دولت فرمان بازار ارز را به دست گرفت / بازار دلار در آرامش است؟


دولت فرمان بازار ارز را به دست گرفت / بازار دلار در آرامش است؟

روند کاهشی قیمت دلار امروز ۱۷ مهرماه هم ادامه داشت و قیمت دلار بازار آزاد با حدود ۲۰۰ تومان کاهش، امروز به میانه کانال ۳۲ هزار تومان رسید. کارشناسان معتقدند اگر دلار به ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان برسد باید منتظر افت آن به کانال ۳۱ هزار تومان باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز تزریق نهاد‌های بازار ساز برای کنترل بازار ارز در دومین روز هفته‌ نیز ، بازار دلار را تحت تاثیر قرار داد و دلار همچنان در کانال ۳۲ هزار تومان شناور است. به گفته فعالان بازار حجم معاملات به نسبت هفته گذشته کاهشی بوده و نرخ‌دهی در این بازار کمتر صورت می‌پذیرد. بسیاری همین فضای خلوت معاملات آزاد ارزی را عامل مهمی در جهت حضور قیمت دلار در سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۳۲ هزار تومانی می‌دانند. دلار هرات نیز در محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان دارد.

روز گذشته قیمت دلار با قیمت ۳۲ هزار و ۵۵۰ تومان بسته شد و امروز یکشنبه ۱۷ مهر ماه تا این لحظه به قیمت ۳۲ هزار و ۵۱۰ تومان در نوسان است. در حالی که خبرهای رسیده از فعالان بازار حاکی از تزریق دوباره ارز از سوی بانک مرکزی به بازار است اما رقم این ارزپاشی مجدد دولت مشخص نیست.

باید دید زور سیاست‌های دولت به فنر فشرده دلار تا کجا می‌چربد و در روزهای آینده بازار ارز چه روندی در پیش خواهد گرفت.

در همین راستا برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی با این عنوان که دولت نمی‌خواهد در شرایط موجود کشور، قیمت دلار بشکند و ارز وارد بازار کرده به تجارت‌نیوز می‌گوید: هدر دادن منابع و ادامه سیاست‌های اشتباه گویا عادت دولت‌ها شده است.

سیاست بازارساز غلط است

او به وضعیت اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت در حال تثبیت وضعیت موجود است و فنر دلار در دستانش است در حالی که با توجه به تورم، ارزش ذاتی دلار ۳۲ و ۳۳ هزار تومان نیست و باید دید توانایی بانک مرکزی برای ادامه این سیاست غلط تا کجا ادامه دارد و چقدر است.

حق‌شناس در پاسخ به این‌که تا کجا دولت توانایی تزریق منابع به بازار ارز را دارد می‌گوید: فعلا این سیاست دولت است اما تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده که این روش همیشه شکست خورده و اشتباه است. اما ما عادت به رفتن راه‌های اشتباه داریم و نحوه تصمیم‌گیری دولت‌ها چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا برای موضوعات این‌چنینی تفاوتی ندارد. این سیاست اشتباه به ویژه در دوره های اول دولت‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

خبردرمانی چاره‌ساز نیست

او به ایجاد بحران‌های اقتصادی در پی خبردرمانی و پایین نگه داشتن قیمت دلار زیر ارزش ذاتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: یک جایی خبر باید به واقعیت تبدیل شود و خبردرمانی بی‌فایده است و نتیجه این درمان‌های سطحی، شرایط برجام است که می‌بینیم لحن طرف مقابل تندتر شده و کار برای ما سخت می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: در حال حاضر خروج ارز و سرمایه از کشور تشدید شده و ارزپاشی دولت در واقع رانت به کسانی است که سرمایه‌شان را از کشور خارج می‌کنند .

وی در خصوص کاهش نرخ طلا نیز می‌گوید: اهرم اصلی طلا دلار است اما انس جهانی نیز تا حدودی قیمت طلا را کنترل می‌کند . در حوزه داخلی بازدهی دلار بیشتر از طلا خواهد بود زیرا انس جهانی بر طلا تاثیر گذار است .

از سوی دیگر به عقیده برخی از تحلیلگران اقتصادی بازار تهران، از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ درآمد‌های ارزی کشور در راستای افزایش صادرات نفتی بیشتر شد که این امر توانسته ذخایر ارزی بانک مرکزی را تا حد مناسبی تقویت کند. در نتیجه بانک مرکزی پتانسیل قابل توجهی در جهت حمایت از معاملات بازار ارز کشور دارد. در روز‌های انتهایی هفته نخست مهر ماه نیز سیگنال‌هایی از تزریق حدودا ۷۰ میلیون دلاری نهاد بازار‌ساز به معاملات تهران مطرح شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح