غفلت از گردشگری حلال در آستانه برگزاری جام جهانی قطر


غفلت از گردشگری حلال در آستانه برگزاری جام جهانی قطر

معاون امور بین الملل اتاق ایران گفت: می‌گویند کیش می‌خواهد میزبان برخی از توریست‌های جام جهانی قطر باشد اما سیاست گذاری خاصی در این رابطه انجام نشده و حتی از گردشگری حلال نیز غفلت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا یاوری امروز در نشست خبری اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه تجارت مربوط به وضعیت واردات و صادرات کالا می‌شود؛ متأسفانه ما کالای باارزش صادر می‌کنیم و در مقابل کالای بی ارزش و بی کیفیت با ساده‌ترین تکنولوژی مثل زیپ، کپسول گاز و… وارد می‌کنیم.

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران افزود: کالاهایی را وارد می‌کنیم که در ایران نمونه باکیفیت آن تولید می‌شود اما نمونه بی کیفیت را وارد می‌کنیم؛ در واقع با این کار به تولیدکننده فعال در آن بخش ضربه وارد می زنیم. از سویی دیگر جلوی واردات کالاهای خوبی مثل خودرو که نمی‌توانیم تولید کنیم را می‌گیریم.

وی ادامه داد: زمانی که می‌گوئیم باید کالاهای باکیفیت و با تکنولوژی بالا وارد شود به ما می‌گویند که به دنبال تجمل گرایی هستید. این در حالیست که فعالان اقتصادی و مردمی که در این کشور پول کسب کرده‌اند برای خرید کالاهای مدنظرشان به کشورهای دیگر مثل امارات و… می‌روند.

یاوری با بیان اینکه وزارت صمت در مورد ممنوعیت و عدم ممنوعیت واردات همچون واردات خودرو اهمیتی به نظرات اتاق بازرگانی ایران نمی‌دهد، تصریح کرد: اگر دولت اجازه واردات کالای لوکس را بدهد می‌تواند از عوارض بالایی که در قبال این کالاها دریافت می‌کند، بسیاری از نیازها را برطرف کند زیرا اینکه بسیاری از کالاها در ایران در دسترس نیستند خود تبدیل به مشکل دیگری شده است.

غفلت از گردشگری حلال در آستانه برگزاری جام جهانی قطر

وی به برگزاری جام جهانی قطر اشاره کرد و گفت: می‌گویند که کیش می‌خواهد میزبان برخی از توریست‌های جام جهانی قطر باشد این در حالیست که به هیچ وجه پیش بینی خاصی در مورد میزان و وضعیت اسکان افراد انجام نشده است؛ حتی افرادی که در کیش زندگی می‌کنند نمی‌دانند چگونه می‌توانند برای دیدن بازی‌ها به قطر بروند؛ باید سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیقی در رابطه با میزبانی از توریست‌ها انجام شود.

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اصطلاحی تحت عنوان «گردشگری حلال» داریم که مربوط به میزبانی از توریست‌های کشورهای اسلامی و دارای اشتراکات فرهنگی می‌شود؛ با این حال حتی در مورد گردشگری حلال هم در کیش برنامه ریزی خاصی صورت نگرفته است.

بادی اسکنر در فرودگاه‌ها نداریم

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی به نظرات بخش خصوصی اهمیتی نمی‌دهند، گفت: در موارد زیادی بخش خصوصی اظهارنظر می‌کند اما هیچ توجهی به آن نظرات نمی‌شود؛ مثلاً در فرودگاه‌های کشور بادی اسکنر نداریم و عدم واردات این دستگاه نیز ربطی به تحریم ندارد زیرا روسیه یکی از کشورهای تولیدکننده این کالاست؛ ما نامه زدیم و این مشکل را اعلام و ۳۰۰ مرتبه نیز پیگیری کردیم اما حتی یک پاسخ به ما ندادند.

بروکراسی، سد راه جذب سرمایه و عامل اصلی خروج سرمایه

یاوری در مورد جذب سرمایه گذاری خارجی هم گفت: در مورد عدم ورود سرمایه گذار آسیب شناسی در حال انجام است و قرار شده در قالب پژوهشی به دولت ارائه شود.

وی افزود: منتهی باید اشاره شود که برای جذب سرمایه گذار نیاز به ارائه تضامین و رفع بروکراسی داریم؛ نمی‌توان بدون تسهیل امور به فکر جذب سرمایه گذار بود.

یاوری به خروج سرمایه از کشور نیز اشاره کرد و گفت: از سویی دیگر مهم‌ترین دلیل خروج سرمایه از کشور نیز همین بروکراسی موجود و البته تورم است. اگر بروکراسی نداشتیم و ثبت لوگو و برند تا این حد سخت نبود بسیاری از برندها ما راحت تر جهانی می‌شدند.

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران در مورد مراکز و دفاتر تجاری، اظهار کرد: تأسیس دفاتر تجاری را به مراکز تجاری ترجیح می‌دهیم زیرا دفاتر تجاری کارمند محور نیستند و در صورتی که به شرکت‌های قوی و بزرگ که در آن کشورها فعالیت دارند، واگذار شوند اقدامات خوبی می‌توانند انجام دهند.

وی اضافه کرد: معمولاً به مراکز تجاری به عنوان بخش بازرگانی سفارتخانه نگاه می‌شود اما این نگاه روی دفاتر تجاری نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا