دلایل ریختن موی ریش و سبیل + راه درمان


دلایل ریختن موی ریش و سبیل + راه درمان

دلایل بسیار متعددی را می‌توان برای ریزش موی صورت آقایان در نظر گرفت. یکی از علل ریزش مو در مردان ایجاد لکه‌های طاسی یا لکه‌های روش ریش، آلوپسی است.

ریزش موی ریش، علامت بیماری خاصیه؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، آلوپسی باربا یکی از این موارد است. این آلوپسی در واقع نوعی از آلوپسی آره آتا است. آلوپسی آره آتا یک بیماری خودایمنی است و می‌تواند باعث ریزش مو در مردان، از جمله ریزش موهای صورت آنها شود.

معمولا الگوی طاسی آلوپسی آره آتا در کودکی در افراد ظاهر می‌شود. این حالت از ریزش مو، یک بیماری مسری نیست. در این شرایط سیستم دفاع طبیعی بدن علیه فولیکول‌های مو فعال‌شده و با حمله به آنها موجب ریزش موها خواهد شد. این حالت ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر شود. درصورتی‌که آلوپسی آره آتا ریش‌ها را تحت تأثیر قرار داده و موجب ریزش ریش در مردان شود، به آن آلوپسی باربا گفته می‌شود.

جوش‌های صورت و آلودگی پوستی نیز علت ریزش ریش در مردان است. درماتوفیتوز دلیل مهم دیگر ریزش موی صورت در مردان است. قارچ‌ها می‌توانند با ایجاد Ringworm در صورت، یک عفونت پوستی بسیار شایع را ایجاد کنند که ریزش ریش و سبیل هم یکی از عوارض این بیماری است. این حالت از ریزش ریش در مردان حالت مسری دارد و می‌تواند از طریق حوله، مسواک، برس مو و وسایل مشترک به دیگران انتقال یابد. حتی حیوانات نیز می‌توانند عامل انتقال این عفونت پوستی به انسان باشند.

عدم رعایت بهداشت فردی، اتاق‌خواب مرطوب، عدم استفاده از حوله و روبالشتی های تمیز و آفتاب‌خورده، استفاده از وسایل اصلاح آلوده و غیربهداشتی صورت و شرایط آب‌وهوایی گرم و مرطوب دلایل دیگر ریزش ریش در مردان است.

شیمی‌درمانی دلیل مهم دیگر ریزش موی صورت آقایان است. آلوپسی ناشی از شیمی‌درمانی در آقایان که می‌تواند موجب ریزش موی مردان شود، ممکن است در صورت و روی ریش‌ها اثر بگذارد. ریزش ریش می‌تواند به دنبال پسوریازیس و واکنش‌های آلرژیک پوستی هم اتفاق بیفتد.

دلایل ریختن موی ریش و سبیل + راه درمان

تشخیص ریزش ریش آلوپسی باربا

برای تشخیص آلوپسی باربا باید از پزشک و متخصص پوست و مو کمک گرفت. بر اساس نشانه‌های ریزش ریش در مردان، از جمله ریزش سکه‌ای ریش می‌توان آلوپسی باربا را تشخیص داد. برای تشخیص ممکن است پزشک از تست‌ها و آزمایش‌های تخصصی نیز کمک بگیرد.

برای مثال ممکن است نمونه‌های مو را در زیر میکروسکوپ به‌صورت دقیق بررسی کند. گاهی برای تشخیص آلوپسی باربا به بیوپسی پوست سر یا آزمایش خون نیاز است. حتی باید نشانه‌های یک عفونت یا بیماری زمینه‌ای مانند یک بیماری خودایمنی در فرد بررسی شود.

حتی بررسی هورمون‌های تیروئید و دنبال‌کردن اختلالات و بیماری‌های غدد تیروئید به همراه تست و بررسی عفونت‌های قارچی هم برای تشخیص ریزش موی صورت مدنظر قرار می‌گیرد. تمام این تست‌ها و آزمایش‌ها می‌توانند برای تشخیص ریزش مو با الگوی ریزش سکه‌ای به متخصص پوست و مو کمک کنند.

جلوگیری از ریزش ریش و سبیل

در بسیاری از مواقع امکان جلوگیری از ریزش ریش و سبیل وجود ندارد و این امر اجتناب‌ناپذیر است. خصوصا در مواردی که ریزش موهای صورت به دلیل یک بیماری زمینه‌ای و خودایمنی اتفاق می‌افتد. بااین‌حال با رعایت برخی موارد می‌توان احتمال ریزش ریش و سبیل را کاهش داد. مواردی زیر می‌تواند در جلوگیری از ریزش ریش و سبیل مؤثر باشد:

رعایت بهداشت فردی

استفاده از وسایل پوست صورت تمیز و بهداشتی

عدم استفاده از حوله و وسایل شخصی مشترک با دیگران

درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی پوست صورت.

برای درمان ریزش ریش ابتدا باید علت دقیق این ریزش مشخص شود و مسیر درمانی بر اساس آن تعیین شود.

درمان ریزش ریش و سبیل

برای درمان ریزش ریش و سبیل باید دلیل این ریزش تشخیص داده‌شود. در خصوص درمان آلوپسی باربا در حال حاضر هیچ درمان به خصوصی وجود ندارد. تنها می‌توان علائم بیماری را درمان و مدیریت کرد. گاهی اوقات با روش‌های درمانی ممکن است آلوپسی باربا را موقتا متوقف کرد تا موها مجددا کمی رشد کنند. در نتیجه فرد برای مدت محدودی در صورت خود مو دارد، اما ممکن است بعد از یک دوره موها دوباره شروع به ریزش کنند.

روش‌های درمانی ریزش ریش تا حدودی با روش‌های درمان ریزش مو در مردان یکی است، چون عموما الگو و علت ریزش موی صورت با سر تقریبا یکی هستند. درمان‌های مختلف بسته به سن، میزان ریزش مو و عوامل متعدد دیگر مشخص‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند. در آلوپسی باربا هدف از درمان جلوگیری از حمله سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو و تحریک رشد موهای صورت است.

درمان‌های دارویی چه داروهای خوراکی و چه موضعی، درمان ریزش ریش با جراحی، ایمونوتراپی، تزریق استروئیدها و سایر روش‌های دیگر را می‌توان برای درمان ریزش موی صورت به کار برد. درمان ریزش ریش می‌تواند با برخی فوم‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌های تقویتی نیز دنبال شود.

در ادامه روش‌های درمان ریزش ریش را با هم مرور می‌کنیم:

۱. درمان با داروهای موضعی

داروها بخش مهمی از درمان ریزش موی صورت را تشکیل می‌دهند. چندین داروی مختلف را می‌توان برای درمان ریزش موی ریش استفاده کرد. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کورتیکواستروئیدها؛ این‌ها داروهای ضدالتهابی هستند که برای سرکوب سیستم ایمنی استفاده می‌شوند. معمولاً آنها به‌صورت موضعی یا تزریقی مورداستفاده قرار می‌گیرند و موجب کاهش حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو خواهند شد. این داروها اختصاصا برای درمان آلوپسی باربا مدنظر قرار می‌گیرند.

ماینوکسیدیل (روگین)؛ این یک داروی موضعی است که برای درمان آلوپسی یا طاسی استفاده می‌شود. برای تمام الگوهای ژنتیکی ریزش مو، هم در مردان و هم در زنان این دارو مورداستفاده قرار می‌گیرد. می‌توان آن را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین درمان‌های دارویی ریزش مو در نظر گرفت. برای درمان ریزش موی صورت هم از این دارو استفاده می‌شود. برای مصرف باید دو بار در روز، دارو به‌صورت مایع یا کف روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال شود. معمولا نتایج بعد از سه ماه قابل‌مشاهده است. این دارو برای ریزش ریش با سایر دلایل مانند شیمی‌درمانی و عفونت‌های پوستی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دیفن سیپرون (DPCP) ؛ این دارو را می‌توان روی لکه‌های طاس (لکه‌های سکه‌ای ریزش ریش) اعمال کرد. استفاده از این داروی موضعی باعث بروز یک واکنش آلرژیک می‌شود که با قرمزی، تورم و خارش همراه است. تصور می‌شود که این دارو هم سیستم ایمنی را فریب می‌دهد تا گلبول‌های سفید خون را به سطح پوست بفرستد و به‌این‌ترتیب التهاب را کاهش دهد. در نتیجه این ترفند می‌تواند فولیکول‌های مو را فعال نگه دارد و مانع ریزش ریش و سبیل شود. دسترسی به نتایج مطلوب ممکن است تا سه ماه طول بکشد.

آنترالین؛ این یک کرم موضعی یا پماد است که اغلب برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود. ماده قیر مانند موجود در این دارو یک‌بار در روز روی لکه‌های بدون مو قرار می‌گیرد و به مدت ۳۰ دقیقه تا چند ساعت باقی می‌ماند. این دارو پوست را تحریک می‌کند و باعث رشد مجدد موهای صورت می‌شود. نتایج معمولاً در عرض ۸ تا ۱۲ هفته قابل‌مشاهده است.

۲. درمان با ایمونوتراپی

روش درمانی دیگری که برای درمان ریزش ریش مورداستفاده قرار می‌گیرد، ایمونوتراپی نام دارد. ایمونوتراپی موضعی تکنیکی است که در آن از یک ماده شیمیایی مانند دیفن سیپرون روی پوست استفاده می‌شود تا باعث ایجاد بثورات آلرژیک در بخش‌های آسیب‌دیده پوست شود. این ترکیب و واکنش‌های ایجادشده به دنبال مصرف آن، ممکن‌است در عرض شش ماه باعث رشد موهای جدید شود. بااین‌حال اما برای حفظ رشد مجدد موهای صورت باید درمان را ادامه داد.

۳. درمان تزریقی

تزریق استروئید یک گزینه رایج برای آلوپسی خفیف و تکه‌تکه در مردان است. از این روش برای کمک به رشد مجدد مو در نقاط طاس‌شده استفاده می‌شود. در این روش سوزن‌های ریز استروئیدی را به پوست لخت نواحی آسیب‌دیده تزریق می‌کنند. برای رشد مجدد موهای صورت، درمان باید هر یک تا دو ماه یک‌بار تکرار شود. نکته مهم در خصوص استفاده از این روش برای درمان ریزش ریش این است که این روش از ریزش موهای جدید جلوگیری نمی‌کند.

۴. درمان‌های خوراکی

قرص‌های کورتیزون گاهی برای ریزش موی وسیع مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما به دلیل احتمال بروز عوارض حتما باید مصرف این داروی خوراکی برای درمان ریزش ریش، با مشورت و تحت‌نظر پزشک صورت بگیرد. داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی خوراکی، مانند متوترکسات و سیکلوسپورین، گزینه‌های دیگر در درمان خوراکی ریزش ریش هستند.

این داروها با مسدودکردن پاسخ سیستم ایمنی عمل می‌کنند، اما به‌دلیل خطر عوارض جانبی مانند فشارخون بالا، آسیب کبدی و کلیوی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های جدی نمی‌توانند برای مدت طولانی مورداستفاده قرار بگیرند.

۵. درمان ریزش ریش با نوردرمانی

نوردرمانی، فتو‌شیمی‌درمانی یا فتوتراپی نامیده می‌شود. این یک نوع پرتودرمانی است که از ترکیبی از یک داروی خوراکی به نام پسورالن و نور UV برای درمان ریزش موی صورت استفاده می‌کند. تأثیر این درمان در کنار درمان‌های مکمل قابل‌توجه است.

۶. درمان خانگی ریزش ریش

شواهد زیادی برای حمایت از اثربخشی درمان‌های خانگی برای درمان ریزش مو در ناحیه ریش یا درمان خانگی ریزش سکه‌ای ریش آقایان وجود ندارد. بااین‌حال، هیچ یک از این راه‌حل‌ها به‌احتمال زیاد باعث آسیب نمی‌شوند و ضرری ندارند؛ بنابراین ممکن است ارزش امتحان‌کردن را داشته باشند.

برخی از درمان‌های خانگی برای ریزش ریش عبارت‌اند از مالش ملایم یکی از موارد زیر به ناحیه آسیب‌دیده ریش:

آب سیر

آب پیاز

چای سبز خنک‌شده

آلوئه‌ورا

روغن کرچک، روغن نارگیل یا روغن بادام

اسطوخودوس، رزماری یا شمعدانی

روغن ماهی

مصرف مکمل‌های حاوی جینسینگ، جوجوبا و نخل اره‌ای

درمان با ماساژ پوست

استفاده از رژیم‌های غذایی با خاصیت ضدالتهابی.

برخی از افراد ممکن است از قرص‌های روی یا بیوتین و همچنین مکمل‌های رشد مو هم برای درمان ریزش موی صورت خود استفاده کنند. برخی دیگر ممکن است به درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی یا رایحه‌درمانی روی بیاورند.

روش کاشت ریش هم مانند کاشت مو است با این تفاوت که در ناحیه ریش انجام می‌شود.

۷. درمان با جراحی، کاشت ریش

این روش درمانی در واقع یک روش اختصاصی برای درمان ریزش مو در مردان است. در روش جراحی که به آن کاشت ریش هم گفته می‌شود، درست مانند روش درمان جراحی ریزش مو در مردان و کاشت مو در آنها، از این تکنیک برای درمان ریزش موی صورت استفاده می‌شود.

در درمان ریزش ریش در مردان با استفاده از جراحی از موهای سایر قسمت‌های بدن خود فرد برای درمان استفاده می‌شود. کاشت موی ریش هم دقیقا با همین شیوه دنبال می‌شود و از موهای خود بدن فرد برای درمان ریزش ریش در مردان استفاده می‌شود.

معمولا فولیکول‌های موی استفاده شده در این روش از سر افراد گرفته می‌شود. با پیوند مو به ریش صورت، موهای ضعیف‌شده و ریخته‌ی این قسمت‌ها مجددا ضخیم و تقویت می‌شوند و شروع به رشد می‌کنند. این روش درمانی خصوصا برای مردانی که رشد ریش‌ها به‌صورت تکه‌تکه است و ظاهر ناخوشایندی به چهره آنها می‌دهد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

تکنیک‌های متفاوتی برای کاشت موی ریش در مردان استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها، تکنیک FUE و دیگری تکنیک FUT نام دارد. در هر دوی این روش‌ها، مو از یک قسمت از بدن برداشته می‌شود و به خط فک بیمار و هرجایی که باید ریش‌ها رشد کنند، اضافه خواهد شد. در مطاب کاشت مو در محله سلامت دکترتو می‌توانید انواع روش‌های کاشت را یک‌جا مرور کنید.

۸. درمان با محصولات شیمیایی

در کنار تمام روش‌های درمانی، می‌توان درمان با برخی از محصولات شیمیایی را هم برای درمان ریزش ریش مدنظر قرارداد. استفاده از انواع پمادها، کرم‌ها، لوسیون‌ها و ترکیبات موضعی که با ترکیباتی که دارند می‌توانند به درمان ریزش موی صورت کمک کنند.

این سرم‌ها که در قالب محصولات شیمیایی مختلف تولید و عرضه می‌شوند، هرکدام می‌توانند برای درمان برخی از علائم مورداستفاده قرار بگیرند. بسیاری از این ترکیبات شیمیایی با عنوان سرم‌های تقویت رشد ریش‌ها شناخته می‌شوند. میزان تأثیرگذاری آنها بسته به برند تولیدکننده و محتویات تشکیل‌دهنده آنها دارد.

۹. درمان ریزش ریش با طب سنتی

در طب سنتی هم برای درمان ریزش ریش درمان‌هایی ارائه می‌شود که در اکثر این درمان‌ها از ترکیبات گیاهی و خانگی استفاده می‌شود. معمولا در ابتدا سبک زندگی و رژیم غذایی در ارائه درمان‌های طب سنتی لحاظ شده و بر اساس طبع افراد، از ترکیبات متعددی برای درمان ریزش سکه‌ای ریش استفاده می‌شود.

ترکیباتی مانند سیر، پیاز، خردل، پودر فندق سوخته و ترکیباتی ازاین‌دست در طب سنتی برای درمان ریزش ریش و سبیل مورداستفاده قرار می‌گیرند. روغن بادام تلخ، گوگرد، روغن زیتون، آب‌لیمو، سرکه و جوشانده برگ بید هم در طب سنتی برای درمان ریزش موی صورت مورداستفاده قرار می‌گیرند.

۱۰. درمان با پی آر پی

برای درمان ریزش موی صورت، یکی از روش‌های بسیار کاربردی روش پی آر پی است. در این روش از پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان استفاده می‌شود. PRP یک روش درمانی است که توسط Vampire Facial معروف شده‌است و اکنون برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از آرتریت گرفته تا جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود.

در درمان ریزش موی صورت، پی آر پی با تحریک فولیکول‌های خفته برای رشد مجدد موهای سالم عمل می‌کند. این گزینه به‌طورکلی گزینه خوبی برای بیمارانی است که دارای تکه‌هایی از موهای کم پشت هستند یا دچار آلوپسی باربا شده‌اند. این روش برای درمان ریزش سکه‌ای ریش کاربرد زیادی دارد.

۱۱. درمان با مزوتراپی

مزوتراپی یکی از روش‌های درمان ریزش مو است که به رشد مجدد موها هم کمک می‌کند. اساسا این روش درمانی مؤثر برای کمک به رشد موهای سر مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما می‌توان از این روش برای درمان ریزش موی صورت هم کمک گرفت.

درمان با مزوتراپی برای رویش مجدد ریش‌ها برای آقایان مدنظر قرار می‌گیرد. معمولا درصورتی‌که موهای صورت به‌صورت نامنظم و پراکنده رشدکرده‌باشند یا این که رشد آنها بسیار کم و ضعیف‌باشد، از مزوتراپی ریش و سبیل استفاده می‌کنند.

متدهای متفاوتی برای اجرای تکنیک درمانی مزوتراپی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بر اساس الگوی ریزش ریش و میزان این ریزش، از کوکتل‌های درمانی متفاوتی استفاده می‌شود. کوکتل‌های آلوپاتیک مورداستفاده در مزوتراپی موها، معمولا حاوی ویتامین‌های مختلف، انواع مواد معدنی، الاستین، کلاژن، ترکیبات گشادکننده عروق و سایر اجزای فعال هستند.

در درمان ریزش ریش با مزوتراپی، پزشک بعد از بررسی دقیق مراجعه‌کننده، شرایط پوست و مشکلات مختلف مراجعه‌کننده از جمله بیماری‌های زمینه‌ای و غیره نوع کوکتل مناسب را مشخص می‌کند. یک سری از این کوکتل‌های درمانی هم فقط حاوی ترکیبات و عصاره‌های گیاهی هستند که به با آب ترکیب‌شده و فاقد هرگونه ترکیب شیمیایی هستند.

مراقب از موی صورت مانند موهای سر اهمیت زیادی در سلامت موها و جلوگیری از ریزش دارد.

روش‌های مراقبت از ریش برای جلوگیری از این عارضه

به‌صورت کلی روش‌های مراقبت از ریش برای جلوگیری از ریزش ریش در آقایان شامل رعایت اصول بهداشتی و تکنیک‌های مراقبت از مو می‌شود. همان‌طور که گفتیم اصول مراقبت از موی صورت و موی سر تفاوت زیادی با هم ندارند. استفاده از ترکیبات شوینده مناسب، کاهش مصرف ترکیبات ناسازگار با پوست صورت، درمان عفونت‌های پوستی، رعایت سلامت پوست صورت و غیره از جمله این مواردند. این‌ها همگی نکات مهم مراقبت از مو و درمان ریزش مو در مردان هستند.

برای داشتن ریش‌هایی سالم و یکدست، باید درست مانند اصول مراقبت از مو، ریش‌ها را هم مرتب با شامپو شست و شانه زد و همیشه آنها را مرتب نگه داشت. خواب کافی، پرهیز از مصرف الکل و سیگار و داشتن یک ابزار مناسب مراقبت از موی صورت از جمله این گزینه‌هاست.

شستن ریش‌های صورت در مراقبت از موها تأثیر زیادی دارد. باید از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کرد و مرتب ریش‌ها را به‌صورت روزانه شست‌. خاک، چربی، میکروب‌ها، آلودگی‌های پوستی و وجود پوست مرده می‌تواند برای ریش‌ها مضر باشد و موجب ریزش آنها شود.

روتین مراقبت از ریش

همان‌طور که گفته شد، مراقبت از ریش و سبیل هم درست مانند روش‌های مراقبت از مو به داشتن یک برنامه روتین روزانه مراقبتی و یک سری ابزارها و محصولات خاص نیاز دارد. شوینده‌های مناسب، داشتن یک شامپوی متناسب با نوع پوست، استفاده از یک حوله تمیز و خشک و شانه مخصوص ریش‌ها از جمله این ابزارها هستند.

برای تغذیه مناسب ریش‌های صورت به‌منظور جلوگیری از ریزش ریش و سبیل، باید از یک اسکراب لایه‌بردار مناسب استفاده کرد. داشتن یک مرطوب‌کننده حاوی SPF در زمان رشد ریش‌ها و سپس مصرف یک مرطوب‌کننده بدون SPF بعد از رشد ریش‌، می‌تواند به‌سلامت موهای صورت کمک کند.

علاوه بر این، یک نرم‌کننده مناسب ریش هم می‌تواند مؤثر باشد. داشتن روغن یا مرطوب‌کننده مناسب و سازگار با نوع پوست صورت از جمله روش‌های مناسب تغذیه ریش است. تمام این گزینه‌ها می‌توانند برای تغذیه ریش‌ها و جلوگیری از ریزش موهای صورت مفید باشند.

تأثیر تغذیه بر سلامت ریش و سبیل

رژیم غذایی هم در گسترش و تشدید ریزش مو بی‌تأثیر نیست. غذاهای حاوی قند، تنقلات فراوری‌شده، مصرف الکل و مواردی از این‌ دست می‌توانند به افزایش التهابات پوست و تحریک پوستی بیانجامد و در نتیجه موجب ریزش موی صورت شوند. به همین دلیل حتی در افرادی که برای آنها بیماری‌های خودایمنی تشخیص‌داده‌شده است، حتما یک رژیم غذایی ضدالتهابی در نظر گرفته خواهد شد.

مصرف بیشتر سبزیجات، گوشت بدون چربی، غلات کامل، مصرف ویتامین‌ها و ماهی می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی مشکلات پوستی و ریزش ریش کمک کند. تمام روش‌های مراقبت از مو می‌تواند در مراقبت از ریش و سبیل هم مؤثر باشند.

به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

در صورت بروز نشانه‌های اولیه ریزش موی صورت، بهترین کار مراجعه به یک متخصص پوست و موی درجه یک است. در واقع متخصصان پوست و مو باتجربه درمان مشکلات پوست سر و درمان ریزش مو، می‌توانند با روش‌ها و اصول درمانی مناسب، به کاهش نشانه‌های ریزش موی صورت و درمان ریزش ریش کمک کنند. درصورتی‌که علت ریزش ریش و موهای صورت آلوپسی باربا باشد، باید به دنبال بهترین دکتر برای درمان ریزش مو سکه‌ای بود.

سؤالات متداول شما

طبق روال همیشه تا به اینجای مطلب، مسائل مهم در مورد ریزش ریش و روش‌های درمان hن را با هم بررسی کردیم و الان نوبت جواب‌دادن به سؤال‌های شماست.

علت ریزش مو سکه‌ای ریش چیست؟

ریزش مو سکه‌ای ریش در واقع منشاء ژنتیکی دارد و یک بیماری خودایمنی است. در این حالت سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و در نتیجه آن ریزش موهای صورت اتفاق می‌افتد. ریزش موی سکه‌ای ریش را با نام آلوپسی باربا می‌شناسند. این مشکل مسری و ارثی نیست. بااین‌حال وجود سابقه خانوادگی یا وجود سایر بیماری‌های خودایمنی می‌تواند احتمال بروز ریزش ریش با الگوی سکه‌ای را افزایش دهد.

مراقبت از مو چه تأثیری بر پیشگیری از ریزش مو دارد؟

روش‌های مراقبتی از موها تأثیر به سزایی در جلوگیری و پیشگیری از ریزش موهای سر، صورت و بدن دارد. داشتن روتین‌های روزانه مراقبت از پوست و مو با استفاده از مواد مصرفی مناسب و سازگار با پوست و مو و به کمک ترکیبات مغذی متفاوت می‌تواند مانع از ریزش موها شود.

راز داشتن موهایی سالم در رعایت شیوه‌های اصولی مراقبت از مو است. خصوصا در مواردی که آلودگی و عفونت‌های پوستی دلیل ریزش موهای سر و صورت است، رعایت بهداشت فردی و دنبال‌کردن شیوه‌های مراقبت از مو تأثیر زیادی در پیشگیری از ریزش موی صورت خواهد داشت.

آیا ریزش ریش طبیعی است؟ چه زمان ریزش ریش طبیعی نیست؟

درست مانند ریزش موهای سر، ریزش موی صورت هم می‌تواند بخشی از روند طبیعی بدن باشد. این موها هم درست مانند موهای سر دارای یک چرخه رشد مشخص هستند که شامل سه فاز متفاوت می‌شوند. در فاز نهایی که تلوژن نام دارد، موهای صورت هم شروع به ریختن می‌کنند.

در این حالت موها به‌صورت محدود می‌ریزند. ریختن ریش‌ها در اثر شانه‎‌زدن یا حتی استعمال روغن‌ها و کرم‌های مراقبت از ریش‌ها، می‌تواند طبیعی باشد. اما اگر ریزش ریش با یک الگوی به‌خصوص، فراتر از حد نرمال باشد و نشانه‌های به‌خصوص ریزش ریش در فرد مشاهده‌شود، ریختن ریش‌ها دیگر امری طبیعی نیست. در ریزش سکه‌ای ریش، الگوی طاسی سکه‌ای در ریش و رشد نامنظم و پراکنده ریش‌ها می‌تواند مشخص‌کننده‌ی ریزش غیرطبیعی موهای صورت باشد.

ریزش ریش بعد از کاشت مو؛ چه ارتباطی بین این دو هست؟

ارتباط مستقیمی بین کاشت مو و ریزش ریش نیست. ریزش مو بعد از کاشت مو، بخشی از عوارض طبیعی این فرایند است. ممکن است بعد از کاشت موها، آنها به‌صورت موقتی شروع به ریزش کنند و این بخشی از فرایند ترمیم موهاست. البته در مواردی که برای کاشت مو از فولیکول‌های موی صورت استفاده می‌شود، ممکن است به دلیل یک خطای جراحی در هنگام انتخاب محل اهداکننده ایده‌آل یا یک خطای انسانی در حین جراحی و کاشت مو، ناحیه‌ای که از آن فولیکول‌های مو برداشته شده‌است دچار ریزش شود. در نتیجه به دنبال کاشت مو، ریزش ریش اتفاق بیفتد.

ریزش ریش بر اثر استرس حقیقت است یا شایعه؟

به‌صورت کلی استرس و اضطراب با الگوهای مختلف ریزش مو مرتب‌اند. آلوپسی می‌تواند در تمام بخش‌های بدن اتفاق‌بیفتد و درصورتی‌که در صورت و ریش‌ها آلوپسی ایجادشود، به آن آلوپسی باربا گفته خواهدشد. با وجودی که هنوز مطالعات کاملی در خصوص ارتباط بین استرس با ریزش ریش انجام نشده است، بااین‌حال بر اساس تأثیری که استرس روی ریزش موی کلی بدن دارد، احتمالا می‌توان ارتباطی هم بین ریزش موی صورت و استرس پیدا کرد.

بهترین پماد ریزش ریش چیست؟

پماد الوکون (ممتازون) از جمله بهترین پمادهایی است که برای درمان ریزش ریش مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته اکثر افراد نتایج بهتری از ماینوکسیدیل گرفته‌اند. این محلول تنها محلول موضعی مورد تایید FDA برای رشد مجدد موها است و از آن در درمان ریزش ریش هم استفاده می‌شود. ماینوکسیدیل با فعال‌کردن موهای زائد برای رشد طولانی‌تر عمل می‌کند و می‌توان آن را گزینه درمانی مناسبی برای درمان ریزش ریش دانست.

باید بدانید که ریزش موی صورت تا حدی طبیعی است ولی اگر با الگوی خاصی اتفاق بیوفتد یا شدید باشید باید نگران آن باشید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ریزش مو در هر قسمتی از بدن می‌تواند اتفاق بیوفتد. طبیعتا موهای صورت یعنی ریش و سبیل هم می‌تواند دچار مشکل ریزش مو شود. ریزش ریش علائم و علل مختلفی دارد که بسیار زا آنها با ریزش مو به‌طورکلی یکی است. یعنی همان عللی که باعث ریزش مو می‌شوند باعث ریزش موی صورت هم می‌شوند. البته به این نکته دقت کنید که این ریزش بخشی از یک فرایند طبیعی است و تنها زمانی باید نگران آن باشید که ریش با یک الگوی خاصی شروع به ریزش کند یا ریزش شدید باشد.

روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو وجود دارد که مجددا اشتراکات زیادی با ریزش به به‌صورت‌کلی دارد. از روش‌های درمان دارویی گرفته تا پمادها و سرم‌های مختلف و روش‌های خانگی و طب سنتی. در این میان روش‌های جدیدتری مانند نوردرمانی و مزوتراپی هم در درمان ریزش مو بسیار مفید هستند. روش دیگری که احتمالا برای شما آشناست، کاشت است. کاشت ریش هم مانند کاشت موی سر است و از نظر ماهیت تفاوتی با هم ندارند.

رعایت اصول مراقبت از مو در مورد موهای صورت هم اهمیت زیادی دارد که باید به آن دقت کنید. شستشوی مرتب ریش با محصولات مناسب، مرطوب‌کردن آن، لایه‌برداری و کوتاه‌کردن مرتب آن از جمله کارهایی است که برای مراقبت از ریش باید انجام دهید.

در پایان باید گفت که الگوهای ریزش ریش معمولا زمینه ژنتیکی و خودایمنی دارد. در نتیجه در خصوص این نوع از ریزش موی صورت در آقایان کار چندانی برای پیشگیری نمی‌توان انجام داد. بهترین کار رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از مواد و ترکیبات التهاب زاست تا تأثیرات منفی ریزش سکه‌ای ریش را کاهش داد.

منبع: دکتر تو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا