رعایت ادب اختلاف در امت اسلامی از ضروریات است


آیت الله مبلغی تصریح کرد: امروز بحث مدیریت اختلاف به حدی اهمیت دارد که اگر صورت نگیرد، اختلافات فکری و اسباب تفرقه ایجاد می‌شود و اگر مدیریت شود نه تنها اسباب تفرقه برچیده می‌شود بلکه اسباب وحدت و همگرایی هم فراهم می‌گردد.

رعایت ادب اختلاف در امت اسلامی از ضروریات است
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری در وبینار سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک هفته وحدت اظهار داشت: بحث ادب اختلاف بحثی است که از گذشته تا به امروز همواره مورد توجه بوده و امروزه می توان نام جدیدی برای آن تحت عنوان نظریه مدیریت اختلاف اجتماعی، در جامعه ای که دو یا چند مذهب وجود دارند، استفاده کرد.

وی افزود: در جامعه بزرگ اسلامی که از مذاهب مختلف تشکیل شده است، اگر علما و اندیشمندان ادب و اختلاف را شناسایی نکنند و نظریه چگونگی مواجهه با اختلاف و مدیریت اختلاف و تعامل را نداشته باشند، دیدگاه ها و اندیشه هایشان به جامعه راه پیدا می‌کند و اختلاف اجتماعی ایجاد می‌گردد.

آیت الله مبلغی در همین خصوص ادامه داد: باید کاری کرد تا این اختلاف اندیشه، در حوزه اندیشه باقی بماند و ضربه ای به وحدت اجتماعی مسلمان‌ها نزند و حتی یک پشتوانه اساسی و مهم و محکمی برای وحدت اجتماعی و باز تولید وحدت اجتماعی داشته باشد.

وی اضافه کرد: یعنی باید یک کار سلبی و یک کار ایجابی تدارک ببینیم، کار سلبی این است که با نظریه اختلاف بتوانیم آثار سوء تفاوت ها و اختلافات فکری را از حیث تأثیرگذاری بر جامعه حذف و کنترل کنیم، کار ایجابی هم یعنی باید اختلاف ما نه تنها منشا اختلاف اجتماعی نشود بلکه مبنای باز تولید وحدت و تعامل نیز بگردد.

آیت الله مبلغی با بیان اینکه آیات زیادی وجود دارد که می تواند مبنای تأسیس این نظریه باشد، همانند آیه «فبشر عباد الذین یستمعون القول و فیتبعون احسنه» اظهار کرد: هر آن چه لازم است در این آیه با قدرت و جاذبه فراوان و با پشتوانه فکری دقیق بیان شده است.

وی ادامه داد: این آیه با بشارت آغاز می‌شود، می دانیم که بشارت را نسبت به یک امر عادی ارائه نمی کنند و آن را نسبت به یک اتفاق مهمی که تحولی را در بر دارد، ارائه می کنند، در واقع بشارت در این آیه در ارتباط با یک امر و اندیشه های اختلافی مطرح شده و این نشان می دهد که آیه در مقام ارائه چگونگی مدیریت اختلاف است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کلمه "عباد" در آیه ای که ذکر شد، کاملا بر وحدت و اتحاد تاکید دارد، گفت: منظور از این کلمه، جامعه ای است که می خواهد در مسیر خدا حرکت کند.

وی تصریح کرد: «یستمعون القول» در این آیه به این مفهوم است که برای مدیریت اختلاف باید سخن ها را شنید و همه مذاهب هرآنچه که باید را به زبان بیاوردند و حرف هایشان را بزنند. طبیعتاً وقتی "استماع القول" مطرح می شود، نباید در این زمینه تعصب به خرج داد و بی احترامی کرد.«یستمعون القول» در واقع به معنی سخنی است که ارزش شنیدن داشته باشد.

آیت الله مبلغی خاطر نشان کرد: "احسنه" را اگر "افضل تفصیل" تفسیر کنیم به معنای این است که نقل قول دیگری را هم حسن بشماریم، در واقع اگر ما بخواهیم استماع القول داشته باشیم، اول باید وحدت اجتماعی داشته باشیم و آن نباید به سمت ضربه زدن به وحدت اجتماعی پیش برود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: ما باید بگذاریم که این استماع القول رخ بدهد اگر اینطور باشد ما اندیشه را در فضای اندیشه نگهداشته ایم و جامعه را از حیث وحدت و اختلاف به دست اختلاف اندیشگی نسپرده ایم.

وی تصریح کرد:امروز بحث مدیریت اختلاف به حدی اهمیت دارد که اگر صورت نگیرد، اختلافات فکری و اسباب تفرقه ایجاد می‌شود و اگر مدیریت شود، نه تنها اسباب تفرقه برچیده می‌شود بلکه اسباب وحدت و همگرایی هم فراهم می‌گردد.

آیت الله مبلغی در پایان گفت: در مواجهه با مسائل تعاملات جهانی و قضایایی که مباحث اختلافی در آن وجود دارد و مربوط به کلام و یا اعتقادات است باید با احترام و ادب، نکات خود را بیان کرد. اگر این مهم رعایت شود، جوامع اسلامی متوجه می‌شوند که چگونه با یکدیگر تعامل کنند و اندیشه های یکدیگر را بپذیرند و مواجهه درست و زیبایی با آن داشته باشند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟