جدال ورزش با مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی و عروقی


یافته های مطالعات جدید نشان داد که ورزش با وزنه خطر مرگ و میرهای قلبی عروقی را کاهش می دهد و زمانی که با ورزش های هوازی ترکیب شود، اثر فوق العاده ای بر سلامتی دارد. به گزارش سیناپرس، هم...

جدال ورزش با مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی و عروقی

یافته های مطالعات جدید نشان داد که ورزش با وزنه خطر مرگ و میرهای قلبی عروقی را کاهش می دهد و زمانی که با ورزش های هوازی ترکیب شود، اثر فوق العاده ای بر سلامتی دارد.

به گزارش سیناپرس، هم فعالیت بدنی هوازی و هم فعالیت‌ های تقویت‌ کننده عضلانی در ۲ روز یا بیشتر در هفته مانند وزنه ‌برداری توصیه می ‌شود چراکه فواید سلامتی قابل ‌توجهی به همراه دارد.

در واقع، شواهد خوبی وجود دارد که نشان می ‌دهد افزایش سطح فعالیت بدنی با خطر مرگ و میر کمتر مرتبط است. با این حال، اطلاعات بسیار کمتری در مورد فواید و کاهش تمام علل و مرگ و میر بیماری های قلبی عروقی بر اثر تمرین های قدرتی وجود دارد.

در این راستا، یک تجزیه و تحلیل از مطالعات آینده نگر نشان داد که شرکت در فعالیت های بدنی و تمرین با وزنه و انجام ورزش های قدرتی با ۲۱ درصد کاهش کمتر مرگ و میر ناشی از همه علل و مخصوصا با مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. علاوه بر این، پژوهشگران اشاره کردند که شواهدی در مورد میزان ورزش های تقویت‌ کننده عضلات و کاهش خطر قلبی عروقی وجود ندارد.

برای مطالعه حاضر، تیمی از محققان آمریکایی تصمیم گرفتند تا رابطه بین ورزش با وزنه و مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سرطان را به طور مستقل و در صورت ترکیب با فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید (MVPA) بررسی کنند. محققان از داده های آزمایش های غربالگری پروستات، ریه، کولورکتال و تخمدان استفاده کردند.

در ادامه از شرکت کنندگان در مورد سطوح ورزش با وزنه و فعالیت بدنی متوسط تا شدید سوالاتی پرسیده شد. برای تجزیه و تحلیل بعدی داده های مرگ و میر، عوامل جمعتی و سبک زندگی افراد پیگیری و ارزیابی شد.

علاوه بر این، محققان تأثیر مرگ و میر را بر اساس سطوح گزارش‌ شده افراد از فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید در نظر گرفتند.
در مجموع ۹۹ هزار و ۷۱۳ نفر با میانگین سنی ۷۱.۳ سال در تجزیه و تحلیل ها بررسی و به طور متوسط ۹.۶ سال پیگیری شدند. به طور کلی ۲۳ درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که فعالیت ورزشی با وزنه انجام داده اند.

نتایج پژوهش ها نشان داد: بزرگسالانی که هر سطحی از فعالیت بدنی با وزنه را گزارش می ‌کردند، ۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از همه علل بودند. بدون هیچ گونه تنظیمی برای فعالیت هوازی، تمرین کردن با وزنه ۱ تا ۲ بار در هفته به طور مستقل با کاهش ۱۷ درصدی خطر مرگ و میرهای قلبی عروقی همراه بود.

با این حال، جالب توجه است که افزایش دفعات ورزش با وزنه بین ۳ تا ۷ بار یا بیشتر در هفته، خطر مرگ و میر قلبی عروقی را کاهش نداد.

گفتنی است که هنگامی که محققان مرگ و میرهای ناشی از همه علت ها را بر اساس دسته بندی های مختلف فعالیت بدنی بررسی کردند دریافتند که کسانی که تمرین با وزنه را ۱ تا ۲ بار در هفته انجام می دادند و فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید نیز داشتند، ۴۱ درصد کمتر دچار مرگ و میر شدند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در انتها به این نتیجه رسیدند که هم ورزش با وزنه و هم فعالیت هوازی به طور مستقل با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری ‌های قلبی عروقی مرتبط است و از این ایده حمایت می‌ کنند که هر دو فعالیت با طول عمر در افراد مسن ‌تر مرتبط هستند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Sports Med منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات