چطور کودک خود را نمازخوان کنیم؟


چطور کودک خود را نمازخوان کنیم؟

برای اینکه کودکان،درموقع بلوغ که نمازبرآنها مانند سایر وظایف اسلامی، واجب میشود آن را مرتب بخوانند، مستحب است پدر و مادر فرزندان خود را در دوران قبل از بلوغ به خواندن نماز وادار نمایند.

چطور کودک خود را نماز خوان کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید با راهکارهایی مفید درباره شیوه عادت دادن کودکان به نماز.

کودکی که نماز را کامل می‌خواند با کودکی که نماز را با عجله می‌خواند یکسان نیست، همچنین کودکی که تازه به نماز رو آورده با کودکی که چند سالی که در مسیر نماز قرار دارد، یکسان نیست، هر کدام از اینها باید به­ میزانی خاص تشویق شوند.

برای اینکه کودکان ، درموقع بلوغ که نمازبرآنها مانند سایر وظایف اسلامی، واجب میشود آن را مرتب بخوانند، مستحب است پدر و مادر فرزندان خود را در دوران قبل از بلوغ به خواندن نماز وادار نمایند.

که از حضرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله ) و حضرت صادق (علیه السلام ) نقل شده است که فرموده اند: « فرزندان خود را در سن هقت سالگی ، به نماز خواندن وادار نمایید.»

در انجام این تمرین علاوه بر اینکه پدر و مادر گوشة ازز مسئولیت خود را در رابطه با تربیت فرزند خودعملی می نمایند، بر پایة روایات اسلامی، ثواب و پاداش بسیاری نیز به دست می آورند، زیرا باعث می شوند که فرزندانشان به خواندن نماز عادت کند تا پس از بلوغ امادگی کاملی برای خواندن نماز بطور مرتب داشته باشند. بعلاوه در تمرین نماز لازم است مقدمه مسائل وضو و کیفیت وضو گرفتن را نیز به او یاد داده باشند.

چطور کودک خود را نمازخوان کنیم؟

*شیوه‌های تشویق

تحسین زبانی
-اعلام رضایت و محبت
-دعای خیر

خداوند متعال به پیامبر(ص) دستور می‌دهد تا به افرادی که زکات مال خود را می‌پردازند دعای خیر کند و بر آنها درود بفرستد که این کار مایه آرامش آنها می‌شود، «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ‌ سَکَنٌ‌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیم‌» دعای خیر شما برای فرزند نشان دهنده بیشترین رضایت و محبت به فرزند است و تأثیری قاطع در تداوم رفتار مطلوب در فرزند دارد.

-دادن هدیه

آنچه مهم است دادن هدیه است و مبلغ و ارزش مادی آن چندان مهم نیست. بنابراین، والدین در هدیه دادن باید از خرید هدیه‌های گرانقیمت و تجملاتی بپرهیزند، زیرا این کار هم سطح توقعات کودک را بالا می‌برد، هم از نظر اقتصادی خانواده را دچار مشکل می­‌کند.

-وعده دادن

همیشه نمی‌توان منتظر ماند تا فرزند گام جدیدی در نماز بردارد و به همین جهت، گاه لازم است در پیمودن مسیر رشد تسریع شود. در این موارد می‌توان از «وعده» استفاده کرد؛ به این صورت که به فرزند بگوییم اگر نمازت را سر وقت بخوانی، اسباب بازی مورد علاقه‌ات را برایت می‌خرم. این کار می‌تواند عاملی برای تسریع در پیشرفت فرزند در نماز باشد. البته وعده‌ای داده شود که قابل اجرا برای والدین باشد و حتماً به وعده خود عمل کنید. پیامبراکرم(ص) فرمود: کودکان را دوست بدارید و نسبت به آنان مهربان باشید و به وعده‌‌ای که به آنان داده‌اید، وفا کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟