نشست «نسبت زبان فارسی و زبان‌های محلی» برگزار می‌شود


نشست «نسبت زبان فارسی و زبان‌های محلی» برگزار می‌شود

دوازدهمین نشست از سلسله نشست های «زبان شناخت» با موضوع «نسبت زبان فارسی و زبان های محلی» با حضور داود دشتبانی امروز دوشنبه هجدهم مهر در حوزه هنری برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های «زبان شناخت» با موضوع «نسبت زبان فارسی و زبان‌های محلی» با حضور داود دشتبانی، پژوهشگر تاریخ و مسائل اقوام امروز دوشنبه هجدهم مهرماه در حوزه هنری برگزار می‌شود.

دشتبانی در خصوص لزوم پرداخت به موضوع این نشست گفت: زبان فارسی یکی از ارکان اصلی هویت ایرانی است؛ اما در عین حال ده‌ها زبان و گویش محلی نیز در ایران وجود دارند. وی در این باره افزود: زبان اول بخش قابل توجهی از ایرانیان نیز زبانی غیر از زبان فارسی است. این امر موجب شده تا پرسش‌های متعددی در این باره شکل بگیرد.

این پژوهشگر به برشمردن پرسش‌هایی که در این خصوص قابل طرح است، پرداخت و افزود: پرسش‌های ذیل از جمله این پرسش‌هاست: آیا زبان فارسی یک زبان قومی مانند سایر زبان‌هاست؟ به چه علتی زبان فارسی زبان ملی ایرانیان است؟ جایگاه زبان فارسی به‌عنوان زبان ملی یک اجبار سیاسی و قانونی است یا یک فرایند فرهنگی و تاریخی؟ سایر زبان‌های محلی چه جایگاهی در آموزش و فرهنگ جوامع خود دارند؟ آیا ایران نیز می‌تواند مانند برخی کشورها از چند زبان برای آموزش و امور اداری بهره بگیرد؟ چه نسبتی میان همبستگی ملی ایرانیان و زبان فارسی برقرار است و تقلیل و تحدید زبان فارسی چه تأثیراتی در آینده ایران دارد؟ طرح مفهوم زبان مادری، آموزش زبان مادری و آموزش به زبان مادری تا چه میزان با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی ایران انطباق دارد؟ چه ارتباطی میان بحث زبان و غیریت‌سازی و ملیت‌سازی در ایران برقرار است؟ اهداف مطرح‌کنندگان مباحث زبانی در ایران چیست؟ چه الگوی مناسبی برای مباحث زبانی در ایران می‌توان ارائه داد؟

این نشست از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار شده و علاقه مندان می‌توانند در آن شرکت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟