ادامه کف‌سازی شاخص کل بازار سرمایه/ چرا تقاضا در نمادهای پالایشی بورس رشد کرد


ادامه کف‌سازی شاخص کل بازار سرمایه/ چرا تقاضا در نمادهای پالایشی بورس رشد کرد

تحلیلگران بازار سرمایه از سطح حمایت شاخص و کف سازی شاخص صحبت می‌کنند. با این حال نباید فراموش کرد که ریسک‌های سیستماتیک بازار همچنان قدرتمند هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رکود در بورس هر روز در حال رشد است و معاملات با افت شدید همراه شده و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه نیز رشد کرده است.

بورس در این دو هفته گذشته، به دلیل شرایط اجتماعی پیش آمده، تحت تأثیر قرار گرفته و سرمایه حقیقی‌ها در حال خروج از بازار سهام است. معامله‌گران حقیقی در جریان معاملاتی مهر ماه نشان دادند که تمایل به فروش به شدت افزایش پیدا کرده و البته تعداد زیادی از حقیقی‌ها نیز ترجیح دادند که دست نگه دارند و معاملات خود را به شرایط معمول بازار موکول کردند.

طی روزهای اخیر، کاهش حجم معاملات و مخصوصا حجم معاملات خُرد سبب افت در شاخص‌های بورس شده است. رکود موجود در بازار سرمایه، بازار را همواره قرمزپوش کرده بود. با این وجود دولت، سازمان بورس و شرکت‌های حقوقی تلاش خود را برای مثبت کردن و یا کاهش صف‌های فروش آغاز کرده است. جلسه وزیر اقتصاد با شرکت‌ های بزرگ بورسی و بررسی شیوه استفاده از الگوریتم‌ها در روزهای گذشته را می‌توان نمونه‌ای از این تلاش دانست.

تحلیلگران تکنیکال از سطح حمایت شاخص و کف سازی شاخص صحبت می‌کنند. با این حال نباید فراموش کرد که ریسک‌های سیستماتیک بازار همچنان قدرتمند هستند و می ‌توانند بازار را قرمز نگه دارند.

* بررسی تکنیکال گروه پالایشی بازار سرمایه

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره رشد شاخص فرآورده‌های نفتی در روزهای گذشته گفت: چند روزی است نمادهای پالایشی مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته و تقاضای خوبی حتی در صف‌های خرید برای این نمادها ایجاد شده است. به نظر می‌رسد شاخص فرآورده‌های نفتی در محدوده 50 درصدی دنباله فیبوناچی مورد حمایت قرار گرفته است. همچنین در این محدوه و با رسم خط روند میان مدت می‌توان تقابل سطح 50 فیبو را به همراه خط روند دید.

وی ادامه داد: در مجموع این تقابل برای تکنیکالیست‌ها محدوده حمایتی خوبی است که می تواند هم این گروه را رشد دهد و رشد این گروه نیز می تواند باعث رشد بازار سرمایه شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شاید بتوان گفت الگوی هارمونیک هدف 50 فیبو را برای خود انتخاب کرده است و حالا باید در یک کانال صعودی بلندمدت‌تر آن را دید. کانال صعودی که تا اینجا شاخص فرآورده‌های نفتی واکنش خیلی خوبی به سطوح آن داشته است .

* افت دسته جمعی شاخص‌های بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه، نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 638 واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و 305 هزار و 83 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 88 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز با نزول 5 هزار و 627 واحدی در سطح 376 هزار و 20 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.47 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 138 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 824 واحد قرار گرفت.

* کاهش ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم 6 هزار و 555 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 249 میلیارد تومان بود که 34 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 284 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 34 درصد بوده است.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و 636 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت و نمادهای وطوبی (سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی)، غنوش (نوش مازندران) و سصفها (سیمان اصفهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افزایش ارزش صف‌های فروش بازار سهام

در پایان معاملات روز یکشنبه 39 نماد صف خرید داشتند و 110 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 24 درصدی به 153 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 64 درصد افزایش یافت و 217 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس)، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و وطوبی (شرکت سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد (آلومراد)، حپترو (حمل و نقل پتروشیمی) و وآذر (سرمایه ‌گذاری ‌توسعه ‌آذربایجان‌) تعلق داشت.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها