ترفندهایی برای داشتن سرویس بهداشتی همیشه خوشبو


ترفندهایی برای داشتن سرویس بهداشتی همیشه خوشبو

در برخی از ساختمان‌ها، بوی بد سرویس بهداشتی باعث نارضایتی ساکنین می‌شود. سوال اصلی این است که علت اصلی بوی بد سرویس بهداشتی چیست؟

چطور سرویس بهداشتی خوشبو داشته باشیم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، چگونه می‌توان بوی بد فاضلاب و سرویس بهداشتی را از بین برد؟ سرویس‌های بهداشتی یکی از منابع تولید بوهای نامطبوع در محیط خانه و کار هستند و گاهی غلبه بر این معضل دشوار است. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا دلایل بوی بد سرویس بهداشتی را با یکدیگر بررسی نماییم.

بوی بد سرویس بهداشتی

از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد از بوگیرها برای کاهش بوی بد استفاده می‌کنند. در صورتی که بوگیر، تنها یک ماده خوشبو کننده است و بوی بد را موقت از بین می‌برد. دلیل اصلی بوی بد حمام و سرویس بهداشتی، گازی به نام سولفید هیدروژن است. این گاز حاصل تجزیه مواد درون فاضلاب است و کاملا قابل اشتغال و سمی می‌باشد. در حالت عادی، گاز فاضلاب توسط لوله‌ای به نام لوله ونت که به چاه فاضلاب متصل است، به پشت بام منتقل می‌شود. همین امر، مانع از جمع شدن گاز در فاضلاب شده و از خطرات آتی و انفجار فاضلاب جلوگیری می‌کند. حال تصور کنید که این گاز وارد سرویس بهداشتی شود. چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در خوشبینانه‌ترین حالت باعث بوی بد ساختمان می‌شود. برای رفع این بو، لازم است که ابتدا منشاء آن را پیدا کنید.

ترفندهایی برای داشتن سرویس بهداشتی همیشه خوشبو

دلایل بوی بد سرویس بهداشتی

هنگامی که بوی بد در منزل به مشام می‌رسد، اولین مکانی که به سراغ آن خواهید رفت تا مشکل را حل کنید، سرویس بهداشتی است. گاهی اوقات با وجود تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام و استفاده از اسپری خوشبو کننده، همچنان با بوی بد مواجه هستید و بوی بد فاضلاب از بین نمی‌رود. هنگامی که بوی بد سرویس بهداشتی با هیچ روش و تکنیکی رفع نمی‌شود، لازم است موضوع را جدی‌تر در نظر بگیرید و به دنبال پیدا کردن علت باشید. همانطور که متوجه شدید، علت بوی بد سرویس بهداشتی، نوعی باکتری است. این باکتری باعث تولید گازهای سپتیک می‌شود. گاز سپتیک شامل متان، آمونیاک و... است. به همین دلیل، غلظت بالای آن می‌تواند باعث آسیب دیدن سیستم تنفسی و حتی مرگ و میر شود. بنابراین، اولین قدم برای رهایی از بوی بد سرویس بهداشتی، پیدا کردن منشاء بو است که در زیر، دلایل این معضل را بررسی کرده‌ایم.

خرابی سیفون سرویس بهداشتی

یکی از اصلی‌ترین دلایل بوی بد سرویس بهداشتی، خراب بودن سیفون است. فلاش تانک با نگه داشتن مقداری آب در مخزن منحنی شکل، مانع از بازگشت گازهای سمی فاضلاب به داخل لوله و ساختمان می‌شود. در نتیجه، هنگامی که با بوی بد سرویس بهداشتی روبرو شدید، ابتدا به سراغ سیفون سرویس بهداشتی بروید؛ زیرا، مشکلات زیادی مانند نشتی سیفون و یا سست شدن اتصالات آن، می‌تواند باعث خرابی فلاش تانک و پخش شدن بوی بد در فضا ‌شود.

وجود مشکل در لوله ونت

سیستم لوله‌کشی فاضلاب دارای هواکش است که با مکش معکوس هوا به دفع گازهای آلوده و هدایت آن‌ها به خارج از ساختمان کمک می‌کند. در نتیجه، انسداد لوله ونت یا هواکش فاضلاب، گازهای سمی مجددا از چاه فاضلاب به داخل ساختمان برمی‌گردد.

مسدود شدن چاه فاضلاب

در اکثر موارد، علت بوی بد سرویس بهداشتی به دلیل مسدود بودن چاه فاضلاب توسط اجسام خارجی است. در چنین حالتی، مواد جامد یا مایع درون چاه فاضلاب به سمت لوله‌های فاضلاب هدایت نمی‌شوند و باعث ایجاد بوی بد در ساختمان می‌شود. در این مورد، جریانات فاضلاب کند می‌شوند و ساکنین ساختمان قادر به تشخیص این مشکل خواهند بود.

نشتی لوله فاضلاب در ساختمان

در برخی مواقع، نشتی لوله‌های فاضلاب در سرویس بهداشتی، باعث خروج گازهای آلوده از چاه فاضلاب می‌شود. این مشکل معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که لوله‌ها فرسوده شده باشند.

نحوه از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی

یکی از منابع تولید بوی نامطبوع در محیط خانه یا کار، سرویس‌های بهداشتی یا چاه فاضلاب است. احتمال دارد که بارها برای از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی تلاش کرده باشید و هربار با شکست مواجه شده باشید. در این بخش از مقاله قصد داریم تا چند پیشنهاد ساده جهت از بین بردن بوی نامطبوع در کمترین زمان معرفی کنیم.

ابتدا، مواد و وسایل زیر را تهیه کنید:

الکل

سرکه

آبلیمو

اسپری آب

دستکش

عینک محافظ

جوش شیرین

عطر یا روغن خوشبو کننده

ترفندهای از بین بردن بوی نامطبوع سرویس بهداشتی

نشت گاز فاضلاب یا همان سولفید هیدروژن به داخل محیط و استشمام آن بسیار آزاردهنده است. در برخی مواقع این نشتی گاز دائمی است و گاهی هم فقط در زمان‌های خاص اتفاق می‌افتد. امروز قصد داریم تا راهکارهای رفع بوی نامطبوع و ناخوشایند را با شما در میان بگذاریم.

استفاده از یک ترکیب قوی برای رفع بوی بد سرویس بهداشتی

در این روش، نیاز به سه ترکیب تمیزکننده جهت از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی دارید. برای تهیه این ترکیب، جوش شیرین و آب‌لیمو را به نسبت مساوی ترکیب کنید تا یک خمیر لطیف و نرم بدست بیاید. سپس، با استفاده از یک فرچه مناسب تمامی درزها و گوشه‌های سرویس بهداشتی را تمیز کنید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، مقداری سرکه بر روی قسمت‌های که خمیر وجود دارد، اسپری کنید. سپس، تمام قسمت‌های سرویس بهداشتی را آبکشی نمایید.

در صورت نیاز، می‌توانید از وسایل ضدعفونی کننده برای تمیزی بیشتر سرویس بهداشتی استفاده کنید. اینکار باعث تمیزی بیشتر و از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود و تا مدت طولانی‌تری از شر بوی بد سرویس بهداشتی در امان خواهید بود. بعد از اتمام فرآیند شستشو، چند قطره عطر را به مقداری الکل اضافه کنید و توسط اسپری در سرویس بهداشتی اسپری نمایید تا مدت طولانی‌تری، بوی خوشایند و مطبوع را جایگزین بوی بد کنید.

استفاده از تهویه مناسب

برای داشتن یک سرویس بهداشتی تمیز و بدون بو، بهتر است از فن یا وسیله‌ای شبیه به تهویه استفاده کنید؛ زیرا، دسته‌ای از باکتری‌ها در مجاورت هوای تازه از بین خواهند رفت. در نتیجه، استفاده از تهویه مناسب، تاثیر مثبتی بر از بین بردن بوی ناخوشایند فاضلاب و سلامتی افراد خانه دارد. در صورتی که به تهویه مناسب دسترسی ندارید، سعی کنید که درب سرویس بهداشتی را باز بگذارید تا هوا به طور مداوم در حال گردش باشد.

نظافت مرتب سرویس بهداشتی را جدی بگیرید

بعضی مواقع بوی بد سرویس بهداشتی از فاضلاب است و برخی مواقع، نظافت اشتباه و با فاصله زمانی زیاد، باعث باقی ماندن بوی بد و نامطبوع در سرویس بهداشتی می‌شود. بنابراین، بهتر است که دو بار در هفته سرویس بهداشتی را نظافت کنید. هنگام شستن و نظافت کردن تمامی درزها، دیوار، زمین و سطل زباله سرویس بهداشتی را با دقت تمیز کنید. شستشوی منظم باعث افزایش زیبایی و پاکیزگی سرویس بهداشتی خواهد شد و می‌توان از بیمار شدن اعضاء خانه پیشگیری کرد. یکی از بهترین شوینده‌های دستشویی، سرکه سفید است. برای استفاده از این شیونده‌ی طبیعی، تنها کافی است که ۴ پیمانه سرکه سفید را درون سرویس بهداشتی بریزید. همچنین، خاصیت اسیدی سرکه باعث ضدعفونی شدن محیط می‌شود.

نکته: هنگام کار با سرکه از دستکش مناسب استفاده کنید.

جرم‌های سرویس بهداشتی را از بین ببرید

یکی از مهم‌ترین مراحل شستشو جهت از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی، جرم‌زدایی آن است. برای از بین بردن جرم می‌توانید از مایع سفید کننده ‌ها، مواد شوینده شیمیایی و اسیدی استفاده کنید. یکی از موثرترین و رایج‌ترین جرم‌گیرهای خانگی، نوشابه است. این نوشیدنی اسیدی از قابلیت جرم‌زدایی بالایی برخوردار است.

کف دستشویی و درب چاه را تمیز کنید

برخی از افراد هنگام تمیز کردن سرویس بهداشتی از شستن زمین غافل می‌شوند. در حالی که آلودگی کف سرویس بهداشتی یکی از عوامل موثر در بوی بد سرویس بهداشتی است. بنابراین، هفته‌ای دوبار با استفاده از یک فرچه کف دستشویی و درب چاه را تمیز کنید.

خوشبو کننده خانگی درست کنید

یکی از راحت‌ترین ترفندهای از بین بردن بوی بد و ایجاد بوی مطبوع در سرویس بهداشتی، استفاده از خوشبوکننده‌ها است. می‌توانید به راحتی با استفاده از عطر، الکل، آب و روغن‌های خوشبوکننده یک محلول خوشبوکننده تهیه کرد. این محلول را مانند یک اسپری خوشبو کننده در محیط اسپری کنید.

از دستمال معطر استفاده کنید

استفاده از دستمال کاغذی معطر، یکی دیگر از ترفندهای ایجاد بوی خوشایند در سرویس بهداشتی است. در صورت دسترسی نداشتن به دستمال کاغذی معطر، می‌توانید چند قطره از عطر دلخواهتان را بر روی رول دستمال کاغذی اسپری کنید. در نتیجه، با هر بار چرخش رول دستمال کاغذی، رایحه مطبوع و خوشایندی در هوا منتشر می‌شود. این روش، یک ترفند مناسب برای حذف بوی بد سرویس بهداشتی است.

اسپری چند قطره عطر بر روی حباب چراغ

یکی دیگر از ترفندهای از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی، اسپری چند قطره عطر یا ادکلن بر روی حباب لامپ است. در هر بار روشن کردن و داغ شدن لامپ، بوی مطبوعی از آن ساطع می‌شود.

فن آخر

گاهی اوقات بوی بد سرویس بهداشتی به حدی آزادهنده است که مجبور به ترک دستشویی می‌شوید. در چنین مواقعی، بهتر است دستشویی را تمیز بشویید و تمامی درزها را تمیز نمایید. سپس، یک کیلو آهک را با ۱۰ لیتر آب ترکیب کنید و به خوبی تکان دهید تا تا آهک به خوبی در آب حل شود. ترکیب به دست آمده را از صافی رد کنید و محلول نهایی را به مدت یک شبانه روز در چاه بریزید. بعد از اتمام شستشو و تخلیه آهک در چاه، ترکیبی از آب، سرکه و آبلیمو تهیه کنید و در بطری اسپری تمیز بریزید. با اسپری کردن این محلول در فضای سرویس بهداشتی، به راحتی بوی بد از بین خواهد رفت.

منبع: هوم پلاس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی