کمپ ارس پلدشت


کمپ ارس پلدشت ، یکی از جاذبه های گردشگری پلدشت واقع در آذربایجان غربی می باشد که از ویژگی ‌های گردشگری و فرهنگی برجسته‌ ای برخوردار است. آنچه که با نام این منطقه و آرامش آن گره خورده رود ارس است که با آرامش ظاهری...

کمپ ارس پلدشت ، یکی از جاذبه های گردشگری پلدشت واقع در آذربایجان غربی می باشد که از ویژگی ‌های گردشگری و فرهنگی برجسته‌ ای برخوردار است. آنچه که با نام این منطقه و آرامش آن گره خورده رود ارس است که با آرامش ظاهری ولی جوش و خروش درونی خود زیبایی صد چندانی را به این منطقه بخشیده است. این منطقه با امکاناتی مانند قایق سواری، رستوران و پمپ بنزین شرایط مناسبی برای تفریح و سرگرمی دارد و می توانید از تماشای رود ارس نیز لذت ببرید که با فرهنگ مردم این مرز و بوم گره خورده است.

کمپ ارس پلدشت

اَرَس (در ترکی آذربایجانی: آراز) نام رودخانه ‌ای نسبتاً پرآب و خروشان است که از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه گرفته، از مرز ترکیه نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و جمهوری آذربایجان وارد جمهوری آذربایجان گشته، به رودخانه کورا پیوسته و در نهایت به دریای خزر می ریزد. رود ارس در سال ۱۸۱۳ میلادی در پی عهد نامه ترکمنچای به عنوان مرز ایران و روسیه برگزیده شد و تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه پیوست. بعد ها ایران و اتحاد جماهیر شوروی با هم سدی در ناحیه پلدشت به نام سد ارس بنا کردند. در حال حاضر سد خدا آفرین و سد قیزقلعه ‌سی به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان بر روی ارس احداث شده است.

کمپ ارس پلدشت

وسعت حوزه آبریز دریاچه سد ارس صد هزار و دویست و بیست کیلومتر مربع بوده که سی و هشت درصد آن در خاک نخجوان، بیست و سه درصد در خاک ترکیه و سی و نه درصد آن در خاک ایران قرار دارد. دریاچه سد ارس با پانزده هزار هکتار وسعت بزرگترین دریاچه پشت سد در ایران است و یک دریاچه مصنوعی در ۴۰ کیلومتری شهرستان جلفا واقع در شمال غربی ایران تشکیل داده است. آب مخزن دریاچه سرشار از مواد بیوژن است و دریاچه سد ارس که توسط این سد شکل گرفته دارای انواع زیادی از ماهیان آب شیرین است و از نظر توریستی و ماهیگیری جایگاه مناسبی دارد.

کپور، آمور، صوف، بیکت، فیتوفاک، سیاه ماهی، ماش و زودپر از جمله ماهیانی هستند که از پشت دریاچه سد ارس صید می‌ شوند. دریاچه پشت سد ارس پلدشت بزرگترین منبع تولید انواع آبزیان در آذربایجان غربی است و از آغاز فصل صید ماهی تاکنون انواع ماهی توسط شرکت ‌های بهره بردار صید و به بازار مصرف در سراسر کشور عرضه شده است. دریاچه پشت سد ارس تنها منبع تولید و صید گونه با ارزش شاه میگوی آبهای شیرین در کشور است که سالانه افزون بر ۲۵۰ تن از این گونه با ارزش به صورت زنده به کشورهای اروپایی صادر می ‌شود. حداقل دبی رودخانه در این منطقه سیصد و سی و نه مترمکعب در ثانیه و حداکثر دو هزار و دویست و چهل مترمکعب در ثانیه می ‌باشد.

کمپ ارس پلدشت

همچنین بر اساس اظهارات کارشناسان برنامه محیط زیست سازمان ملل (unep)، اطراف رودخانه و پشت دریاچه سد ارس در این استان یکی از مهمترین زیستگاههای غاز پیشانی سفید در دنیا است. از ده هزار غاز پیشانی سفید دنیا، سه هزار غاز در تالابهای شمال آذربایجان غربی و به ویژه حاشیه و دریاچه پشت سد ارس مشاهده شده که این امر بیانگر مطلوب بودن شرایط زیستی برای این پرنده در این استان است.

کمپ ارس پلدشت

لازم به ذکر است بر روی ارس تا کنون پنج پل ساخته شده که عبارتنداز: پل آهن جلفا، شوسه جلفا، پل پلدشت در شهرستان ماکو، پل خدا آفرین در قره داغ و پل نوردوز در مرز ارمنستان. در بستر رودخانهٔ ارس ۸۰۵ جزیرهٔ کوچک و بزرگ خالی از سکنه وجود دارد که به زبان محلی به آن «شام» می ‌گویند. بر پایهٔ قرارداد مرزی، ۴۲۷ جزیره به ایران و ۳۸۲ جزیره به شوروی (و اکنون به جمهوری آذربایجان) تعلق دارند. این جزایر تنها برای چرای حیوانات پیرامون رودخانه قابل استفاده‌ هستند.

کمپ ارس پلدشت

امکانات کمپ ارس پلدشت

علاوه بر امکانات تفریحی از قبیل قایق سواری، آلاچیق و رستوران، جایگاه ساحلی سوخت کمپ سد ارس نیز در این منطقه دایر است. این جایگاه در ابتدای جاده مرزی شهرستان پلدشت به جلفا و منطقه آزاد تجاری ارس، درمحل گذر خودروهای مسافران و گردشگران واقع شده است.

کمپ ارس پلدشت

نحوه دسترسی

مرکز تفریحی و گردشگری کمپ ارس در ۳۵ کیلومتری جاده پلدشت به جلفا و در نزدیکی نیروگاه بزرگ سد ارس واقع شده است.

کمپ ارس پلدشت

کمپ ارس پلدشت

کمپ ارس پلدشت

کمپ ارس پلدشت

کمپ ارس پلدشت

کمپ ارس پلدشت

کمپ ارس پلدشت

کمپ ارس پلدشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی