نخستین دیدار مقام‌های آمریکا با اعضای امارت اسلامی بعد از مرگ الظواهری


نخستین دیدار مقام‌های آمریکا با اعضای امارت اسلامی بعد از مرگ الظواهری

اقتصادنیوز: سی‌ان‌ان گزارش داده‌ مقام‌های ارشد دولت آمریکا برای نخستین بار بعد از اعلام مرگ سرکرده القاعده در دوحه با هیأتی از طالبان دیدار کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازفارس، مقام‌های ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه (۹ اکتبر/ ۱۷ مهر) با هیأتی از گروه طالبان دیدار کرده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با نقل این خبر به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت این نخستین دیدار رو در روی مقام‌های ارشد دولت بایدن با اعضای طالبان بعد از کشته شدن ایمن الظواهری، سرکرده گروهک القاعده در کابل بوده است.

مطابق این گزارش، معاون رئیس سیا و یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که مسئولیت امور افغانستان را به عهده دارد برای دیدار با هیأتی از طالبان به شهر «دوحه»، پایتخت قطر پرواز کردند. «عبدالحق واثق»، رئیس استخبارات طالبان از جمله کسانی بودکه در هیأت طالبان حضور داشت.

آمریکا مرداد ماه سال جاری مدعی شده بود در یک حمله پهپادی توانسته ایمن الظواهری را در آپارتمانش در کابل به قتل برساند؛ ادعایی که به سرعت با تشکیک مواجه شد و رفتارهای بعدی مقام‌های کاخ سفید شک‌ها را درباره روایت صحیح ماجرا از سوی آمریکایی‌ها تقویت کرد.

به عنوان مثال، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز ۱۱ مرداد گفته بود که تأیید مرگ سرکرده القاعده در افغانستان از طریق بصری انجام شده و برای آن تأیید از طریق آزمایش DNA وجود ندارد.

آمریکا بر اساس این ادعا که طالبان به ایمن الظواهری پناه داده، اعضای این گروه را به نقض «توافق دوحه» که در دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» میان واشنگتن و طالبان منعقد شده بود متهم کرده است. طالبان در آن توافق متعهد شده بود در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به گروه‌های تروریستی پناه نخواهد داد.

سی‌ان‌ان تصریح کرده مقام‌های آمریکایی از زمان حمله پهپادی ادعایی که به کشته شدن ایمن الظواهری منجر شد تعاملاتی با اعضای طالبان داشته‌ و از جمله، مذاکراتی برای آزادسازی یک شهروند آمریکایی به نام «مارک فریکس» انجام داده‌اند. با وجود این، مقام‌های ارشد دولت بایدن از چند روز قبل از کشتن ادعایی الظواهری هیچ دیدار رو در رویی با اعضای طالبان نداشتند.

سی‌ان‌ان نوشته حضور «دیوید کوهن»، معاون رئیس سیا و رئیس استخبارات طالبان در جلسه روز شنبه نشان‌دهنده تأکید طرف آمریکایی بر مبارزه با تروریسم است. کاخ سفید چند هفته پیش، همکاری با طالبان برای مبارزه با تروریسم را «یک رویداد در حال پیشرفت» توصیف کرده بود.

«تام وست»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان دیگر مقام ارشد حاضر در جلسه بود. وست، از زمان خروج آمریکا از افغانستان در سال گذشته به طور منظم با مقام‌های طالبان در تماس بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر