مخالفت رهبران مسیحی انگلیس با انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی


مخالفت رهبران مسیحی انگلیس با انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی

اسقف‌های اعظم «کانتربری» و «وست مینستر» از انتقال سفارت انگلیس در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به قدس اشغالی اظهار نگرانی کردند.

رهبران کلیسا‌های انگلیس به طور مشترک نسبت به عواقب احتمالی انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به اورشلیم ابراز نگرانی کردند.

در اتفاقی نادر، یک سخنگو از سوی کلیسا‌های اصلی انگلیس در گفت‌وگو با «میدل ایست آی» گفت که «جاستین ولبی» اسقف اعظم کانتربری در مورد این تصمیم که ماه گذشته توسط «لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خود اتخاذ شده، اظهار نگرانی کرده است.

این سخنگو به میدل ایست آی گفت که اسقف اعظم نگران عواقب احتمالی این تصمیم برای انتقال سفارت انگلیس در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از تل‌آویو به بیت المقدس قبل از دستیابی به توافقی دو طرفه میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها است.

این سخنگو همچنین افزود که ولبی با رهبران مسیحی در سرزمین مقدس در ارتباط است و برای صلح در قدس اشغالی دعا می‌کند.

گفته می‌شود انتقال سفارت به قدس موضع دیرینه انگلیس در مقابل فلسطینی‌ها را تغییر خواهد داد. این کشور مدت‌هاست سفارت خود را در تل‌آویو در راستای بخشی از سیاست‌های قدیمی خود حفظ کرده است.

اگر سفارت انگلیس به قدس اشغالی منتقل شود در واقع «لیز تراس» سیاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را دنبال کرده است که برخلاف قوانین بین‌المللی سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به قدس منتقل کرد و با این اقدام عملاً حاکمیت رژیم غاصب بر این شهر را به رسمیت شناخت.

کلیسا‌های «انگلیکن» و «کاتولیک» هم در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند شانه به شانه هم ایستاده‌اند و در مورد انتقال احتمالی سفارت انگلیس به شهری مقدس که زادگاه مشترک یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است مخالفت خود را اعلام می‌کنند.

به گفته میدل ایست آی این احتمال وجود دارد که سایر کلیسا‌های دیگر در انگلیس نیز به مخالفت با این تصمیم «لیز تراس» برخیزند.

در این میان «وینست نیکولز» اسقف اعظم «وست وینستر» هم از نخست‌وزیر «لیز تراس» خواست تا در تصمیم خود برای انتقال سفارت بریتانیا از تل‌آویو به قدس اشغالی تجدیدنظر کند.

«نیکولز» رهبر کلیسای کاتولیک در انگلستان و ولز گفت که به نخست‌وزیر نامه نوشته و مراتب نگرانی عمیق خود را از این اقدام بیان کرده است.

۴ سال پیش هر ۱۳ فرقه مسیحی در قدس اشغالی گردهم آمدند تا اقدام ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا را محکوم کنند.

آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که این اقدام به طور قطع موجب تشدید نفرت، درگیری، خشونت و رنج در سرزمین‌های اشغالی و بیت المقدس می‌شود و خطری جدی برای وحدت در جهان است.

شورای مسلمانان انگلیس نیز در نامه‌ای به تراس گفته است که این اقدام نشانه مشروعیت بخشیدن به اشغال قدس توسط رژیم غاصب است. این سازمان همچنین هشدار داده است که این اقدام مقامات می‌تواند به وجهه بین‌المللی انگلیس صدمه وارد کند.

حزب کارگر، لیبرال دموکرات و احزاب ملی اسکاتلند هم همگی اعلام کرده‌اند با این تصمیم لیز تراس مخالفند و علیه آن مبارزه خواهند کرد.

این طرح برای نخستین بار توسط تراس در نامه‌ای به دوستان محافظه کار رژیم صهیونیستی (CFI) یک گروه لابی طرفدار این رژیم در اوایل سال جاری پیشنهاد شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا