مقام ارشد سنا خواستار قطع روابط آمریکا و عربستان شد


مقام ارشد سنا خواستار قطع روابط آمریکا و عربستان شد

رئیس کمیته روابط خارجی سنا، به دلیل حمایت عربستان از سیاست‌های انرژی روسیه، خواستار قطع روابط واشنگتن و ریاض شد.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته خارجی سنای آمریکا، با اشاره به اقدام اخیر عربستان برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت که به تعبیر برخی مغایر با هدف مقابله با روسیه است، از واشنگتن خواست هرچه سریعتر به روابط خود با ریاض پایان دهد.

به گزارش گاردین، کشور‌های غربی و به طور خاص آمریکا، در ماه‌های اخیر که به بهانه اوکراین در تلاش برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه بودند، سعی کردند تا تولید نفت باقی کشور‌ها را افزایش دهند تا راهی برای مقابله با بحران انرژی باشد، اما با این حال اوپک پلاس به تازگی اعلام کرده که تولید روزانه نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد، اوپک پلاس شامل کشور‌های تولید کننده نفت از جمله روسیهو عربستان سعودی است.

از همین رو باب منندز با اشاره به این تصمیم اوپک پلاس، از آمریکا خواستار قطع فوری روابط با عربستان سعودی شد و خواست تا هرگونه فروش تسلیحات و همکاری امنیتی که فراتر از تامین امنیت آمریکاست، پایان یابد و در ادامه هم افزود: «تمامی تعاملات با عربستان تا زمانیکه این کشور موضعش را در برابر اوکراین تغییر نداده جایز نمی‌دانم. همکاری آمریکا و عربستان دیگر کافیست.»

«کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی، هم به تازگی در مصاحبه با یک برنامه شبکه «سی‌ان‌ان» این تصمیم عربستان را نقد کرده و گفت: «من مشکلی با این‌که مقامات آمریکا به دیدار دوستان یا رقبای ما بروند ندارم، اما فکر می‌کنم که در حال حاضر روابط ما با عربستان به هم خورده است.»

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده است تصمیم برای کاهش قابل توجه تولید نفت بدون توجه به خواسته‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، نشان دهنده تیره شدن روابط واشنگتن و خانواده سلطنتی سعودی است که زمانی یکی از مهم‌ترین متحدان هم بودند.

دولت بایدن هفته‌ها با اوپک پلاس لابی کرد. دو منبع آگاه می‌گویند اخیرا مقامات ارشد آمریکایی، گروه‌های مرتبط با مسئله انرژی، سیاست خارجی و اقتصادی از همتایان خارجی خود خواستند که به کاهش تولید رای منفی دهند.

در همین راستا رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه هفته گذشته تصمیم عربستان را «ناامیدکننده» خواند و افزود واشنگتن می‌تواند اقدامات بیشتری در بازار نفت انجام دهد. «کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید، هم پیش از او گفته بود: «واضح است که اوپک پلاس در حال همسویی با روسیه است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...