دفاع مقدس اولین جنگ معاصر است که مورد اجماع تمام ایرانیان است


دفاع مقدس اولین جنگ معاصر است که مورد اجماع تمام ایرانیان است

معاون اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: دفاع مقدس اولین جنگ معاصر ایرانیان است که مورد اجماع تمام ایرانیان قرار داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز، دوشنبه ۱۸ مهر در راستای هم‌افزایی، تعامل و بهره‌مندی از ظرفیت‌های طرفین به امضای سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و علیرضا مختارپور رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران رسید.

در این مراسم که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، علی‌اصغر جعفری معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع‌مقدس، محمدجواد جعفریان معاون اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سردار محمدقاسم ناظر مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و سردار سید مجید هاشمی‌دانا مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس نیز حضور داشتند.

بهره‌مندی از معنویت جنگ طی ۲۰۰ سال آینده قطعی خواهد بود

در ابتدا، سردار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع‌مقدس به ارائه گزارشی پرداخت و با بیان اینکه ۱۷۰ هزار مصاحبه تاریخ شفاهی، تولید و انتشار ۴۰۰ کتاب تاریخ شفاهی، ساماندهی ۲۵ میلیون سند دفاع مقدس و ایجاد پشتوانه سندی ۶۸ پروژه ملی دفاع مقدس در این سازمان صورت گرفته است، اظهار داشت: تفاهم‌نامه امروز در ادامه و استمرار همکاری‌هایی است که از سال‌های پیشین استمرار داشته است.

وی با تاکید بر این که مرحله‌ی جدیدی از همکاری‌ها در این تفاهم‌نامه صورت خواهد گرفت، افزود: طبق تفاهم‌نامه امروز خواهیم توانست از آن چیزهایی که از دفاع مقدس به‌دست آورده‌ایم در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع‌مقدس به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون اسناد دفاع مقدس پرداخت و با بیان اینکه امام خامنه‌ای در بیاناتشان تاکید داشتند باید مردم طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال آینده از گنجینه دفاع مقدس بهره‌مند شوند.

سردار علاماتی تصریح کرد: آن چیزی که می‌تواند معنویتی که رهبری به آن اشاره دارند را ماندگار کند همین اسناد به‌جا مانده است لذا اگر بتوانیم این اسناد را خوب تنظیم و تألیف و توصیف و ساماندهی و شکل بدهیم، قطعاً بهره‌مندی از معنویت جنگ طی ۲۰۰ سال آینده قطعی خواهد بود.

وی به همکاری‌های مشترک گذشته سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با مجموعه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: طی این همکاری بیش از ۱۰ میلیون سند آماده‌سازی و منطبق بر قوانین بین‌المللی ساماندهی شده است تا به شکل علمی آن‌ها را به‌یادگار بگذاریم.

سند ابزار جهاد تبیین است

در ادامه، جعفریان معاون اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: همه انسان‌ها با سند زاده می‌شوند و می‌میرند و ابزار مهم جهاد تبیین است، چون تاریخ قابل برگشت نیست و روایت صحیح در میان هجمه نواهاو ادعاهای استکباری، مهم است.

وی دفاع مقدس را اصلی‌ترین ابزار و دلیل وحدت جامعه ایرانی دانست و تاکید کرد: دفاع مقدس اولین جنگ معاصر ایرانیان است که مورد اجماع تمام ایرانیان قرار داشته است.

معاون اسناد کتابخانه به رویکرد جدید کتابخانه ملی درخصوص اسناد دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: حجم عظیمی از اسناد دفاع مقدس از دستگاه‌های مختلف در مجموعه کتابخانه ملی مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

جعفریان به تشریح ابعاد تفاهم‌نامه صورت گرفته پرداخت و گفت: براساس این تفاهم‌نامه مراکز اسناد استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی فعالیت خواهند کرد و در زمینه بهره‌برداری دیجیتال از اسناد فعالیت خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان