رئیس جمهور صربستان از ایران در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و آمادگی خود را برای سفر به ایران در پاسخ به دعوت همتای ایرانی اعلام کرد.

نخستین رایزنی دیپلماتیک ایران و صربستان + جزئیات

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز ضمن تأکید بر لزوم گفت‌وگو و رایزنی‌های منظم و مستمر برای دستیابی به درک مشترک و تفاهم بیشتر و ابراز خرسندی از روند همکاری‌های توسعه‌ یافته پارلمانی دو کشور گفت: ایران برای توسعه همکاری‌ها و تبادل هیأت‌های پارلمانی ارزش زیادی قائل است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ضمن اشاره به قرابت دیدگاه‌ها و رویکردهای سیاسی دو کشور، افزود: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تمامی کشورها برای حفظ صلح، ثبات و امنیت است.
وی گفت که ظرفیت‌ها و علائق زیادی برای توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها وجود دارد و طرفین تلاش مشترک و موثری را برای رفع مشکلات و موانع در این رهگذر شروع کرده‌اند.

باقری همچنین طرف صربستانی را در جریان آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داد.

حجم فعلی مبادلات تجاری بین دو کشور ناکافی است

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار و گفت‌وگوهای خود با مقامات صربستان، با «گویکو استانیوکویچ» معاون وزیر دارایی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به تجربه مشترک دو کشور از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، مشکلات بوروکراتیک را یکی از موانع اصلی گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواند و بر ضرورت رفع این موانع تأکید کرد.

نخستین رایزنی دیپلماتیک ایران و صربستان + جزئیات

گویکو استانیوکویچ معاون وزیر دارایی صربستان نیز در این دیدار با تأکید بر اراده سیاسی دولت صربستان برای همکاری‌های اقتصادی با ایران، حجم فعلی مبادلات تجاری بین دو کشور را ناکافی خواند و آمادگی طرف صربستانی را برای رایزنی با همتای ایرانی و ارائه ابتکارات به منظور استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور اعلام کرد.

در ادامه طرفین بر تشکیل کارگروه مشترک، به منظور بررسی راهکارهای لازم برای رفع موانع همکاری‌های اقتصادی، به ویژه موانع تحریمی، تأکید کردند.

دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان برخی از رسانه‌های صربستان

به گزارش فارس، علی باقری همچنین در این سفر با نمایندگان برخی از رسانه‌های صربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در جمع نمایندگان رسانه‌های صربستان، عنوان کرد: بر اساس توافقات به عمل آمده، با امضای اسناد مهم همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، در آینده نزدیک پایه‌های حقوقی روابط ایران و صربستان تقویت می‌شود.

باقری در این دیدار، با تشریح نتایج مذاکرات خود با مقامات صربستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و صربستان با توجه به سابقه دیرینه روابط و منافع مشترک، درصدد گسترش همکاری فیمابین در حوزه‌های مختلف هستند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه از امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی و تجاری، مبارزه با جرایم سازمان یافته، کار و رفاه اجتماعی، ورزشی، بهداشت و آموزش عالی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این اسناد قرار است در جریان برنامه‌های پیش بینی شده سفر وزیر امور خارجه ایران به بلگراد و رئیس جمهور صربستان به تهران، امضا و مبادله شود.

در این دیدار همچنین مواضع ایران در خصوص مذاکرات رفع تحریم، بحران اوکراین و مسائل مرتبط با بحران انرژی تشریح شد.

به گزارش فارس، باقری همچنین در این سفر با «نیکلا سلاکوویچ» وزیرخارجه جمهوری صربستان دیدار و گفت‌وگو کرد و دو طرف در این دیدار به کارگیری معیارهای دوگانه آمریکا و غرب در اجرای حقوق بین‌الملل و استفاده از ابزار تحریم علیه کشورها را تقبیح کردند. (اینجا بخوانید)

نخستین رایزنی دیپلماتیک ایران و صربستان + جزئیات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی