رویکرد ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات است


رویکرد ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره به منظور دستیابی به توافق پایدار و متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره به منظور دستیابی به توافق پایدار و متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی است تا منافع ملت ایران را تأمین کند و این توافق پایدار و ماندگار باشد.

وی افزود: در گفتگوی اخیر وزیر خارجه با «جوزپ بورل» این موضع مجدداً مورد تأکید قرار گرفته که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است.

کنعانی درباره موضع گیری غیرمتعارف کشورهای اروپایی در خصوص اغتشاشات اخیر در ایران و حمله به سفارت ایران در دانمارک، گفت: متأسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم. بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می‌کنند و همزمان به دولت ایران توصیه می‌کنند در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زدند خویشتنداری کرده و از دست زدن به اقدامات خشونت آمیز پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران بارها گفته شنونده اعتراض و انتقاد است و به گفتگو اعتقاد دارد و حرف شنودگان را خواهد شنید، افزود: ایران به عنوان حافظ امنیت شهروندانش در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوت هستند و دو نتیجه متفاوت دارند.

وی گفت: اینکه در کشورهایی به گروه‌هایی اجازه فعالیت می‌دهند که سابقه اقدام تروریستی دارند و دست به اقدام علیه سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های ایران بزنند. در عمل چیزی می‌بینیم و در کلام چیزی؛ دورویی و نفاق را کنار بگذارند و به وظایف قانونی خود عمل و امنیت دیپلمات‌های ما را تأمین کنند و به مبانی و اصولی که به ما توصیه می‌کنند در قبال شهروندان خود پایبند باشند و هم در ارتباط با شهروندان دیگر کشورها.

کنعانی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز بیان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره به منظور دستیابی به توافق پایدار و متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی است تا منافع ملت ایران را تأمین کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در گفتگوی اخیر وزیر خارجه با «جوزپ بورل» این موضع مجدداً مورد تأکید قرار گرفته است که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است.

وی تاکید کرد: دیدگاه‌هایی در طرف مقابل مطرح شده و برخی از صداها را در حوزه غرب و اروپا یا آمریکا شنیدیم که روند گفت‌گوها را با مسائل اخیر داخلی در ایران ارتباط دادند و به اشاعه اخبار غلط و نادرست دامن می‌زنند. موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: موضوع مذاکرات چارچوب روشنی دارد و مواضع ایران بارها بیان شده و آماده‌ایم در همان مسیر کار را پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تأمین کننده منافع همه طرف‌ها باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بر اساس احترام و منافع متقابل آماده تعامل دوسویه با همه طرف‌هایی که در مسیر مذاکره قرار داشتند هستیم تا مذاکره به نتیجه برسد.

وی گفت: در برابر هرگونه تلاش طرف‌ها مشخصاً طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار برای امتیازخواهی و باج خواهی و در برابر هر اقدام محدود کننده علیه ملت و دولت ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع پاسخ خواهیم داد.

کنعانی با بیان اینکه در بحث آزادسازی اموال و پول‌های ایران در کره جنوبی و جای دیگر بدون ارتباط با هیچ موضوع دیگری بر ضرورت آزادسازی دارایی‌های ایران تأکید و روند مذاکرات را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: پیشرفت‌هایی در بخش آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران حاصل شده و امیدواریم شاهد آزادسازی این اموال باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدام برخی سفارتخانه‌های اروپایی مبنی بر عدم صدور روادید شینگن برای اتباع ایرانی، افزود: هر اقدام محدود کننده‌ای که در این زمینه صورت گیرد، اگر صحت داشته باشد، اقدام قابل قبولی نیست و ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی مغایر آن چیزی است که اعلام می‌کنند.

وی اضافه کرد: اینکه از حقوق مردم ایران صحبت کنند و از سوی دیگر محدودیت‌هایی برای سفر آنها ایجاد کنند رویکرد متناقضی است و امیدواریم این خبر درست نباشد و شهروندان ایرانی متناسب با نیازهای خود سفر انجام دهند.

کنعانی همچنین پیرامون حکم دادگاهی در بلژیک مبنی بر لغو ممنوعیت انتقال اسدالله اسدی به داخل کشور و استرداد وی به ایران، گفت: پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت این دیپلمات ایرانی ادامه دارد، همه تلاش‌هایی که نیاز بود در حوزه حقوقی، سیاسی و کنسولی انجام شود، انجام داده ایم و با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم شاهد آزادی وی در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم و این موضوع هرچه زودتر محقق شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله به مقر گروهک‌های تروریستی در شمال عراق، افزود: اقدامی که ایران انجام داد براساس اقدامات رسمی و شفافی بود که پیش از آن صورت گرفت. همان طور که به صورت رسمی اعلام کردیم اقدام ایران در ضربه زدن به مقرهای گروهک‌های معاند مسلح و تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق متعاقب همه اقدام‌های رسمی بود که ایران پیشاپیش انجام داده بود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به عدم اتخاذ اقدامات بازدارنده، ایران در این زمینه اقدام کرد که امنیت ملی خود و امنیت شهروندان و مرزها را برقرار کند، افزود: اقدام ایران برمبنای مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل قانونی بود و چنین اقدامی در عُرف بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

کنعانی با اعلام اینکه ایران به درخواست دولت عراق برای گفتگو پاسخ مثبت داد و هفته گذشته نشستی بین مسئولان ذیربط در بغداد برگزار شد، افزود: به رغم تاکید طرف ایرانی برای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق، انتظارات ایران به صورت صریح و واضح مبنی بر اینکه دولت عراق باید حاکمیت خود را بر تمام سرزمین خود اعمال و از تبدیل بخش‌هایی از خاک این کشور برای تعرض به مرزها و مرزبانان آن پیشگیری کند بیان شد و دولت عراق دیدگاه‌ها را شنید و قول‌های لازم را به ایران داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ایران ضمن حفظ آمادگی برای دفاع از امنیت خود و امنیت مرزها و شهروندانش و حفظ آمادگی برای برخورد با هرگونه اقدام غیرقانونی در انتظار اقدامات دولت عراق است که به مسئولیت‌های خود عمل و امنیت را به صورت کامل در مرزهای دو کشور برقرار کند.

وی درباره سرنوشت مذاکرات رفع تحریم‌ها، تصریح کرد: مذاکرات رفع تحریم‌ها دایر است و بعد از نیویورک تبادل پیام‌ها از طریق واسطه‌ها ادامه یافت و مسیر مذاکره باز است و امکان دستیابی به توافق بر مبنای مذاکراتی که تا الان انجام شد و متن پیشنهادی که مذاکره کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها ارائه کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکانپذیر است.

کنعانی افزود: از نظر ما امکان دستیابی به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: روند مذاکرات رفع تحریم هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد و مسیر خاص خود را دارد و در همان چارچوب باید پیش برود.

وی در مورد نقش داشتن برخی از شهروندان خارجی در تحولات داخلی اخیر ایران، گفت: بررسی‌ها در حال انجام است. به سفارتخانه‌های این افراد اطلاع رسانی شده است. انتظار است شهروندان خارجی که در حال سفر به ایران هستند به قوانین و مقررات پایبند باشند.

کنعانی افزود: ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشور امنی است و کسی در این زمینه متعرض آنها نخواهد شد و انتظار است مسافرانی که با انگیزه تجاری و گردشگری به ایران می‌آیند به قوانین و مقررات ایران پایبند باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره هشدار برخی کشورهای اروپایی به شهروندانشان برای ترک خاک ایران و عدم سفر به کشورمان گفت: این موضوع داخلی مربوط به ایران است و ما در عالی‌ترین سطح دیدگاه خود را اعلام کردیم. ایران در تعامل مستقیم و قانونی با این موضوع تعامل می‌کند.

وی تصریح کرد: اینکه کشورهایی به بهانه یک رخداد در داخل ایران به خودشان حق مداخله در امور داخلی کشورمان را بدهند مردود و غیرقابل قبول است. در خصوص اظهاراتی که برخی از وزرای خارجه مطرح کردند جالب است کشورهایی در خصوص موضوع حقوق زنان و حقوق بشر در ایران اعلام موضع می‌کنند که نه در تاریخ دوردست بلکه در تاریخ معاصرشان و ماه‌ها و سال‌های اخیر صفحات مشمئز کننده‌ای در نوع رفتارهای حقوق بشری خودشان می‌بینیم.

کنعانی با اشاره به اینکه یکی از کشورهایی که الان مدعی است در بحث حقوق زنان در ایران، شهروند ایرانی زن و مأمور رسمی آن کشور در مقابل دیدگان فرزندش به شدیدترین شیوه غیراخلاقی برخورد می‌کند، اظهار داشت: به خشن‌ترین وجه با شهروند خانم برخورد می‌کنند به گونه‌ای که حتی صدای برخی از نمایندگان پارلمان آن کشور هم درآمده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همان کشورهایی که خشونت‌های اخلاقی می‌کنند لازم است ملتزم به عدم خشونت باشند، تاکید کرد: حفاظت از اماکن دیپلماتیک وظیفه قانونی است. مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌ها باید حفظ شود.

وی افزود: این میزان از تعرض به یک نمایندگی دیپلماتیک در کشوری که خودش را مدعی حقوق بشر می‌داند در کجا اتفاق می‌افتد. هم اقدام غیرقانونی می‌کنند هم تأمین امنیت نمی‌کنند و هم از خشونت طلبان حمایت می‌کنند.

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره حملات اخیر در افغانستان، گفت: همچنان شاهد رخدادهای بسیار تلخی در افغانستان هستیم. همه حادثه بسیار تلخ اقدام تروریستی در مؤسسه آموزشی در غرب کابل را در کمتر از دو هفته قبل شاهد بودیم و چه تعداد دختران مظلوم و دانش آموزان در نتیجه اقدام تروریستی «پرپر» شده و ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان باید امنیت مردم افغانستان را تأمین کنند. ما در این مسیر همواره تلاش کردیم و ارتباط با سرپرستی موقت افغانستان ادامه دارد.

تکمیل می‌شود...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا