«فصل شیدایی» روایتی تاریخی و تمدنی در قالب فرهنگ هنر و رسانه


«فصل شیدایی» روایتی تاریخی و تمدنی در قالب فرهنگ هنر و رسانه

قم- «فصل شیدایی» روایت رسانه‌ای و جذابی که با ترکیب صدا، نور و تصویر با متونی کارشناسانه و تنظیمی دقیق در نمایشی عظیم و فضایی باز با مخاطبان نامحدود، آن را جذاب و دیدنی کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی توکلیان*: در آستانه برگزاری کنگره شش هزار و نود شهید استان قم به همت مدیران فهیم و فرهنگی و تلاش مؤسسه رسانه‌ای اوج در راستای جهاد تبیین و انتقال مفاهیم ارزشمند آئینی و ارزشی، تاریخی و اعتقادی روایتی جذاب با تمسک به ساحت هنر و رسانه پیش روی مردم قرار گرفته است.

روایت رسانه‌ای و جذابی که در ترکیبی از صدا و نور و تصویر با متونی کارشناسانه و تنظیمی دقیق در نمایشی عظیم و فضایی باز با مخاطبان نامحدود آن را جذاب و دیدنی کرده است. فصل شیدایی در فصل‌های مختلف و در زمانی مناسب حاوی نکاتی است که این رویداد مهم جمعی را جذاب کرده است.

گفتمان شیرین و جذاب راوی و اجرای نمایشی صحنه‌های مختلف تاریخ اسلام و تشیع و بیان نمونه شاخصی از مجاهدت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با محوریت عملیات خیبر و شهادت فرمانده لشکر هفده علی بن ابیطالب علیه السلام در روزگاری که رویدادهای سخت این دهه نیز می کوشد تا روایت نادرستی را در اذهان عمومی ایجاد کند، ستودنی است.

«فصل شیدایی» روایتی تاریخی و تمدنی در قالب فرهنگ هنر و رسانه

فصل شیدایی اتفاقی جدید در قالب برنامه‌ای میدانی است که خانواده‌های عموم مردم را از قم و شهرهای مجاور برای تماشا نشستن به عشق آل محمد فراخوانده است و این حضور آگاهانه و عاشقانه مردم مهر تأییدی است برای اشتیاق وافر مردم ایران اسلامی برای آشنایی بیشتر و کسب بصیرت و معرفت نسبت به ارزش‌های والای اسلام و جمهوری اسلامی ایران.

فصل شهادت فرمانده شهید مهدی زین الدین گنجینه هشت سال رشادت و شهامت و شجاعت با زبانی شیرین و کوتاه و جذاب روایت می‌شود تا دهه هشتادی‌ها و نودی ها هم بدانند اگر یک متر از خاک این سرزمین آریایی تسلیم دشمن نشد؛ مدیون و مرهون همین روایت‌های کوتاه و جذابی است که گاه گاهی می‌شنوند یا می ببینند و می‌خوانند و استفاده هنرمندانه در تبیین گوشه‌هایی از واقعیت‌های تاریخ اسلامی برای نسل جدید، هنر فصل شیدایی در ارتباط با مخاطب است.

دورانی که دنیا به دیتا ژورنالیسم یا داده نگاری اقبال نشان داده است و بزرگان علم ارتباطات و رسانه؛ از آن تحت عنوان روزنامه‌نگاری داده محور نیز نام می‌برند؛ تحولی بزرگ در دنیای تبدیل مفاهیم به سازه‌ها به شمار می‌آید و دارد در عمل به یک استاندارد مهم در صنعت ارتباطات تبدیل می‌شود؛ فصل شیدایی شکل متکامل‌تر و ترکیبی از اینفوگرافی های تصویری و نیوزگراف های هنرمندانه را در کنار روایت شفاهی راویان دفاع مقدس قرار داده است تا در عصر رسانه‌های نوظهور که اکنون روندهای مورد علاقه کاربران مینی‌مال خوان در دنیای فضای مجازی و علاقمندان به پیام‌های تصویری مورد استقبال بیشتری است، مورد توجه قرار گیرد.

فصل شیدایی در عصر رسانه‌ای امروز کاربران و مخاطبان که در جست و جوی راه‌های کوتاه‌تر برای دسترسی به بیشترین اطلاعات و در جذاب ترین فرمت‌ها هستند و همواره به تعدادشان افزوده می‌شود توانسته است در نمایش هنرمندانه میدانی با بیان هنرمندانه و بهره جستن از ابزارهای رسانه‌ای بیشتر و بهتر؛ این مفاهیم میراثی و متمدنانه تاریخ اسلام و ایران اسلامی را به نسل حاضر انتقال دهد و علاقمندانه و مشتاقانه پیگیری کنند و شاید همین شیوه‌های نوآورانه در عصر رسانه باعث شده است تا ناشران و تولیدکنندگان محتوا به پذیرش دگرگونی‌های بنیادین تن دهند.

«فصل شیدایی» روایتی تاریخی و تمدنی در قالب فرهنگ هنر و رسانه

فصل شیدایی فصل نوینی برای مدیران فرهنگی است تا با این شیوه بتوانند برای مقابله «خرمشهرهای در پیش» که باید با جدیدترین و جذاب ترین شیوه‌های جنگ نرم آشنا شد و به میدان آمد الگو گرفت و ضروری است کارکردهای آشکار و پنهان رسانه برای تولید کنندگان و مدیران رسانه‌ای شفاف‌تر از گذشته تشریح شود و با علم کامل به توانایی دشمن در فضای حاضر پا به عرصه بگذارند.

فصل شیدایی در کنار سایر مزیت‌ها بیان دیگری از روایت را روانه ذهن و دل‌های مخاطبان می‌کند؛ روایتی که تنها به گفتار شفاهی راویان اکتفا نکرده است و تأثیر راوی گری همراه با تصویر، صدا، نور و فیلم و عکس و حرکت‌های فرم جمعی و نمایشی را ضریب قابل توجهی داده است و این رویکرد نوگرا برای روایت نوآورانه از جنگ و اسطوره‌هایش اقدامی جدید در روند توسعه فرهنگی است و فعالیت فرهنگی ارزشمند و ستودنی است.

فصل شیدایی می‌تواند هم چنان با تمسک به ساحت هنر و رسانه؛ ناقل نقل‌های نابغه‌های هم عصر ما باشد تا نسل‌های ایران اسلامی در برابر هر کتاب و تصویر و عکس و محصول فرهنگی دفاع مقدس ایستاده احترام کنند و ادای دین خود را به سرزمین مادری انجام دهند و نسل جوان و نوجوان ایران با افتخار به ایرانی بودن خود ببالند.

«فصل شیدایی» روایتی تاریخی و تمدنی در قالب فرهنگ هنر و رسانه

رویدادهای ارتباطی در روزگار معاصر در تعامل مداوم با فناوری هستند؛ از مزایای این نمایش بزرگ میدانی مبتنی بر هنر و رسانه به راحتی می‌توان به این موضوع اذعان داشت که مسئله پیچیدگی وابستگی به فناوری اطلاعات و ارتباطات در نمایش آثار هنرمندانه قابل جمع شدن است.

فصل شیدایی پدیده‌ای جدید ساده و هنرمندانه در انتقال مفاهیمی است که شاید در متون و با زبان غیر از هنر دریافت آن مفاهیم به راحتی قابل درک نباشد و به راستی بایستی پذیرفت که خلاقیت در زمینه ارتباطات، موجب پدیدار شدن تعداد زیادی طرح جدید می‌شود که امکانات انسانی را بزرگ‌تر می‌کند و اهداف بلندپروازانه‌تری نسبت به قبل به موضوعات می‌بخشد. در این فصل شیدایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات فرایندهای جدیدی را فراهم کرده که این روش‌های جدید ارتباطی را به سمت امکانات کاملاً جدید در ارتباط با مخاطب سوق می‌دهد و ساده سازی مفاهیم با زبان ایماژ و بهره جستن از هنر و فن آوری های نوین از مزیت‌های جدیدترین نمایش فصل شیدایی در پاییز هزار و چهار صد و یک در مجاورت مضجع منور کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.

*فعال فرهنگی و کارشناس رسانه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!